مترو مکه پیش از ایام حج امسال به بهره‌برداری می‌رسد

خبرگزاری مهر , 22 خرداد 1389 ساعت 12:04

براساس اعلام راه آهن سعودی، انتظار می‌رود فاز اول پروژه مترو مشاعر مقدس پیش از آغاز فصل حج امسال تکمیل شود.


جامعه: عبدالعزیز الحقیل از سازمان راه آهن سعودی اظهار کرد: راه اندازی فاز اول مترو شهر مکه موجب می شود زائران بتوانند از ۳۵ درصد از خدمات قطار استفاده کنند.

فاز اول، عرفات، مزدلفه و منا را به یکدیگر متصل می کند که این امر تاحد زیادی به کاهش ترافیک به ویژه در روز عرفات کمک می‌کند.

عبدالعزیز الحقیل اظهار داشت که این پروژه پیش از فصل حج سال آینده به طور کامل به بهره برداری می رسد و تکمیل فاز اول آن به معنای ارائه ۳۵ درصد خدمات به زائران است. در نتیجه دیگر به ۵۰ هزار اتومبیل و اتوبوس برای جا به جا کردن زائران بین عرفات، مزدلفه و منا نیازی نخواهد بود.

وی افزود: کار این پروژه از دو سال پیش در بخش‌های جنوبی اماکن مقدس مکه که بیشتر زائران در آن بخش اقامت می‌کنند، آغاز شد.

الحقیل گفت: با سیستم مترو زائران برای رسیدن به یکی از سه ایستگاه در عرفات تنها باید یک مسافت ۳۰۰ متری را طی کنند. مزدلفه نیز دارای سه ایستگاه خواهد بود. نخستین ایستگاه منا نیز به مزدلفه نزدیک خواهد بود، دومین ایستگاه آن در مرکز و سومین ایستگاه منا نزدیک طبقه چهارم پل جمرات است.

راه آهن این قطار درون شهری موازی پیاده رو ساخته شده است تا برای زائران در منا مشکلی به وجود نیاید.

این پروژه که از آن با عنوان «مترو مکه» نیز یاد می‌شود در اصل قرار بود مونوریل باشد اما به سیستم حمل و نقل متعارف با چرخ‌های فولادی تغییر کرد که بر روی ریل فولادی و پایه‌های فلزی حرکت می‌کند.

هرکدام از ۵ خط این راه آهن درهر ساعت می‌تواند ۶۰ تا ۸۰ هزار مسافر را بین منا، عرفات و مزدلفه و درنهایت بین منا و مکه جا به جا کند. تمام قطارها دارای ۱۲ واگن خواهند بود که هرکدام ۲۳ متر طول و ۳ متر عرض دارند.


کد مطلب: 13303

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/13303/مترو-مکه-پیش-ایام-حج-امسال-بهره-برداری-می-رسد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir