تاریخ انتشار
دوشنبه ۸ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۵۸
۰
کد مطلب : ۱۴۱۸۳

سهم بالای نمايشنامه‌های دينی در هفدهمين جشنواره تئاتر كودك و نوجوان

سهم بالای نمايشنامه‌های دينی در هفدهمين جشنواره تئاتر كودك و نوجوان
فرهنگ: «سيمين اميريان» داور بخش نمايشنامه‌نويسی هفدهمين جشنواره بين‌المللی تئاتر كودك و نوجوان كه به تازگی به اتفاق «منصور خلج» و «شهرام كرمی»، دو تن از كارشناسان تئاتر، كار بازخوانی و انتخاب آثار مكتوب بخش نمايشنامه‌نويسی هفدهمين جشنواره بين‌المللی تئاتر كودك و نوجوان را به پايان برده ‌است، درباره آثار مكتوب ارسالی به اين جشنواره گفت: تنوع ۷۴ اثر نمايشی كه به دبيرخانه جشنواره ارسال شد، نشان از پويايی و سرزندگی تئاتر اين طيف سنی است كه جای خوشحالی دارد.

اميريان آثار نمايشی ارسالی به اين بخش را متنوع دانست و گفت: در قالب هر موضوعی، به دبيرخانه جشنواره، متن نمايشی ارسال شده بود كه در اين ميان آثار مكتوب نمايشی دينی، مذهبی و دفاع مقدسی سهم بسزايی را به خود اختصاص داده بودند.

وی در ادامه گفت: در حوزه كودك و نوجوان با نوسان سنی متناسب با درك اثر نمايشی، با گروه سنی ۳ تا ۱۶ سال مواجه هستيم كه هر كدام از مخاطبان اين سن توليد آثار خاص نمايشی خود را می‌طلبند. ولی مهم باور اين نكته است كه اين گروه سنی ذهن بسيار حساسی دارد و نبايد در معرض هر اثر نمايشی عليرغم شاد و مفرح بودنش قرار گيرد. پس چه بهتر تئاتر دينی و مذهبی را بارورتر از گذشته سازيم.

كارگردان نمايش عروسكی «مينياتور ايرانی» درباره مخاطب‌سنجی در حوزه تئاتر دينی كودك و نوجوان تصريح كرد: همواره در مواجهه با طيف مخاطب كودك و نوجوان در توليد آثار ارزشی و دينی با دو مسئله درگير هستيم، يكی بيان مصاديق دينی مانند زندگی پيامبران و ائمه اطهار(ع) و بزرگان دينی كه بايد بدون هيچ دخل و تصرفی و وفادارنه به آن بپردازيم و ديگری بيان مفاهيم ارزشی و دينی كه در قالب هر فرم وشكلی چه واقع‌گرايانه و چه تخيلی و فانتزی كه مورد دوم بيشتر برای اين طيف سنی جذاب است، می‌گنجد.

اميريان گفت: بايد تلاش كرد در كنار تئاتر دينی مفاهيم ارزشی همچون پرهيز از دروغ‌گويی، ايثار و از خودگذشتی، كمك به هم‌نوع و ديگر مسائل را نيز بيان كرد.

وی در پايان، جريان جشنواره تئاتر كودك و نوجوان را پويا و هدفمند ارزيابی كرد و گفت: نفس برگزاری اينگونه جشنواره‌ها نشان می‌دهد كه متوليان بخش فرهنگی و هنری همچنان دغدغه كار كودك دارند كه اميدواريم با تشكيل گروه‌های كارشناسی و آسيب‌شناسی تئاتر كودك، شاهد تعالی اين هنر برای اين گروه خاص سنی باشيم.

هفدهمين جشنواره بين‌المللی تئاتر كودك و نوجوان ۷ تا ۱۲ مهر در همدان برگزار می‌شود.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما