یک شاعر:
ترانه های عاشورایی شور و حال معنوی ندارد
14 بهمن 1386 ساعت 12:38
اهورا ایمان گفت: ترانههايی كه هماكنون در مضمون عاشورا سروده میشود، بيشتر در تيتراژ سريالها و بر اساس طرح داستان صورت میگيرد.
به گزارش خیمه، این ترانه سرا «نغمه يا ملودی عاشورايی» را به جای ترانههای عاشورايی مناسبتر دانست و بيان كرد: زمانی كه از تصنيف يا ترانه نام برده میشود، پيشينهای دارد كه اين پيشينه با ادبيات ما سازگار نيست. نغمههای عاشورايی در حيطه ادبيات آهنگين قرار میگيرد و ترانه هم بخشی از ادبيات آهنگين است.
خالق ترانه سريالهای «پريدخت» و «وفا» با انتقاد از برخی حمايتهای مركز موسيقی صدا و سيما افزود: برخی از اين نغمههای عاشورايی هيچگونه شور و حال معنوی ندارد و تحت عنوان آثار مذهبی مطرح میشود تا سازندگان آن به نان و نوايی برسند. هركس در حيطه ادبيات آهنگين كار میكند با توسل به مركز موسيقی صدا و سيما با كار آيينی آغاز و آثاری را معرفی میكند كه متأسفانه آثار درخشانی نيستند.
ايمان، آشنايی ترانهسرايان با ابعاد فرهنگ عاشورا را ضروری دانست و تصريح كرد: هر موضوعی كه هنرمند قصد پرداختن به آن را دارد بايد يك شناخت عميق و دقيق داشته باشد و شناخت، سراينده را مسلط كند تا هنریتر به زوايای موضوع آن بپردازد.
وی ادامه داد: بيشتر ترانهها يا همان نغمههای عاشورايی از داشتن معيارهای هنری بیبهرهاند و به جای داشتن عمق انديشه، تنها به دليل به گريه آوردن مردم سروده میشوند و تا زمانی كه رسانهها به اين آثار پر و بال میدهند متأسفانه حكايت همچنان باقی است و كسانی كه توانايی آثار موفق را ندارند از اين نمد برای خود كلاهی درست میكنند و اين موضوعات را به سمت تجاری شدن میكشانند.
بنا بر گزارش ایکنا، ترانهسرای فيلم «ميم مثل مادر» در پايان عوامزدگی را يكی از معضلات ترانههای عاشورايی خواند و تأكيد كرد: زمانی كه ترانهسرايان به جنبه عام نگاه میكنند، اين ترانهها نمیتواند سرنوشت بهتر از اين داشته باشد و بايد دست عوام را گرفت و با انديشههای متعالی آنها را پلهپله بالا برد.
کد مطلب: 1369
آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/1369/ترانه-های-عاشورایی-شور-حال-معنوی-ندارد