عكاسی حج به دليل شرايط مكه و مدينه با سختی‌های فراوانی همراه است

ایکنا , 1 شهريور 1389 ساعت 10:39

سفارش، آفتی مهم بر عكاسی مذهبی است، البته شايد عكاسی، سفارش داشته باشد كه از سفر حج عكس بگيرد، اما اگر در آن سفر تنها با قلب روحش عكاسی كند، به تصاوير گرفته شده نمی‌توان سفارشی گفت.


فرهنگ: عكاسی در مكه و مدينه به دليل نگاهی كه به اين هنر در آنجا می‌شود و آن را حرام می‌دانند با سختی‌های فراوانی همراه است؛ چراكه تمركز را از عكاس می‌گيرد.

عصر دیروز یکشنبه، ۳۱ مردادماه نشست تخصصی «عكاسی حج» با حضور رسول اوليازاده، رئيس خانه عكاسان ايران در سالن علامه امينی نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم برگزار شد.

اوليازاده در ابتدای سخنان خود اظهار كرد: عكاسی در مكه و مدينه معمولاً با دو كلمه حرام يا ممنوع روبه‌رو است. اين نگاه به عكاسی به اندازه‌ای كار را در آنجا سخت می‌كند كه عكاس مجبور می‌شود در سخت‌ترين موقعيت‌ها عكس‌های مورد نظر خود را بگيرد.

وی افزود: من اولين بار كه در سال ۶۳ سعادت حج نصيبم شد؛ بنابراين اين سختی‌ها را به خوبی درك كردم، اما به هر طريق ممكن سعی كردم كه عكس‌های مدنظرم را بگيرم.

رئيس خانه عكاسان ادامه داد: در عكاسی حج همچنين هدف بايد مشخص شود، بدين معنا كه عكاس بداند از عكاسی خود در پی رسيدن به چه خواستی است، آيا تصوير توريستی می‌خواهد، يا به دنبال عكس از اماكن مذهبی است، حتی در برخی مواقع می‌توان از عكاسی حج بهره‌برداری اقتصادی كرد.

اوليازاده اضافه كرد: اما آنچه مهم است عكاسی حج با نگاه مذهبی با تمام گونه‌هايی كه در توضيح فوق بدان اشاره شده فرق دارد؛ زيرا عكاسی حج اگر با نگاه توريستی باشد از عمق لازم بهره نخواهد برد.

داور مسابقات عكاسی در بخش ديگری از سخنان خود تاكيد كرد: سفارش، آفتی مهم بر عكاسی مذهبی است، البته شايد عكاسی، سفارش داشته باشد كه از سفر حج عكس بگيرد، اما اگر در آن سفر تنها با قلب روحش عكاسی كند، به تصاوير گرفته شده نمی‌توان سفارشی گفت.

وی در خاتمه سخنان خود به عكاسان جوان توصيه كرد: هنر عكاسی بدون گذراندن تحصيلات آكادميك از غنای لازم بهره نخواهد برد، هرچند كه نمی‌توان منكر نقش تجربه هم در عكاسی شد.

اوليازاده در خاتمه اين نشست به سؤالات حاضران در جلسه پاسخ داد.


کد مطلب: 14129

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/14129/عكاسی-حج-دليل-شرايط-مكه-مدينه-سختی-های-فراوانی-همراه

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir