شماره ۶۸ ماهنامه خیمه منتشر شد

7 شهريور 1389 ساعت 12:33

شصت و هفتمین شماره ماهنامه خیمه منتشر شد. در این شماره جامعه‌شناسی قیام عاشورا، موسیقی رمضان در ایران، تحریف‌شناسی پراکندگی یاران امام در شب عاشورا و تاسیس رشته عاشوراپژوهی به چشم می‌خورد.


فرهنگ-خیمه: شماره ۶۸ ماهنامه فرهنگی و اجتماعی خیمه در ۸۰ صفحه و در قالب پنج بخش هیئت، جامعه، هنر و ادبیات، تاریخ و اندیشه و رسانه منتشر شد.

در بخش‌های آغازین‌ این شماره خیمه در مطلبی تحت عنوان «فرمانده مطیع، سرباز مطیع می‌خواهد!» نوشته «محمدرضا زائری» انتقاد وی را از «کسانی که در رسانه و شعار و مصاحبه و هیاهو، نان ولایت را می‌خورند؛ اما در میدان آزمون نمکدان می‌شکنند... کسی که به راحتی با آبروی مسلمانان بازی می‌کند و زیر خیمه سیدالشهدا به مردم تهمت‌های ناروا می‌دهد و در مجلس حسینی زشت‌ترین کلمات را بر زبان می‌آورد» می‌خوانید.

در بخش هیئت، از شکل‌گیری جامعه ایمانی مشعر و لزوم تشکیل تشکل‌های دینی مردمی و ضرورت‌ هم‌افزایی آنها مطالبی آمده است. «آینده فرا رسیده است»، «آفاق و آفات هیئت‌های مذهبی»، معرفی موسسه نورالیقین و نیز مطلبی درباره لزوم مهندسی مجدد هیئت‌های مذهبی را در صفحات هیئت این شماره بخوانید. 
همچنین در این شماره پرونده ویژه‌ای درباره دعا و مناجات‌خوانی پیش روی خوانندگان است.

در صفحات جامعه این شماره گفت‌وگوی اختصاصی خیمه‌ را با سید حسین نصر درباره مناسک‌ آیینی خواهید خواند. همچنین در یادداشتی از دکتر محسن الویری، از حسین نصر و پیشنهاد راه‌اندازی کرسی شیعه شناسی‌اش سخن رفته است.
در ادامه، پرونده «جامعه‌شناسی قیام عاشورا» در گفت‌وگو با دکتر ضیایی با عنوان «حسین(ع)، امام صلح» بررسی شده و نیز در مطلبی تحت عنوان «با جور و جمود و جهل باید جنگید» نوشته حجت‌الله جودکی به جامعه‌شناسی قیام عاشورا از منظری دیگر پرداخته شده است.
در عین حال خوانندگان می‌توانند در این بخش، مطالبی درباره «سازمان مدارس معارف اسلامی» تاریخچه و فعالیت‌های آن بخوانند.

در بخش هنر و ادبیات آئینی، «مناجات در ادب فارسی» و نیم‌نگاهی به «موسیقی رمضان در ایران» با تکیه بر معرفی کتابی با همین نام از هوشنگ جاوید آمده است.
همچنین «مدح علی‌خوانی‌، شیوه‌ای از نمایش عرفانی» نام یادداشتی از جابر عناصری است که در صفحات هنر و ادبیات آئینی قابل مطالعه است.

تاریخ و اندیشه این شماره خیمه به تحریف‌شناسی «پراکندگی یاران» امام در شب عاشورا پرداخته و در ادامه انواع صبر در قرآن مورد بررسی قرار گرفته است.
از مطالب دیگر گروه تاریخ و اندیشه، گفت‌وگو با احمد شهدادی درباره تاسیس دانشگاه امام حسین(ع) و رشته عاشوراپژوهی است.

در رسانه این شماره، ابتدا ساحل فرشباف «ابر کلیسا» را به عنوان نمونه‌ای از به کارگیری تکنولوژی در فعالیت‌های جمعی دینی معرفی کرده است؛ سپس موضوع فناوری‌های نوین ارتباطی و نقش آن در تبلیغات دینی مذهبی بررسی شده است.
همچنین بحث استفاده از رسانه‌های جدید برای تبلیغ دین و کم توجهی مبلغان دینی به این فناوری‌ها از نگاه علیرضا مرادی تحلیل شده است.
در پایان، خلاصه‌ای از مقاله‌ «کریستوفر شوتز» در مورد آموزش دینی در بازی‌های رایانه‌ای برای کودک و نوجوان آمده است.

ماهنامه خیمه به صاحب امتیازی محمد رضا زائری، مدیرمسئولی مرتضی وافی و سردبیری میثم غضنفری منتشر می‌شود.


کد مطلب: 14166

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/14166/شماره-۶۸-ماهنامه-خیمه-منتشر

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir