هدف از مداحی نباید، درآمد باشد

خبرگزاری ايسنا , 26 خرداد 1389 ساعت 13:02

یكی از پیشكسوتان مداحی تصریح کرد: امام حسین(ع) به شهادت نرسید تا ما مداح ایشان شویم؛ مداحان به دنبال اهداف ائمه(ع) در جلسات عزاداری باشند.


فرهنگ: یكی از پیشكسوتان مداحی كشور با بیان اینكه برخی از مداحانی كه در سطح كشور مطرح هستند از لحاظ ظاهر، شعر و سبك دارای اشكالاتی هستند، گفت: ما باید ببینیم به افرادی كه گرد ما جمع شده‌اند چه چیز می‌خواهیم ارائه كنیم و آیا به وسیله آنچه كه از سوی ما به آنها ارائه می‌شود آیا گرایش‌شان به دین بیشتر می‌شود یا نه.

علیرضا بهاری گفت: ما صرفا نباید مداحی را برای این انتخاب كنیم كه منبع درآمدی داشته باشیم و من معتقدم در مراسمی كه از ائمه معصومین(ع) یاد می‌شود و اكثرا نیز از سیدالشهداء(ع) نام برده می‌شود، باید هدف آن حضرت را از آمدن به كربلا دانست و بدانیم كه ایشان به شهادت نرسیده‌اند كه ما مداح ایشان بشویم.

وی افزود: همانطور كه مقام معظم رهبری و دیگر بزرگان بارها تاكید كرده‌اند ما باید در مورد اهداف ائمه معصومین(ع) اطلاع داشته و به آنها بپردازیم تا مردم را نسبت به آنها آگاه كنیم و سپس ظلم‌هایی كه به آن بزرگواران وارد شده است را ذكر نماییم.

وی با بیان این نكته كه ما باید بدانیم اگر اشكی با شنیدن مناقب ائمه معصومین(ع) جاری می‌شود به خاطر عشق و علاقه‌ مردم به آنهاست، اظهار كرد: ما باید از روز عاشورا به دلیل ایستادگی ۷۲ نفر در برابر سپاه عظیم كفر و پیروزی حق بر باطل درس بگیریم.

این پیشكسوت مداحی كشور گفت: هدف اصلی ائمه اطهار(ع) در زندگی آن بزرگواران باید دانسته شود و باید حقیقتی را كه هست بگوییم، زیرا برخی از افراد حرف‌هایی می‌زنند كه گریه مردم را درآورند در حالیكه خیلی از آن حرف‌ها سندیتی ندارد.

بهاری با بیان اینکه ما باید بدنبال پیگیری اهداف ائمه اطهار(ع) در جلسات عزاداری باشیم، گفت: همان‌طور كه مقام معظم رهبری فرمودند بیان حقایق و فضایل معصومین(ع) یك نوع هنر است و ما باید بدانیم كه چگونه با هنرمندی به بیان حقایق بپردازیم.

این پیشكسوت مداحی اظهار كرد: من بر اساس تجربه دریافته‌ام كه آنچه بر مبنای منابع دینی از سوی ما نقل می‌شود اثر وضعی بهتری بر روی مردم دارد و بر دل آنان بهتر می‌نشیند و این به دلیل همراهی آن مطالب با حقیقت است؛ به خصوص آنكه برآمده از قرآن و احادیث باشند.

بهاری گفت: در حال حاضر در «خانه مداحان» برنامه‌ریزی‌هایی توسط بزرگان این خانه انجام می‌شود تا جامعه مداحان كشور سر و سامانی پیدا كنند و ما نیز باید بدانیم كه بزرگان و گذشتگان ما بر اساس حساب و كتاب جلو می‌رفتند و نسل جدید باید از رفتار آنها استفاده كند.

وی با بیان اینكه برای جلوگیری از مسائلی كه در ارتباط با مداحی در جامعه‌مان شاهد هستیم نیاز به یك قدرت اجرایی است، گفت: انشاءالله با كارهایی كه در این زمینه صورت می‌گیرد دیگر شاهد حركاتی كه در مورد مداحی در سطح جامعه رخ می‌دهد نخواهیم بود.

علیرضا بهاری با ابراز تاسف از اینکه برخی هنوز حق شاگردی‌شان را ادا نكردند ولی در میان برخی عوام از آنها با عنوان استاد یاد می‌شود، گفت: برخی از مقاتلی كه این افراد برای مردم بیان می‌كنند اصلا وجود ندارند و این افراد شأن ائمه معصومین(ع) را در نظر نمی‌گیرند.

وی افزود:‌ یكی از انتقادهای ما به صداوسیما این است كه از واعظان و مداحان بزرگ و شناخته شده استفاده نمی‌كند، زیرا این افراد كسانی هستند كه پای خود را از محدوده‌ای كه باید به آن التزام داشته باشند بیرون نمی‌گذارند و رفتارشان برای نسل جدید مداحان كشور درس‌آموز است.

این پیشكسوت مداحی كشور با اشاره به این نكته كه مشكلاتی كه در عرصه مداحی وجود دارد از سوی جامعه مداحان و مداحان آیینی و سنتی كشور نیست تصریح کرد: در زمینه اصلاح وضع موجود جلسات نظرخواهی با حضور مداحان مطرح كشور در محل خانه مداحان برگزار می‌شود اما در عین حال ما باید بدانیم كه از سبك‌ها و اشعار نوین می‌توان در حد مقبول و پسندیده استفاده کرد.


کد مطلب: 13402

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/13402/هدف-مداحی-نباید-درآمد-باشد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir