مدرس حوزه علمیه قم:

الگوگيری غلط از غرب آسيب وارده بر عزاداری‌هاست

17 بهمن 1386 ساعت 18:12

مدرس حوزه علمیه قم گفت: برخی عزاداری‌های امروزی با رويكرد الگوگيری از تمدن و فرهنگ‌های بيگانه به ‌ويژه در حوزه مداحی، زمينه مناسبی برای ورود آسيب به واقعه عاشورا را فراهم آورده‌اند.


به گزارش خیمه، مدرس فلسفه در حوزه علميه قم در تعريف عزاداری اصيل و منطبق با سنت گفت: عزاداری صحيح و اصيل آن نوع از عزاداری است كه اشاعه واقعيت‌های فرهنگ عاشورا رويكرد اصلی آن باشد و استفاده از ابزارهای جانبی در آن نيز موجب ايجاد اختلال در آرامش فردی و اجتماعی نشود. 

حجت‌الاسلام ‌و المسلمين مرتضی واعظ‌جوادی در ارزيابی عزاداری‌های امروزی و تطبيق آن با الگوی صحيح عزاداری اظهار كرد: در عزاداری‌های اهل‌بيت(ع) بايد از مفاهيمی كه در قرآن و دين اسلام به آن اشاره شده است استفاده كرد از اين‌رو لازم است در شيوه اجرای عزاداری‌ها به جلوه‌ها و مظاهری تاكيد شود كه از مفاهيم دينی برگرفته شده باشد.

اين مدرس فلسفه در حوزه علميه معتقد است كه اگر مظاهری از تمدن‌ها و فرهنگ‌های ديگر به‌غير از مكتب اسلام در عرصه عزاداری وارد شود، ايجاد شائبه می‌كند كه يقيناً در اين شرايط عزاداری‌ها مصون از تحريف و انحراف نخواهند بود.

مدير مركز تحقيقاتی اسرا با اشاره به برخی از جريان‌هايی كه در طول تاريخ زمينه‌ساز انحراف در عزاداری‌ها بوده‌اند، گفت: در حال حاضر بعضی‌ از افراد جامعه بر اين باورند كه اگر از الگوها و مدل‌های جديد برای برگزاری مجالس مصيبت عاشورا استفاده كنيم، موجب جذب مردم و جوانان به عزاداری‌ها می‌شود.

واعظ‌جوادی تصريح كرد: در برخی عزاداری‌های امروزی از مدل‌، آهنگ‌ و موسيقی‌های غربی در مداحی‌ها استفاده می‌شود كه با اصول و اهداف حماسه حسينی مطابقت ندارد و چه بسا محلی برای ورود تحريف به اين مجالس باشد. 

وی افزود: اگر استفاده از الگوهای جديد زمينه‌ساز تحريف نباشند، حداقل زمينه‌های ايجاد تحريف و انحراف را فراهم می‌كنند از اين‌رو بايد نظارت بر اين بعد در عزاداری‌ها مورد توجه قرار گيرد چراكه بنا به فرموده مقام معظم رهبری و برخی بزرگان، مسير عزاداری‌ها بايد از آسيب‌ها و چالش‌های انحرافی در جنبه‌های محتوايی و فكری به دور باشد.

بنا بر گزارش ایکنا، اين مدرس حوزه علميه در ادامه برپايی عزاداری‌هايی را كه برگرفته از فرهنگ عزاداری اصيل و سنتی نيستند را آزاردهنده دانست و تصريح كرد: اگر عزاداری‌ها با اصول و ضوابط شرعی و عرفی سازگار نباشد، مقبول نيست البته نبايد به اين بهانه مانع ورود سبك‌های جديد به عزاداری‌ها شد بلكه آنچه در عزاداری‌های نوع سنتی و مدرن حائز اهميت است، رعايت اصول و قواعد برگرفته از مبانی دينی است كه بايد با نظارت مسئولان ذی‌ربط صورت گيرد.


کد مطلب: 1414

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/1414/الگوگيری-غلط-غرب-آسيب-وارده-عزاداری-هاست

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir