تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۴۸
۰
کد مطلب : ۱۴۲۶۰

بوشهر ميزبان هشتمين همايش ملی پيرغلامان اباعبدالله

بوشهر ميزبان هشتمين همايش ملی پيرغلامان اباعبدالله
ایران‌زمین: هشتمين دوره همايش ملی پيرغلامان اباعبدالله(ع) آذرماه امسال در استان بوشهر با همكاری صدا و سيما و استانداری بوشهر برگزار می‌شود.

محمدحسين جهانبخش، استاندار بوشهر، در نشست هماهنگی برگزاری اين همايش ملی گفت: در جامعه امروز مداحان نقشی اساسی در بازشناسی فرهنگ اصيل عاشورايی دارند و اگر اين قشر بر اساس مستندات عمل كنند، با جلوگيری از تحريف‌ها در عزادارها، پيام‌آوران واقعی حماسه حسينی خواهند بود.

وی اظهار كرد: به رغم همه تحريف‌های انجام شده در آئين‌های عزاداری و مداحی‌ها، نقش مداحان در طول تاريخ در حفظ فرهنگ عاشورا و شيعی، نقشی پررنگ و بی‌بديل بوده است.

جهانبخش افزود: بدنه جامعه تحريف‌ها را نمی‌پذيرد و حماسه زمانی تأثيرگذار خواهد بود كه در مسير واقعی خود قرار گيرد و مداحان در اين راستا رسالت بزرگی بر عهده دارند.

وی با تأكيد بر تربيت هيئات كودكان يادآور شد: آشنايی كودكان با آموزه‌های هيئتی و مذهبی و تربيت آنان در هيأت‌ها و مساجد همچون سپر محكمی در برابر هجمه‌های نرم دشمنان است كه بايد به عنوان يك الگوی مبارزه در اين جنگ در دستور كار خدمتگزاران نظام قرار گيرد.

استاندار بوشهر با بيان اينكه آماده برگزاری هرگونه همايش ملی در اين استان هستيم، گفت: تلاش می‌كنيم با فراهم كردن زمينه بازديد شركت‌كنندگان در اين همايش از تأسيسات صنعتی استان بوشهر، اقدامات چشمگير توسعه‌ای انجام شده در اين استان را منعكس كنيم.

همچنين دهقان نيری، مديركل نغمات آئينی و راديو نوای سازمان صدا و سيما نيز در اين نشست گفت: هشتمين دوره همايش ملی پيرغلامان اباعبدالله عليه السلام با هدف تمركززاديی و با توجه به شرايط جوی مناسب هوای استان بوشهر، آذرماه امسال در اين استان برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به برگزاری دوره هفتم اين همايش در زنجان، اظهار كرد: بر اساس تصميم شورای مشورتی همايش پيرغلامان، مقرر شد اين همايش در استان‌های مداح‌محور و مداح مؤلف كه سبك مداحی مستقل دارند برگزار شود كه استان بوشهر به عنوان يكی از اين استان‌ها برای ميزبانی دوره هشتم انتخاب شد.

دهقان نيری يادآور شد: اين همايش با رويكرد سنتی‌كردن و آسيب‌شناسی مداحی برگزار می‌شود كه كيفيت برگزاری آن در استان‌ها بهتر از پايتخت است.

وی با اشاره به تقدير از ۱۵ پيرغلام برتر در اين همايش تصريح كرد: داشتن بيش از ۷۰ سال سن، تأليف كتاب و از حفظ بودن بيش از دو هزار بيت شعر از معيارهای حضور پيرغلامان در اين جشنواره است.

وی گفت: در اين همايش سه روزه كارگاه آموزشی برگزار می‌شود كه مسائل روز كشور به لحاظ بومی محوری و توسعه صنعتی به آنان تذكر داده می شود.
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما