یک پژوهشگر:

«شعرهای آيينی عاشورايی» را جايگزين ترانه‌های عاشورايی كنيم

10 بهمن 1386 ساعت 13:34

مرضيه محمدزاده گفت: بهتراست عنوان «شعرهای آيينی عاشورايی» را جايگزين ترانه‌های عاشورايی كنيم؛ چون در حال حاضر ترانه برای شعرهايی به كار می‌رود كه اقتباسی از ترانه‌های پاپ هستند.


به گزارش خیمه، صاحب داير‌ةالمعارف دو جلدی شعر عاشورايی بابيان اين مطلب گفت: امروز برخی از نوحه‌سريان ملودی و آهنگ را از ترانه‌های پاپ می‌گيرند و كلمات عاشورايی را جايگزين كلمات اصلی آن ترانه می‌كنند و اين مسئله از آسيب‌های جدی برای فرهنگ ادبی عاشورايی ما به شمار می‌رود.

او افزود: ما در ايران ترانه‌سرايان بسيار خوبی داريم كه با مضمون عاشورا شعر سروده‌اند؛ شاعران ما بايد اينچنين شاعرانی را الگو قرار دهند، نه اينكه به كارهای اقتباسی روی آورند؛ برای مثال احمد عزيزی شاعر مثنوی‌سرا و خالق اثر «خورشيد از پشت خيزران» سروده‌های بسياری با مضمون عاشورا دارد.

نويسنده كتاب «دانش‌نامه شعر عاشورايی» اظهار كرد: ما در شعر به هيچ عنوان نبايد بر روی ويژگی‌های ظاهری امام حسين(ع) و حضرت عباس تأكيد كنيم؛ ارزش‌های معصومين به خصيصه‌هايی چون جهاد، اخلاص، ايثار و جوانمردی‌ست نه به قد و قامت رعنا يا چشم و ابروی زيبای اين افراد.

محمدزاده افزود: علمای ما بايد استفاده از اين ويژگی‌ها را در نوحه‌ها ممنوع كنند؛ چون استفاده از اين ويژگی‌ها موجب سطحی شدن فرهنگ عاشورايی ما می‌شود.

به گزارش ایکنا، وی در پايان تصريح كرد: شعر عاشورايی نخست بايد بر محور مسائل زيربنايی دين حركت كند و سپس به عاطفه و ماتم بپردازد؛ از اين رو شاعران ما بايد سطح سواد تاريخی خود را بالا برده و نگاهی همه‌جانبه به عاشورا داشته باشند.


کد مطلب: 1326

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/1326/شعرهای-آيينی-عاشورايی-جايگزين-ترانه-های-كنيم

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir