شناسایی مراکز زیارتی-مذهبی در چهارمحال و بختیاری

خبرگزاری ايسنا , 20 مرداد 1389 ساعت 10:36

۱۰۰مركز زيارتی ـ مذهبی توسط بنياد ايران‌شناسی چهارمحال و بختياری شناسايی شدند.


ایران‌زمین: رييس بنياد ايران‌شناسی چهارمحال و بختياری از شناسايی ۱۰۰ مركز زيارتی ـ مذهبی و جمع‌آوری اطلاعات ۴۰ مورد از اين اماكن خبر داد.

عباس قنبری، با اشاره به اين‌كه مردم استان چهارمحال و بختياری در سه اقليم عشايری، شهری و روستايی زندگی می‌كنند، بيان كرد: تلاش كرديم در اين بخش‌ها امامزاده‌ها، اماكن مذهبی، پاكان و افراد قابل احترام مانند شيخ و پير را شناسايی كنيم. البته برخی از آن‌ها شجره‌نامه دارند و آداب و رسومی نيز در كنار آن‌ها اجرا می‌شود.

او گفت: در مرحله‌ نخست، اين آثار را در هر شهرستان شناسايی و سپس اولويت‌بندی كرديم و اطلاعات شفاهی مردم، هيئت امنا و كسانی را كه به‌نوعی در آن مكان‌ها نقش داشتند، جمع‌آوری كرديم. اكنون نيز اين طرح در تمام شهرستان‌ها به‌طور هم‌زمان دنبال می‌شود و تا كنون ۱۰۰ مركز شناسايی و اطلاعات حدود ۴۰ مركز تقريبا به‌طور كامل جمع‌آوری شده است.

وی ادامه داد: برنامه‌ ديگری كه اجرا می‌كنيم، شناسايی مساجد ديرينه‌سال با قدمت بيش‌تر از ۷۰سال است. اين طرح، بناهايی را هم كه تخريب شده، ولی بنيان آن‌ها سالم باقی مانده است، دربرمی‌گيرد.

قنبری با بيان اين‌كه قديمی‌ترين مسجدی كه تا كنون شناسايی شده، مسجد اتابكان شهركرد متعلق به قرن هفتم هجری قمری است، اظهار كرد: علاوه بر مساجد جامع تمام مناطق شهری و روستايی، مساجد يا اماكنی كه ويژگی‌ معماری خاصی دارند نيز در اين برنامه گنجانده می‌شوند.

وی افزود: يكی از اين اماكن، مصلای امام خمينی(ره) در شهركرد است كه با وجود قدمت ۲۰ ساله، بزرگ‌ترين گنبد خاورميانه را دارد. هم‌چنين طاق‌ها، گچ‌بری‌ها و مقرنس‌های زيبای اين مصلا از ديگر ويژگی‌های خاص آن است. علاوه بر اين‌ها، مساجد و حسينيه‌هايی كه در زمان دفاع مقدس كانون خدمات مردمی يا محل نگهداری شهدا بوده است، در اين برنامه قرار می‌گيرد.


کد مطلب: 14043

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/14043/شناسایی-مراکز-زیارتی-مذهبی-چهارمحال-بختیاری

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir