تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۴۵
۰
کد مطلب : ۱۴۲۶۳

جزئیات حج تمتع، عمره و سفر به عتبات عالیات از زبان رئیس سازمان حج

جزئیات حج تمتع، عمره و سفر به عتبات عالیات از زبان رئیس سازمان حج
جامعه: راه‌اندازی خط اتوبوس‌های سریع السیر برای تردد زایران به منا و عرفات، زمان پروازهای حج تمتع و ثبت نام حج عمره، خرید و فروش فیش حج و هشدار نسبت به سفر غیرقانونی زایران به عراق از مهمترین محورهای گفتگوی مهر با رئیس سازمان حج و زیارت بود.

علی لیالی با بیان اینکه بر اساس تفاهم نامه میان ایران و عربستان ۹۷ هزار زایر ایرانی در حج تمتع امسال شرکت می‌کنند اظهار داشت: تمامی اقدامات رفاهی، زیارتی، بهداشتی، درمانی و قربانی برای زایران دیده شده و امسال هم همانند سال‌های گذشته زایران ایرانی از تغذیه متمرکز (‌چهار آشپزخانه در مدینه و مکه) استفاده می‌کنند.

بکارگیری اتوبوس‌های سریع‌السیر برای اعزام زایران به منا و عرفات
وی مهمترین اقدام در حج امسال را تسهیل در تردد زایران به منا و عرفات عنوان کرد و افزود: در سال‌های گذشته روز ۶ ذیحجه اتوبوس‌های مورد نیاز کاروان‌ها برای اعزام زایران به منا و عرفات تحویل کاروان‌ها می‌شد ولی امسال وزارت حج عربستان تعداد زیادی اتوبوس سریع‌السیر به تمامی هتل‌های محل اسکان زایران برای اعزام به سرزمین منا و عرفات اعزام می‌کند که با این اقدام زایران کمتر اذیت می‌شوند.

۲۹ مهرماه اولین پرواز حجاج به عربستان
لیالی زمان حرکت اولین گروه از زایران بیت الله الحرام به حج تمتع امسال را ۲۹ مهرماه سال جاری عنوان کرد و افزود: در سال جاری ۸۸ هزار و ۵۰۰ زایر حج تمتع و هشت هزار و ۵۰۰ نفر به عنوان کارکنان، روحانیون، آشپز و گروههای خدماتی اعزام می‌شوند.

نیمه دوم بهمن ماه آغاز اعزام زایران حج عمره سال ۹۰
رئیس سازمان حج و زیارت آغاز پرواز عمره گزاران سال ۱۳۹۰ را اواخر ماه صفر و اوایل ماه ربیع‌الاول (نیمه دوم بهمن ماه) اعلام کرد و افزود: زایران باید ۵۰ روز قبل از تاریخ اعزام به دفاتر زیارتی برای ثبت نام مراجعه کنند که اوایل آذرماه سال جاری فراخوان حضور زایران عمره اعلام می‌شود.

خرید و فروش فیش حج به غیر از اقوام ممنوع است
لیالی در مورد اقدامات انجام شده در مورد فروش فیش‌های حج از طریق روزنامه‌ها گفت: خرید و فروش فیش‌های حقوقی یک چالش حقوقی است اما در سال جاری تبصره‌ای به آیین نامه قانون حج الحاق شد که بر اساس آن هر گونه نقل و انتقال فیش‌های حج به غیر از منسوبین و بستگان ممنوع است که این اقدام کاهش شکایات مردمی در مورد کلاهبرداران را در پی داشته است.

دستگیری ۵۰۰ زایر حامل مواد مخدر در فرودگاه‌های کشور
رئیس سازمان حج و زیارت در مورد تفاهم‌نامه سازمان حج با نیروی انتظامی برای جلوگیری از خروج زایران حامل مواد مخدر در فرودگاه‌های کشور گفت: در عمره امسال تنها هفت زایر حامل مواد مخدر توانستند از بازرسی‌های نیروهای انتظامی عبور کنند که پس از ورود به فرودگاه عربستان دستگیر شدند در حالی که سال گذشته ۱۶۵ زایر حامل مواد مخدر در فرودگاه عربستان دستگیر شدند.
وی افزود: نیروی انتظامی در حج عمره امسال موفق به شناسایی ۵۰۰ زایر حامل مواد مخدر شد.

فرودگاه مدینه قادر به پذیرش تمام پروازهای حجاج نیست
لیالی در پاسخ به این پرسش که زایران بیت الله الحرام نسبت به نبود پرواز مستقیم به فرودگاه مدینه و مسیر ۶ ساعته فرودگاه جده به مدینه که باید با اتوبوس طی شود معترضند گفت: این مشکل را کاملا درک می‌کنیم ولی فرودگاه مدینه قادر به پذیرش تمام پروازهای حجاج نیست و ما مجبور هستیم زایران را از فرودگاه جده با اتوبوس به مدینه منتقل کنیم.

انعقاد قرارداد با شرکت‌های امنیتی عراق برای تامین امنیت زایران ایرانی
رئیس سازمان حج و زیارت در مورد بمب‌گذاری‌های اخیر در عراق و نگرانی زایران عتبات عالیات از ایجاد ناامنی در سفرهای زیارتی به عتبات عالیات اظهار داشت: هر چند که امنیت عراق با چالش‌های زیادی روبرو است ولی بر اساس تعلقات دینی و مذهبی مردم ایران و همچنین جلوگیری از خروج غیرقانونی زایران کربلا نمی‌توانیم مانع از سفر به عتبات عالیات شویم.

وی افزود: قراردادهای تامین و تضمین تامین زایران ایرانی با شرکت‌های امنیتی در عراق منعقد شده که تا حدود زیادی کاهش تعرض و حمله به زایران ایرانی را به دنبال داشته است.

لیالی گفت: توصیه جدی سازمان حج و زیارت به مردم این است که به صورت غیرقانونی به عراق سفر نکنند.

درخواست لیالی از زایرانی که چند بار به عتبات عالیات مشرف شدند: بگذارید همه مردم به کربلا بروند
رئیس سازمان حج و زیارت از زایرانی که یک بار به عتبات عالیات سفر کرده اند درخواست کرد: در صورت ممکن از سفر مجدد به عتبات عالیات خودداری کنند تا دیگر هموطنان هم بتوانند به زیارت عتبات عالیات مشرف شوند.

هر زایر یکبار می‌تواند به حج مشرف شود مگر اینکه فیش اقوام را خریداری کند
لیالی با بیان اینکه در حج عمره و تمتع هیچ زایری بیش از یکبار نمی‌تواند به حج مشرف شود گفت: سیستم‌های ثبت نام اجازه ثبت نام مجدد به زایرانی که یکبار به حج مشرف شده‌اند را نمی‌دهد.

وی در پاسخ به اینکه مشاهده شده بسیاری از افراد برای دومین بار به حج مشرف شده‌اند اظهار داشت: این افراد فیش حج اقوام خود را خریداری کرده‌اند که معمولا به نیابت از اقوام اعم از سالمندان، معلولان، بیماران یا درگذشتگان به حج می‌روند.

تعداد دفاتر زیارتی در کشور کافی است
رئیس سازمان حج و زیارت در مورد دلیل توقف صدور پروانه دفاتر زیارتی اظهار داشت: مجوز دفاتر زیارتی که تنها درامور زیارتی فعالیت می‌کنند بر عهده سازمان حج و زیارت است و هم اکنون بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ دفتر زیارتی در کشور فعالیت دارند.

وی افزود: با توجه به تعداد زایران عتبات عالیات و حج این تعداد دفاتر زیارتی در کشور کافی است و از سه سال گذشته تا کنون دیگر مجوزی صادر نمی‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما