در جشنواره تئاتر امسال بر فرهنگ بومی و دينی توجه ويژه خواهد شد

خبرگزاری ايسنا , 6 شهريور 1389 ساعت 12:15

معاون هنری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در جشنواره تئاتر امسال بر فرهنگ بومی و دينی توجه ويژه خواهد شد.


فرهنگ: معاون هنری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینكه فرصت ارسال متون نمایش به جشنواره بیستم تئاتر استانی تا ۱۵ شهریور تمدید شده است، گفت: از آثار فاخر در حوزه فرهنگ رضوی، دفاع مقدس و فرهنگ آیینی باستانی حمایت ویژه خواهیم كرد.

حسین مسگرانی صبح امروز در نشستی خبری كه در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان برگزار شد، با اعلام اینكه بیستمین جشنواره تئاتر استان، آبان ماه سال جاری برگزار خواهد شد، افزود: خراسان در زمینه تئاتر و هنرهای نمایشی جزو مطرح‌ترین و فعال ترین استان‌هاست، به طوری كه در سال گذشته گروه‌های استان در ۱۵ جشنواره داخلی و بین المللی شركت كرده‌اند.

وی هدف جشنواره امسال را نگاه به گذشته و خیز برای آینده عنوان کرد و بیان داشت: فراخوان جشنواره با نام جشنواره تئاتر رضوان از ابتدای تیرماه به شهرستان‌ها اعلام شده و شرایط آن ذكر شده است. دبیرخانه جشنواره نیز در اداره هنرهای نمایشی استان تشكیل شده است. همچنین هیات بازبینی آثار با نظر خود اهالی تئاتر استان درحال شكل‌گیری است و تاكنون حضور مصطفی زاده و رضا كمال علوی در آن قطعی شده است و تلاش می‌كنیم نفر سوم هیات بازبینی را از خارج استان و از هنرمندان مطرح كشور انتخاب كنیم.

معاون هنری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ضمن ابراز امیدواری برای ارائه آثار بهتری از شهرستان‌ها، خاطرنشان كرد: شرط حضور گروه‌های نمایشی این است كه اجرای عمومی یا تعهد انجام آن در آینده را داشته باشند. پیش‌بینی می‌كنیم در طول برگزاری جشنواره در طول ۴ روز هر روز دو گروه به اجرای نمایش بپردازند. علاوه بر این امسال در نظر داریم این جشنواره را در صورت دارا بودن شرایط و اعلام آمادگی در یكی از شهرستان‌های استان از جمله تربت حیدریه، سبزوار، قوچان، ‌كاشمر یا گناباد برگزار کنیم.

مسگرانی از توجه ویژه به فرهنگ بومی و دینی در جشنواره امسال خبر داد و افزود: با توجه به نام جشنواره از آثار فاخر و ارزشمند در موضوعات رضوی، دفاع مقدس و فرهنگ آیینی استان حمایت مادی و معنوی خوبی برای حضور در جشنواره، تولید و اجرا خواهیم كرد.

وی تاکید کرد: پژوهش نیز از دیگر موضوعاتی است كه امسال به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است كه در حوزه‌های بررسی آیین‌های دینی، آسیب شناسی جشنواره‌های تئاتر استانی، بررسی و ارزیابی متون نمایشی و ایده‌های نو در تولید و اجرای نمایش‌های دینی و بومی فراخوان مقاله داده شده است و مهلت آن تا پایان شهریورماه است.

مسگرانی فرصت ارسال متون نمایشی را تا ۱۵ شهریور ماه اعلام كرد و گفت: از منتخب نمایش‌های این جشنواره حداقل دو نمایش به جشنواره منطقه‌ای و سپس جشنواره تئاتر فجر راه می‌یابند، علاوه بر این در صورت تساوی ارزش‌ هنری آثار، متون نمایش با محوریت فرهنگ رضوی، دفاع مقدس و فرهنگ و بومی در اولویت انتخاب قرار خواهند داشت.

وی به طرح هویت بخشی به گروه‌های تئاتر از سوی معاونت وزارت ارشاد اشاره كرد و گفت: قرار است تمام گروه‌های تئاتر دارای ساختار، مدیر، هیات مدیره و ... شوند و ثبت شده و با این كار حمایت از گروه‌های حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای شهرستان‌ها بیشتر خواهد شد. این كاری بود كه باید در این سال‌ها انجام می‌شد، اما به دلایل مختلف از جمله ثابت نبودن اعضای گروه‌ها صورت نگرفت، هر چند برای ثبت گروه‌ها هم می تواند اعضای ثابت و هم متغیر داشته باشند.

معاون هنری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از برگزاری ویژه برنامه‌هایی برای ماه مبارك رمضان نیز خبر داد و افزود: با توجه به پیشینه استان در مناجات خوانی و دعای سحر، نخستین همایش مناجات و سحری خوانی شب ۱۷ شهریور در حاشیه نمایشگاه قرآن كریم برگزار خواهد شد و ۱۵ نفر از چهره‌های قدیمی و شاخص استان در این حوزه در آن حضور خواهند داشت و به اجرای برنامه‌ می‌پردازند. طرح‌های پژوهشی نیز پیرامون آن ارائه می‌شود، با توجه به این كه موضوع در آیین‌های مذهبی خراسانی‌ها ریشه دارد سعی می‌كنیم در سال‌های بعد نیز این همایش را ادامه دهیم.

وی از خوشنویسی قرآن كریم در شب قدر خبر داد و گفت: در شب بیست و سوم ماه مبارك رمضان جمعی از خوشنویسان در مجتمع سلطان علی مشهدی گردهم می‌آیند و علاوه بر انجام مراسم احیاء، ۴۰ نفر از خوشنویسان به خوشنویسی كتاب قرآن كریم می‌پردازند و آثار آنان در نمایشگاهی ارائه خواهد شد.

در ادامه علیرضا سید آبادی مسوول دبیرخانه جشنواره تئاتر استان نیز در خصوص این جشنواره بیان داشت: بخش تئاتر خیابانی و طرح‌های پژوهشی تئاتر تنها در حوزه استانی انجام می‌شود و فراتر از استان نخواهد بود، زیرا تئاتر خیابانی به طور كامل از جشنواره فجر جدا شده است و در سطح كشوری نیز بخش پژوهش نداریم.

فرشید تمری كارشناس اداره هنرهای نمایش استانی نیز با تاكید بر رویكرد آموزشی جشنواره یادآور شد: حركت آموزش جشنواره را از ابتدای تابستان آغاز كردیم و ۵ نفر از چهره‌های شاخص‌ تئاتر استان را به ۵ شهرستان اعزام كردیم تا ضمن آموزش از دل آن ۵ نمایش نیز تولید و در رقابتی كارگاهی برگزیدگان به جشنواره استانی راه یابند.

وی افزود: سال قبل از تمام نمایش‌هایی كه وارد جشنواره شدند، حمایت صورت گرفت و امسال نیز چنین خواهد بود، علاوه بر این همچنان گروه‌های تئاتر تهرانی در استان مد نظر هست اما باید شرایط مالی و اجرایی فراهم شود.


کد مطلب: 14154

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/14154/جشنواره-تئاتر-امسال-فرهنگ-بومی-دينی-توجه-ويژه-خواهد

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir