زائران ایرانی در عمره نباید مورد تبعیض واقع شوند

برنا , 20 تير 1389 ساعت 11:49

رئیس سازمان حج و زیارت گفت : به قوانینی که برای کلیه زائران در نظر گرفته شده احترام می گذاریم و زائران ما نباید به هیچ وجه مورد تبعیض قرار گیرند.


علی لیالی در این سخنرانی خود گفت: ورود من به سازمان حج همزمان با انتصاب حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر به سمت نمایندگی ولی فقیه در حج و زیارت بود و در آن زمان دغدغه ما عمره بود.

وی در ادامه افزود: ما در بهمن ماه [سال ۸۸] در سازمان مستقر شدیم و به دلیل اتفاقاتی که طی سال های ۸۷ و ۸۸ برای زائران افتاده بود طبیعی بود که مجموعه به این نتیجه رسیده بود ادامه عمره در این شرایط دیگر به مصلحت نظام نیست. طرف سعودی در آن زمان بیانیه ای صادر کرد و قطع شدن عمره را به گردن ایران انداخت و این بیانیه اینگونه نشان می داد که نسبت به این موضوع دغدغه ندارند، اما در همین حین وزیر حج عربستان به رسم هر ساله مانند نمایندگان دیگر کشورها از ما برای بحث در باره حج تمتع دعوت کرد.

قبل از آمدن به عربستان جلسات متعددی در ایران با نهادهای گوناگون داشتیم و با رویکردی جدی وارد مذاکره شدیم و قرار بر این بود که اگر آنها بحث عمره را پیش نکشند ما نیز سخنی به میان نیاوریم و اگر روحیه تعامل از خود نشان دادند ما هم رویه مشابهی را در پیش بگیریم. وقتی وارد مذاکره شدیم احساس کردیم که فضای جدیدی بوجود آمده و می توان گفتگو کرد لذا مذاکرات جدی و در عین حال سازنده بود و توافق کردیم تا به زائران ایرانی احترامی در خور آنها گذاشته شود و ما هم به قوانینی که آنها برای کلیه زائران در نظر گرفته اند احترام بگذاریم و زائران ما به هیچ وجه نباید مورد تبعیض واقع شوند.

وی در پایان صحبت های خود گریزی هم به کاهش تنش ها بین زائران ایرانی و ماموران عربستانی زد و این کاهش را مدیون رهنمودهای روحانیون کاروان ها دانست و گفت: روحانیون که بایدها و نبایدها را به زائران گوشزد می کنند ۵۰ درصد در کاهش این تنش ها سهم دارند و البته مدیران ثابت و راهنما و دیگر عوامل هم در این رابطه نقش دارند.


کد مطلب: 13672

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/13672/زائران-ایرانی-عمره-نباید-مورد-تبعیض-واقع-شوند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir