آثار پژوهشی عمرانی از راه می‌رسند

خبرگزاري کتاب ايران , 16 خرداد 1389 ساعت 10:24

غلامحسین عمرانی، شاعر و پژوهش‌گر ادبی، پژوهش‌هایی درباره ادبیات آیینی و ملی و سیر تحول شعر و عرفان در آثار سنایی را آماده انتشار و نيز تحقیقی در زمینه شعر معاصر و بررسی حکایت‌های مولوی را در دست انجام دارد.


جامعه: عمرانی درباره آثار تحقیقی آماده انتشارش گفت: «در زمینه نگارش و پژوهش درباره ادبیات آیینی و ملی، کتابی را که هنوز عنوان آن مشخص نشده، آماده انتشار دارم. این کتاب توسط نشر تکا راهی بازار نشر می‌شود.»

وی به پژوهش دیگری با عنوان «سیر تحول شعر و عرفان در آثار سنایی» اشاره و تصریح کرد: این پژوهش پایان‌نامه دکترای او بوده و طی آن «حدیقة‌الحقیقه» و البته «غزلیات»، «قصاید» و زندگی سنایی را به‌طور کامل بررسی کرده است.

به گفته عمرانی این تحقیق در کتابی حدود ۵۰۰ صفحه آماده انتشار است که البته هنوز ناشری برای آن در نظر نگرفته‌ است.

وی در تشریح چگونگی این تحقیق گفت: «در این پژوهش برخی از ابیات «حدیقة‌الحقیقه» را برای دانشجویان رشته ادبیات فارسی شرح و توضیح داده‌ام. منبع اصلی من نیز متن مدرس رضوی بود که با متن تصحیح شده مریم حسینی آن‌را تطبیق دادم.»

این مدرس دانشگاه درباره تفاوت این کار با کارهای انجام شده در این زمینه گفت: «هدف من نسخه‌شناسی نبود. همچنین در شرح و توضیح ابیات، این اثر را موضوع‌شناسی و موضوع‌بندی کردم.»

وی به برخی از این موضوعات اشاره کرد و گفت: توحید از دیدگاه سنایی، درجات انسان مومن، تفاوت عقل و عشق، ذکر، اخلاص، هدایت، تزکیه نفس(مجاهدت)، نیازهای مخلوق به خالق، وجود و عدم، شکر و صبر، آگاهی یافتن اولیاء خدا از ضمایر انسان، نماز و تمثیل‌های «حدیقة‌الحقیقه» از جمله موضوع‌هایی بودند که در طبقه‌بندی این کار به آن‌ها پرداخته است.

عمرانی همچنین پژوهشی در زمینه حکایت‌های مولوی را در دست انجام دارد كه در تشریح آن گفت: غزل‌داستان‌های مولوی در «دیوان شمس» را در دست بررسی دارد. «در این کار غزل‌هایی را که مولانا در آن‌ها از تلمیح استفاده کرده و اشاره‌های داستانی داشته، استخراج کرده‌ام.»

وی افزود: بیش از هر چیز داستان پیامبران، عشاق و دیگر حکایت‌های مشهور مدنظرم بوده است و علاوه بر شرح این حکایت‌ها به ریخت‌شناسی قصه و غزل نیز پرداخته‌ام.

این شاعر همچنین تحقیقی در زمینه غزل معاصر در دست انجام دارد و در این پژوهش تاریخچه و سیر تحول غزل و نقد ادبی در این زمینه را بررسی کرده است.

وی درباره این کار توضیح داد: در ابتدا غزل و ویژگی‌های غزل را بررسی کرده‌ام و اشاره‌ای به غزلسرایان مشهور این حوزه داشته‌ام. در بخش غزل معاصر نیز به معرفی چهره‌های شاخص این حوزه چون شهریار و رهی معیری اشاره کرده‌ام.

عمرانی با تاکید بر دو گروه سنت‌گرایان و نوگرایان در غزل معاصر ادامه داد: «در معرفی این دو گروه نیز چهره‌های برتر و نمونه‌هایی از شعرهای آن‌ها را گنجانده‌ام.»

وی در پایان، از کتاب در دست انتشارش خبر داد: «تالیف کتابی درسی با عنوان «فارسی عمومی» به پایان رسیده كه تلفیق ادبیات معاصر با ادبیات کلاسیک است.»

انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی(واحد ورامین) این کتاب را در دست چاپ دارد.

از غلامحسین عمرانی در سال ۸۷ دو مجموعه شعر با عنوان‌های «حرف دلم شبیه غزل‌های حافظ است» توسط انتشارات دفتر شعر جوان و «صلت کدام قصیده‌ای ای غزل» توسط انتشارات موسسه هنر و رسانه اردیبهشت منتشر شده است.

همچنین «نام محبوب مرا هم بنویسید غزل» حاصل چهار دهه فعالیت عمرانی در حوزه شعر و در قالب غزل و مجموعه‌ای از نثرها و قطعات ادبی او درباره مسائل عرفانی، حکمی، اجتماعی و مسائل روزمره زندگی در کتابی با عنوان «من می‌نویسم، پس هستم» در دست چاپ اند و به زودی روانه بازار نشر می‌شوند.


کد مطلب: 13227

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/13227/آثار-پژوهشی-عمرانی-راه-می-رسند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir