زایران در مرز خسروی همچنان معطل می‌مانند

خبرگزاری ايسنا , 30 شهريور 1389 ساعت 11:26

مديركل امور بين‌الملل و راهبری امور زيارتی سازمان حج و زيارت، خواستار رسیدگی اداره گذرنامه و حل مشکل معطلی زایران در مرز خسروی شد.


جهان: به‌دنبال معطلی‌های چند ساعته‌ی زایران ایرانی در مرز خسروی به‌دلیل نقص فنی سیستم كنترل گذرنامه، مدیركل امور بین‌الملل و راهبری امور زیارتی سازمان حج و زیارت گفت: با اداره‌ گذرنامه برای رفع این نقص فنی در مرز خسروی و معطلی زایران، مذاكره شده است تا این مشكل به‌زودی حل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شهسواری اظهار كرد: این اتفاق به تناوب در تمام مرزهای كشور رخ می‌دهد، این‌بار هم در مرز خسروی اتفاق افتاده است و به عراق مربوط نمی‌شود. ما برای رفع سریع‌تر این مشكل با رییس اداره‌ گذرنامه صحبت‌ كرده‌ایم و امیدواریم سریع‌تر ترتیب اثر بدهند.

او درباره‌ مدت زمان معطلی زایران در مرز خسروی به‌دلیل قطع سیستم اداره‌ی گذرنامه، بیان كرد: این معطلی چندان هم زیاد نیست و معمولا به سه چهار ساعت نمی‌كشد. زایران معمولا باید تا ظهر از مرز ایران خارج شوند كه به‌دلیل قطع سیستم گذرنامه، این خروج تا بعدازظهر طول می‌كشد. برای سازمان حج و زیارت مهم است كه زایران پیش از غروب به خاك عراق وارد شوند، چون با مسأله‌ امنیت در این كشور مواجه هستیم.

شهسواری ادامه داد: نقص فنی پیش‌آمده به محدودیت پهنای باند در ایران مربوط است و رسیدگی به آن در حوزه‌ی اختیار سازمان حج و زیارت نیست؛ ولی تمام تلاش خود را می‌كنیم تا این مشكل حل شود.

او هم‌چنین درباره‌ی امكانات و خدمات موجود در مرز خسروی برای زایرانی كه ساعت‌ها در این منطقه معطل می‌شوند، گفت: مرز خسروی از نظر امكانات، مشكل خاصی ندارد. اگر كاروان‌ها با وقت نهار مواجه شوند، مدیر كاروان باید خدمات پذیرایی لازم را بدهد. در واقع، زایران از ساعت‌های بلاتكلیفی و معطلی اذیت می‌شوند.
شهسواری افزود: در مرز خسروی و متقابلا خاك هم‌رز آن در عراق، زیرساخت‌های مناسبی وجود دارد و كاروان‌ها معمولا در عراق خیلی معطل نمی‌شوند. در این موضوع، نبود امكانات مطرح نیست، بلكه مشكل اصلی، اذیت شدن ناشی از معطلی در مرز است.

چند روز پیش به‌دلیل نقص فنی و محدودیت پهنای باند در مرز خسروی، زایرانی كه از این مرز قصد خروج برای زیارت عتبات عالیات را داشتند، با معطلی‌های چند ساعته مواجه شدند. این اتفاق پیش‌تر در مرزهای عراق به‌دلیل نبود سیستم‌های پیشرفته‌ی كنترل گذرنامه و كمبود مأموران مرزی رخ می‌داد و این مسأله سبب معطلی‌های دو تا چهار ساعته‌ زایران ایرانی در مرز ورودی عراق می‌شد. اگرچه مسؤولان حج و زیارت گفته‌اند كه پس از رایزنی با مقامات عراقی این مشكل تا حدودی رفع شده است، اما اكنون این مشكل در مرزهای داخلی ایران به‌وجود آمده و قطعا این شرایط، خارج از تحمل بسیاری از زایران كهن‌سال و بیمار است.


کد مطلب: 14318

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/14318/زایران-مرز-خسروی-همچنان-معطل-می-مانند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir