لیالی در نشست خبری اعلام کرد:

توقف ثبت نام حج تمتع تا اطلاع ثانوی/ برای ۱۷سال زایر حج داریم

خبرگزاری مهر , 10 مهر 1389 ساعت 12:19

نشست خبری رئیس سازمان حج و زیارت صبح امروز برگزار شد.


جامعه: رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: با وجود یک میلیون و ۷۰۰ هزار فیش واریزی حج تمتع برای ۱۷ سال زایر حج داریم و تا اطلاع ثانوی هیچ ثبت نامی برای حج تمتع انجام نمی‌شود.

علی لیالی صبح شنبه در نشست خبری با بیان اینکه زمان اولین پرواز حج ۲۹ مهرماه به سمت مدینه است گفت: در حج امسال ۶۲۴ کاروان، ۴۹ هزار و ۵۵۰ زایر را در مدینه اول و ۵۰ هزار و ۶۶۰ زایر در مدینه دوم مدیریت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه از ۱۰۳ هزار زایر بیت الله الحرام ۳۰ درصد از زایران را افراد بالای ۶۵ سال تشکیل می‌دهند گفت: تمامی اقدامات پزشکی و درمانی برای سالمندان در مکه و مدینه پیش بینی شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: از تاریخ ۲۹ مهر ماه تا ۱۸ آبان ماه از ۱۷ ایستگاه پروازی تمامی زایران حج به مکه و مدینه اعزام می‌شوند و محدوده زمانی ۳۰ آبان ماه تا ۱۸ آذر ماه نیز زمان برگشت زایران پیش‌بینی شده است.

لیالی در ادامه تصریح کرد: ایران تنها کشوری است که با استقرار دو آشپزخانه مرکزی در مدینه و دو آشپزخانه در مکه غذای زایران خود را تامین می‌کند. همچنین با توجه به حضور سالمندانی که سال‌های قبل به دلیل شیوغ آنفلوآنزا نتوانستند در حج حضور یابند به سفارش آنها غذای مورد نظرشان در آشپزخانه‌ها تهیه می‌شود.

وی گفت: در حج امسال ۴۰ درصد از زایران در هتل‌ها و ۶۰ درصد در ساختمان‌های مکه و مدینه اسکان داده می‌شوند. همچنین اتوبوس‌های مورد نیاز برای انتقال زایران در شهرها و تردد میان مکه و مدینه پیش‌بینی شده است.

وی افزود: همچنین هر کاروان با یک پزشک و دو مرکز درمانی در مکه و مدینه آماده ارائه خدمات درمانی به زایران هستند.

لیالی از آغاز سال تحصیلی دانشکده علمی کاربردی حج خبر داد و افزود: این دانشکده در ابتدا با ۳۰۰ دانشجو از ترم اول در ۷ منطقه کشور با هدف افزایش سطح آگاهی و مدیریت زایران آغاز به کار کرده است.

وی افزود: این دانشکده اکنون در مقطع کاردانی و به زودی در مقاطع کارشناسی به تربیت مدیران متخصص در امور مدیریت حج و زیارت می‌پردازد.

به گفته لیالی، سال گذشته ۱۶۵ زایر به جرم حمل مواد مخدر در زندان‌های عربستان محبوس شدند که با پیگیری سازمان حج و زیارت، وزارت امور خارجه و سفارت ایران تعدادی از آنها آزاد شده‌اند.

وی با بیان اینکه هم اکنون تنها دو زایر ایرانی در زندان‌های عربستان محبوس هستند گفت: هر چند که این دو زایر به جز حمل مواد مخدر تخلفات دیگری هم داشتند ولی تلاش می‌کنیم تا پایان مهر ماه آنها را آزاد کنیم.

وی در مورد مشکلات زایران از فرودگاه جده به شهر مدینه گفت: به دلیل اینکه پرواز مستقیم به مدینه نداریم مجبوریم مسافران را از فرودگاه جده به مدینه منتقل کنیم.

لیالی در مورد نحوه انتقال زایران به منا و عرفات در حج امسال گفت: در سال‌های گذشته سه هزار و ۱۰۰ اتوبوس تحویل آنها شده و زایران به منا و عرفات منتقل می‌شدند ولی در سال جاری عربستان خط مسیر مستقیم زایران به منا و عرفات را ایجاد کرده که زایران ایرانی با ۷۰۰ اتوبوس بسیار سریعتر از گذشته به منا و عرفات منتقل شوند.

وی با اشاره به تاخیر پروازهای حجاج در سال‌های گذشته اظهار داشت: در صورتی که تاخیرها بالای ۶ ساعت باشد شرکت هواپیمایی سعودی و ایرانی متعهدند خسارت تاخیر و تامین غذا و هتل زایر را پرداخت کنند.

لیالی در مورد محدودیت اعزام دختران مجرد به حج تمتع گفت: این محدودیت در حج عمره اجرا می‌شود ولی وزارت حج عربستان هیچ گونه محدودیتی برای اعزام زایران زن و مرد به حج تمتع لحاظ نکرده است.

رئیس سازمان حج و زیارت در پاسخ به این سئوال که هنوز خرید و فروش فیش حج در سطح کشور وجود دارد گفت: تا کنون هیچ گونه شکایتی برای خرید و فروش حج نداشته‌ایم و این دلالی‌ها در چرخه سازمان حج وجود ندارد.

وی در مورد زمان ثبت‌نام حج تمتع گفت: با وجود یک میلیون و ۷۰۰ هزار فیش واریزی برای حج تمتع برای ۱۷ سال زایر حج داریم و تا اطلاع ثانوی هیچ گونه ثبت‌نامی برای حج تمتع انجام نمی‌شود.


کد مطلب: 14367

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/14367/توقف-ثبت-نام-حج-تمتع-اطلاع-ثانوی-۱۷سال-زایر-داریم

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir