تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۴۸
۰
کد مطلب : ۱۴۲۱۹

شب آفتابی؛ منشوری از نور،‌ صدا و تصویر

شب آفتابی؛ منشوری از نور،‌ صدا و تصویر
فرهنگ-خیمه: برنامه شب آفتابی در قالب یک تئاتر سه بعدی از ۱۷ رمضان در تهران و در دل طبیعت اجرا می‌شود.

جلیل شعبانی مدیر پروژه شب آفتابی گفت: پروژه شب آفتابی که برای چهارمین دوره پیاپی برگزار می‌شود، برنامه‌ای به مدت دو ساعت است که داستان آن از هبوط آدم تا امروز را در برمی‌گیرد.

وی افزود: شب آفتابی یک نمایش ترکیبی سه بعدی است که بارها در اقصی نقاط کشور به اجرا در آمده است و اجرای آن از ۱۷ رمضان در تهران آغاز شده و در روزهای ماه شوال نیز ادامه خواهد یافت.

شعبانی با اشاره به این نکته که شب آفتابی در دل طبیعت اجرا می‌شود گفت: محل اجرای این نمایش لشگر ۲۷ است و بلیط‌های آن در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم توزیع شده‌ است. در محل این لشگر سوله‌ای برپا خواهیم کرد و تماشاگران در آن سوله به تماشای برنامه خواهند پرداخت.

در تعریف این تئاتر سه بعدی، برخی آن را به تنهایی یک رسانه دانسته‌اند و برخی دیگر آن را «برنامه‌ای ترکیبی» خوانده‌اند.
در شب آفتابی از روش «القاء» استفاده می‌شود که وجه تمایز آن با فیلم است؛ چرا که چیزی است فراتر از دیدن و شنیدن و گفتن و نشان دادن.

در شب آفتابی،‌ مخاطب در محصاره است. محاصره نمادها و المان‌ها. محاصره بازخوانی زندگی و تاریخی واقعی خود، از خلقت آدم تا امروز و فردا. مخاطب در محاصره پیام‌هاست.

اگر فرمت سه بُعدی را به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین تکنولوژی‌های هزاره جدید درنظر بگیریم و سایر اشکال نمایشی را با آن بسنجیم به جرات می‌توان گفت، نمایش مورد بحث به لحاظ قرار دادن مخاطب در میان رویدادها و لمس هر آنچه طی یک برهه زمانی طولانی رخ داده، می‌تواند نمونه‌ای باشد از تصویرسازی سه بُعدی البته نه از نوع سینمایی آن که برای پی بردن به کیفیت تصویر به عینک سه بُعدی نیاز دارد بلکه از نوع نمایشی آن که تصاویر با خلق دکورهای عظیم و استفاده از تمام ابزاری که حین خلق زنده یک لوکیشن لازم است، ایجاد می‌شوند.

شب‌ آفتابی،‌ به کارگردانی بهزاد بهزادپور و همراهی هزاران سرباز و بازیگر سیاهی‌لشگر از ۱۷ شهریور تا پایان ماه رمضان در منطقه افسریه تهران پذیرایی علاقه‌مندان است.

شب‌ آفتابی با همکاری شهرداری منطقه ۱۳،‌ وزارت نیرو،‌ موسسه فرهنگی عاشورا، سپاه محمد رسول الله،‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی کشور برگزار می‌شود.

برای آگاهی از طرح داستانی «شب‌ آفتابی»، دیدن تصاویر این برنامه ترکیبی و کسب اطلاعات بیشتر به آدرس سایت این مجموعه مراجعه کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما