تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۴۸
۰
کد مطلب : ۱۴۱۴۹

اجرای مراسم شبيه‌خوانی و نقالی در فرهنگستان هنر

اجرای مراسم شبيه‌خوانی و نقالی در فرهنگستان هنر
فرهنگ: به مناسبت ماه رمضان و با همكاری معاونت هنری و امور بين‌الملل فرهنگستان هنر سه برنامه تعزیه و نقالی در فرهنگستان هنر به اجرا در می‌آيد.

بر اساس اين گزارش، مرشد ولی‌الله ترابی، مرشد محسن ميرزا علی و گروه تعزيه خوانان «سيدالشهدا» از جمله حاضران در اين برنامه سه روزه هستند.

  نخستين برنامه مراسم «شبيه‌خوانی و تعزيه» گروه نمايش و ادبيات نمايشی فرهنگستان هنر به اجرای نقالی مرشد محسن ميرزا علی اختصاص داشت.
 اين نقال در اين برنامه به اجرای نقالی «نظام الدين قصاب» پرداخت.

مرشد محسن ميرزا علی، جوان‌ترين نقال، قصه‌گو و پرده خوان معاصر است. او فرزند مرشد ابوالحسن ميرزاعلی از پرده‌خوانان به‌نام و از نوازندگان تعزيه ايران است که از زمان شاه قاجار در تکيه دولت به اجرای تعزيه می‌پرداخت. مرشد محسن ميرزاعلی كه تحولات بسياری را در هنر نقالی و پرده‌خوانی به وجود آورده است يكی از شاگردان مرشد ترابی، پرده‌خوانی به نام و صاحب سبك، است. اين هنرمند تا به حال اجراهای بی‌شماری در داخل و خارج از کشور و در جشنواره‌های گوناگون داشته است.

اجرای نقالی توسط مرشد محسن ميرزا علی، دوشنبه، اول شهريور، ساعت ۱۶:۳۰ در رواق هنر ساختمان مركزی فرهنگستان هنر برگزار شد.

دومین روز از اجرای این مراسم، به نقالی ولی الله ترابی و تعزیه «مالک اشتر» توسط گروه تعزیه خوانان سید الشهدا، اختصاص داشت.

نقالی «محمود افغان» توسط مرشد محسن میرزا علی و «تعزیه شهادت حضرت علی(ع)» توسط گروه تعزیه خوانان سیدالشهدا(ع) نیز از جمله برنامه‌هایی است، که در سومین روز این مراسم اجرا می‌شود.

برای دیدن این نقالی می‌توانید سوم شهریور، ساعت  ۱۷ تا ۱۸:۳۰ در رواق هنر ساختمان مرکزی فرهنگستان هنر حاضر شوید.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما