كتاب «اطلس شیعه» به زبان عربی ترجمه می‌شود

ادیان نیوز , 7 شهريور 1389 ساعت 11:24

در این كتاب تشیع به معنای وسیع آن مورد توجه قرار گرفته و اخبار اسماعیلیه، زیدیه و علویان نیز درج شده است.


فرهنگ: «اطلس شیعه» اثر رسول جعفریان به زبان عربی ترجمه و منتشر می‌شود.

رسول جعفریان با اعلام این خبر گفت: موسسه‌‌ای در نجف متعهد شده است كه «اطلس شیعه» را به طور كامل به زبان عربی ترجمه كند، برای این منظور دكتر كعبی از اساتید دانشگاه كوفه و نماینده این موسسه با من وارد قرارداد شده و بر طبق آن متعهد شدند كه این اطلس در سه قسمت ترجمه متن، طراحی جداول و نقشه‌ها به انجام رسد.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد با توجه به اینكه طراحی نقشه‌ها و جداول باید از نو و به زبان عربی انجام شود، این امر ظرف مدت یكسال آینده به طول می‌انجامد.

جعفریان در اشاره به اطلس شیعه گفت: این اثر از تعریف و تاریخ شیعه در قرن اول(با تبیین نقش امیرالمومنین در جنگ‌های صدر اسلام) آغاز شده و پس از آن، دوره به دوره همراه با تقسیم‌بندی حوزه‌های جغرافیایی جهان اسلام، تاریخ شیعه را بررسی می‌كند. اطلس شیعه با الهام گرفتن از كتاب ارشاد شیخ مفید طراحی و تدوین شده است.

این محقق تاریخ اسلام تأكید كرد: در این كتاب تشیع به معنای وسیع آن مورد توجه قرار گرفته و اخبار اسماعیلیه، زیدیه و علویان نیز درج شده است. با این حال، جریان اصیل تشیع، جریان تشیع معتدل است كه همان مذهب امامیه است و همیشه با وجود آن كه در طول تاریخ مورد هجوم بوده، تلاش كرده با سایر مسلمانان همزیستی داشته باشد.

نویسنده «اطلس شیعه» با بیان این موضوع كه بخش مفصلی از این اثر به تعریف شیعه، فرقه‌های شیعی، نقشه‌های مربوط به منطقه غدیر اختصاص دارد، یادآور شد: این كتاب از دوازده فصل تشكیل شده است كه در آن علاوه بر اطلاعاتی درباره تشیع در ایران، مطلبی در زمینه تشیع در عراق، جزیرةالعرب، شامات، آفریقا، شبه قاره هند و افغانستان، قفقاز و تركیه، اروپا و امریكا ذكر شده است.

وی با اشاره به این كه اطلاعات مربوط به تاریخ اسلام از صحت و دقت بیشتری برخوردارند، گفت: اطلاعات تشیع در بخش‌هایی كه مربوط به اروپا و آمریكاست، به دلیل عدم دسترسی به منابع دقیق و دشواری‌های كسب اطلاعات، شاید تا حدی ضعیف و نیازمند تحقیقات بیشتر باشند.

پژوهشگر تاریخ افزود: اطلاعات مربوط به هریك از ائمه اطهار(ع) اعم از مكان تولد، استقرار حوزه جهان اسلام در زمان آن حضرت، سفرهای معمولی و سیاسی این بزرگواران به انضمام نسب، خاندان، اجداد مادری و مدفن ایشان روی نقشه‌های مربوط به آن امام(ع) ترسیم شده است.

وی تدوین اطلاعات مربوط به دوازده امام(ع) و ۴۰ مجتهد درجه یك تاریخ شیعه كه مسیر آنها ادامه راه امامت و تفكر شیعی در دوران غیبت است را از دیگر ویژگی‌های این اطلس برشمرد.


کد مطلب: 14170

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/14170/كتاب-اطلس-شیعه-زبان-عربی-ترجمه-می-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir