«گزيده دانشنامه امام‌حسين(ع)» در آستانه انتشار

ایکنا , 12 مرداد 1389 ساعت 11:25

گزیده دانشنامه ۱۴ جلدی امام حسین(ع) به زودی منتشر می‌شود.


فرهنگ: كتاب «گزيده دانشنامه امام‌حسين(ع)» خلاصه شده دانشنامه ۱۴ جلدی امام‌‌حسين(ع) در آستانه انتشار است.

حجت‌الاسلام و المسلمين «خوش نصيب» مدير واحد موسوعه نگاری پژوهشكده علوم حديث، با اعلام اين خبر افزود: در فرهنگ اسلامى، سالار شهيدان اباعبداللَّه الحسين(ع) از جايگاهى كاملا ممتاز برخوردار است. آن حضرت از چهره‏هایى محسوب مى‏شود كه مذاهب اسلامى، عليرغم ديدگاه متفاوت درباره شمارى از شخصيت‏ها، يك‏صدا به جلالت شأن و فضيلت چشمگير او معترف‏اند. آيات متعدد قرآنى نظير آيه مباهله و آيه نفس مطمئنه كه به تنزيل يا تأويل به شخصيت او نظر دارند، همچنين تعابير بلند روايات پرشمار نبوى و سخنان بزرگان از اهل بيت و اصحاب در باره آن حضرت و سرانجام، زندگانى درخشان او كه خود مكتبى عملى و جامع براى انسان‏پرورى است هر يك حكايت‏گر زوايایى از شخصيت متعالى حضرتش و بيانگر گوشه‏اى از ويژگى‏ها، خصوصيات و نورانيت آن بزرگوار است. در اين ميان دانشنامه امام حسين(ع) آيينه‏اى است مصفّا كه بازتاب دادن اين نور عظيم را وجهه همّت خود قرار داده است.

وی افزود: اين كتاب گرانمايه چهارده جلدى كه با همّت حضرت آيت‌اللَّه رى‏شهرى دام‏ظله و با همكارى گروهى از انديشوران پژوهشكده علوم و معارف حديث، طى ساليانى پر تلاش به انجام رسيده و در سال ۱۳۸۸ به زيور طبع آراسته شده، از متقن‏ترين منابعى است كه از آغاز تا انجام زندگى شخصى، اجتماعى و سياسى و. . . سيدالشهدا(ع) را مورد توجه قرار داده و با ملاحظه دقيق آيات قرآنى و هزاران گزارش روایى و تاريخى و نقد، پالايش و تنظيم كارآمد آنها توانسته است در معرفى يكى از مهم‏ترين چهره‏هاى آسمانى و تاريخ‏ساز، خلأیى بزرگ را مرتفع نمايد.

مدير واحد موسوعه نگاری پژوهشكده علوم حديث، تصريح كرد: اگر چه گستردگى مباحث و فراوانى و تنوّع گزارش‏هاى روایى و تاريخى در يك تأليف نظام‏مند مانند دانشنامه امام حسين(ع) پديده‏اى است كه مورد استقبال شديد اهل تحقيق و پژوهش است در عين حال از منظر ديگر خوانندگانى كه به آن مطالب پردامنه نياز نداشته يا از فرصت لازم براى مطالعه آن برخوردار نيستند ممكن است چنين مجموعه‏اى مناسب به نظر نرسد. اين در حالتى است كه تنظيم عصاره آن مطالب در كتابى به مراتب كم‏حجم‏تر مى‏تواند عطش اين دسته از بهره‏جويان از سرچشمه زلال معارف حسينى را به شايستگى فرو بنشاند. كتابى كه هم اكنون پيش‏روى شماست گامى است متواضعانه در مسير پاسخگویى به اين نياز كه اميد است مورد عنايت قرار گيرد.

وی افزود: چهارده بخش از پانزده بخش دانشنامه امام حسين(ع) و بالغ بر ۹۰ درصد فصل‏ها و ۷۰ درصد عنوان‏هاى فرعى و به همين ميزان از تحليل‏ها و مقالاتِ مندرج در متن اصلى، در اين گزيده، آورده شد؛ آنچه بيش از همه مشمول تلخيص و گزينش قرار گرفته، روايات و گزارش‏هاى تاريخى متنوّعى است كه با موضوع مشابه، ذيل فصل‏هاى آن دانش‏نامه گسترده، گرد آمده است؛ جامع‏ترين و گوياترين متن‏ها، از منابع معتبرتر، در ذيل هر عنوان، انتخاب گرديد؛ غالب توضيحات مندرج در پانوشت‏ها، حذف شد؛ در پانوشت، به ذكر حداكثر دو منبع داراى اعتبار بيشتر، براى هر متن، اكتفا گرديد.

وی افزود: به دليل اهميت فوق‏العاده موضوع عاشورا و ضرورت نقل رخدادهاى مربوط به آن از منابع معتبر، گزارشى تحليلى از كتاب‏ها و مصادر اين واقعه تاريخ‏ساز، به دنبال مقدمه و پيش از ورود به بخش يكم آورده شده است.

حجت الاسلام «خوش نصيب» تصريح كرد: در بخش نخست اين دانش‏نامه، چگونگى تولّد، نام‏گذارى، ويژگى‏هاى ظاهرى، چگونگى پرورش، ازدواج و شمارِ فرزندان امام حسين(ع)، مورد بررسى قرار گرفته است. در بخش دوم، ابتدا به ملاك انتخاب گزارش‏هاى مربوط به فضايل امام حسين(ع) و مهم‏ترين كمالات مشترك ميان امامان(ع) و بارزترين ويژگى‏هاى سیّد الشهدا اشاره شده است. سپس فضايل مشترك ميان ايشان و ساير اهل بيت(ع)، فضايل مشترك ميان آن حضرت و برادرش امام حسن(ع)، فضايل ويژه امام حسين(ع)، مكارم اخلاقى ، امام حسين(ع)، ويژگى‏هاى ايشان در عبادت و شمارى از كرامات آن حضرت، ارائه مى‏شود.

مدير واحد موسوعه نگاری پژوهشكده علوم حديث، با اشاره به بخش پايانی اين كتاب تصريح كرد: بخش پايانى گزيده امام حسين(ع) با شمارى از كلمات گهربار سالار شهيدان(ع) زينت يافته است. اين روايات كه در شش باب تنظيم شده به حكمت‏هاى عقلى و علمى و حكمت‏هاى اعتقادى، سياسى، عبادى، اخلاقى و عملى و حكمت‏هاى جامع پرداخته‏اند.

وی در آخر افزود: بر خود، فرض مى‏دانم كه از مؤلّف بزرگوار دانش‏نامه امام حسين(ع) ، حضرت آيت‌اللَّه محمّدى رى‏شهرى، كه با واسپارى اين پروژه، موقعيت اين خدمت‏گزارى را براى اينجانب فراهم آورده‏اند صميمانه تشكر نمايم و نيز براى حضرت ايشان و همه پژوهشگران و دست‏اندركاران تأليف و به سامان‏رسانى آن دانش‏نامه گرانسنگ، از درگاه ربّ شكور پاداشى جزيل مسئلت نمايم. به ويژه براى حديث‏پژوهان پرتلاش حجت الاسلام محمود طباطبایى‏نژاد و حجت الاسلام روح‏اللَّه طبایى همكاران مؤلف و حجت‌الاسلام عبدالهادى مسعودى و حجت‌الاسلام مهدى مهريزى و جناب آقاى محمد مرادى مترجمان خوش‏قلم دانش‏نامه كه بى‏ترديد همه آنان در پديد آمدن اين گزيده سهيم وافر دارند اجرى مضاعف را طلب مى‏كنم.


کد مطلب: 13970

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/13970/گزيده-دانشنامه-امام-حسين-ع-آستانه-انتشار

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir