شعر آئینی در سال‌های آغازین انقلاب درخشش خوبی داشت

خبرگزاری شبستان , 16 خرداد 1389 ساعت 10:32

به گفته کریم‌رجب‌زاده، شاعر نوپرداز آئینی، شعر آئینی در سال‌های آغازین انقلاب درخشش خوبی داشت اما رفته رفته از رونق خود فاصله گرفت.


فرهنگ: کریم رجب‌زاده گفت: شعر آئینی در سال‌های آغازین انقلاب درخشش خوبی داشت اما رفته رفته به دلیل کثرث شاعران این حوزه از رونق خود فاصله گرفت.

کریم رجب‌زاده، شاعر نوپرداز با بیان این مطلب افزود: در شعر دهه هفتاد اتفاق‌های خوبی صورت گرفته است که می‌توان درباره آن با دیدی مثبت قضاوت کرد، مثلا عینی‌گرایی در آن بیشتر شد.

رجب زاده تصریح کرد: ما در این سال‌ها با یک شعر متفاوت روبرو هستیم. شعری که حرف نیما را که «شعر به طبیعت نثر نزدیک می‌شود» در ذهن تداعی می‌کند. در این سال‌ها خصوصاً در نسل جوان کارهای غافلگیر کننده‌ای تولید شده است که از بسیاری شاعران اسم و رسم دارتر پیشی گرفته‌اند.

وی درباره رکود در شعر زنان این سال‌ها اظهار داشت: جهشی در شعر زنان در این سال‌ها به چشم نمی‌آید. در دهه ۶۰ شعر زنان ایران چهره‌ای به نام فرشته ساری را به خود دید که بعد‌ها به سمت رمان‌نویسی رفت. در دهه هفتاد هم تحول چشمگیری وجود نداشت، اما این همه واقعیت نیست. شاید من شعر زنان ایران را کم خوانده‌ام ولی نکته‌ای که نباید از قلم انداخت این است که شعر زنان در این سال‌ها خصوصاً از دهه هفتاد به این طرف، از رشد کمٌی خوبی برخوردار بود.

رجب زاده در ادامه افزود: اگر نگاهی به شعر زنان بیندازیم، خواهیم دید که هنوز سیمین بهبهانی در غزل حرف اول را می‌زند یا فروغ فرخزاد که نه تنها در شعر زن بلکه در شعر مردانه هم کم نظیر است، به گمانم زنان شاعر در این سال‌ها نتوانسته‌اند شعر خود را به مخاطب تحمیل کنند و این مسئله نیاز به مطالعه و واکاوی دارد.

وی درباره رویکرد به شعر آیینی در سال‌های پس از انقلاب گفت: این نوع شعر نزدیک به ۳۰ سال است که به طور مداوم تولید می‌شود، در سال‌های آغازین و میانی درخششی در کارها وجود داشت ولی گمان کنم در این سال‌ها از یک سو به علت کثرت زیاد شاعران و از سوی دیگر اختصاص یافتن همه هم و غم این شاعران به این نوع شعر، از درخشش گذشته فاصله گرفته است، ولی هنوز هستند که در این حوزه کارهای قابل توجهی ارائه می‌دهند. به عنوان مثال مجموعه شعر طوفان واژه‌ها که به چاپ هشتم رسیده در حوزه شعر عاشورایی موفق بوده و با پرداختی زیبا نظر مخاطبان را جلب کرده است.

رجب‌زاده در پایان گفت: لب‌خوانی قزل آلای من، شمس لنگرودی آخرین مجموعه شعری بود که این روزها خوانده‌ام. مجموعه از شعرهای کوتاه با زبانی ساده که تفکری عمیق پشت همه آن ها پنهان بود تفکری فلسفی که به آن‌ها غنای خاص می‌بخشید.


کد مطلب: 13226

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/13226/شعر-آئینی-سال-های-آغازین-انقلاب-درخشش-خوبی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir