تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۲۵
۰
کد مطلب : ۱۴۲۰۶

ساخت درهای حرم مطهر علی(ع) در شيراز آغاز شد

ساخت درهای حرم مطهر علی(ع) در شيراز آغاز شد
ایران‌زمین: سرپرست ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس گفت: در سالگرد شهادت مولاي متقيان حضرت علي (ع) ساخت درهاي حرم مطهر آن امام بزرگوار توسط هنرمندان و مردم ولايتمدار استان فارس در شيراز آغاز گرديد.

مختارنژاد روز چهارشنبه در حاشيه آيين شروع ساخت و ساز اين درها در گفت: كار ساخت و ساز چهار در برای بارگاه ملكوتی حضرت علی(ع) توسط استادكاران نجار، قلمزن در اين مجموعه كارگاهی آغاز می‌شود و مقرر شده است كه انجام اين كار كمتر از يك سال به اتمام برسد.

عبدالرسول مختارنژاد افزود: پس از ساخته شدن اين چهار در قسمت درود گری اين كارگاه، درها، تحويل قسمت قلمزنی خواهد شد و استادان خبره قلمزن استان فارس، افتخار می‌بايند كه با قلمزنی مس، نقره و طلا بر روی اين درها، نقوش هنر اسليمی را با آيات قرآنی بر روی درها حك كنند و كار را به انجام رسانند.

وی گفت: برای ساخت و ساز اين درها، بيش از ۵۰۰ ميليون ريال چوب ساج كه از بهترين نوع چوب محسوب و در صنعت كشتی‌سازی از آنها استفاده می‌شود از كشور برمه خريداری شده است.

مختارنژاد تصریح كرد: اين چوب‌های خريداری شده به مرور زمان دچار فرسايش نمی‌شود و حداقل قدمتی كه متخصصين پس از اتمام ساخت آنها‌، برای آن در نظر گرفته‌اند ۱۰ سده است

سرپرست ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس بيان داشت: يكی از اين درها توسط مردم شهرستان گراش و در دوم توسط كاركنان دانشگاه علوم پزشكی شيراز ساخته خواهد شد.

مختارنژاد اضافه كرد: دانشگاه علوم پزشكی شيراز تا كنون بيش از ۱۰۰ كيلو نقره برای انجام اين كار را تامين كرده و مابقی هزينه‌های اين در را نيز متقبل شده است.

وی، مجموع هزينه‌ای كه برای هر يك از اين چهار در صرف خواهد شد اعم از خريد چوب و نقره و اجرت دروردگری و قلمزنی بر روی آنها را، بيش از سه ميليارد ريال عنوان كرد و افزود: يكی از خيرين استان فارس تا كنون بيش از ۹۰ ميليارد ريال در امر ساخت و سازهای حرمين سامرا، كاظمين، كربلا و نجف اشرف مشاركت داشته است.

این مسئول ستاد بازسازی عتبات در استان فارس تاکید کرد: پس از اتمام كار ساخت و ساز درهای اين حرم مطهر، اين درها با بدرقه مردم، به نجف اشرف ارسال و در صحن و سراي حضرت علی(ع) نصب خواهد شد.

وی بيان داشت: مردم استان فارس به غیر از تامین هزینه‌های ساخت این درها، تامين بيش از يك هزار و ۳۰۰ متر تخته فرش برای دور ضريح حرم مطهر حضرت علی(ع) را نیز تقبل کرده‌اند.

مختار نژاد افزود: هم اكنون اين فرش‌ها تهيه شده است و به زودی توسط مردم شهرستان‌های زرين دشت، استهبان و نی‌ريز به نجف اشرف ارسال خواهند شد.

سرپرست ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس تصریح کرد: علاوه بر اين نيز هم اكنون ۱۲ پرچم برای نصب بر روی بارگاه ملكوتی حضرت علی(ع) توسط هنرمندان استان فارس از پارچه و مليله دوزی بسيار نفيس در حال ساخت است.

وی گفت: مقرر شده است كه اين فرش‌ها و پرچم‌ها تا نيمه دوم مهرماه امسال به نجف اشرف ارسال شود.
مرجع : اعتدال
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما