شماره ۶۹ ماهنامه خیمه منتشر شد

13 مهر 1389 ساعت 9:27

شصت و نهمین شماره ماهنامه خیمه منتشر شد. در این شماره پرونده ویژه امام موسی صدر،‌ گفت‌وگوی اختصاصی با آیت الله مکارم شیرازی، تحلیل محتوای متون مداحی‌ها، تحلیل و بررسی سریال‌های تلویزیونی ماه رمضان و مقاله‌ای از استاد بهاءالدین خرمشاهی را می‌خوانید.


فرهنگ-خیمه: شماره ۶۹ ماهنامه فرهنگی و اجتماعی خیمه در ۹۰ صفحه و در قالب پنج بخش هیئت، جامعه، هنر و ادبیات، تاریخ و اندیشه و رسانه منتشر شد.

در بخش‌های آغازین‌ این شماره خیمه در صفحات پیش از شناسنامه،‌ ویژه‌نامه امام موسی صدر به چشم می‌خورد. در مقدمه این پرونده گزیده‌ای از سخنرانی ایشان در ظهر عاشورا به شرح زیر آمده است: «سرانجام ستم، در برابر اکثریت می‌شکند و ستم‌پیشه نیز خرد می‌شود؛ سپس ستمکار جامه نو بر تن می‌کند؛ جامعه انبیا و لباس دین. به دعوت جدیدی فرا می‌خواند و شعار دفاع از مصلحت مردم را سرمی‌دهد. اعلام می‌کند که در کنار مستضعفین است. مستضعفین می‌بینند ستم از درون خودشان پا گرفته است. غضب و استبداد و استعمار و استثمار و استحمار  از درون خودشان است.»

در ویژه‌نامه امام موسی صدر، محمدرضا زائری درباره شخصیت این روحانی مبارز، مطلبی با عنوان «ذکر اهل بیت با لهجه مسیحی» نوشته است. در ادامه، فرازی کوتاه از وصیت‌نامه شهید چمران خطاب به امام موسی صدر را می‌خوانید.
با نگاهی کوتاه به زندگی و فعالیت‌های سیاسی اجتماعی صدر و اشاره‌ای مختصر به گزیده‌ی سخنانش، به معرفی پایگاه فرهنگی روایت صدر پرداخته شده است.

در بخش هیئت، گفت‌وگوی اختصاصی خیمه را با آیت الله مکارم شیرازی درباره رواج و نفوذ خرافات در اشعار مذهبی و مداحی‌ها خواهید خواند. در این بخش ایشان از زشتی نسبت ناروا در مداحی‌ها و ناهنجاری نعره‌ها و و جیغ‌های بی‌معرفت در هیئت‌های مذهبی سخن گفته‌اند.
همچنین در این بخش «تحلیل متون مداحی‌های رایج در رسانه»، «دکترین‌های هیئت‌های مذهبی» و نگاهی به رویکردهای متفاوت سیاسی در هیئات را خواهید خواند.

در صفحات جامعه این شماره در ادامه پرونده «جامعه‌شناسی قیام عاشورا» شرح میزگرد خیمه با حضور دکتر عبدالحمیدضیایی و محسن حسام مظاهری را می‌خوانید. گزارش کاملی از وضعیت بیمه هیئات، مساجد، حسینیه‌ها و تکایا با توجه به احتمال آتش‌سوزی یا فروریختن ساختمان، پرونده دیگری است که خیمه به آن پرداخته است.

تاریخ و اندیشه این شماره خیمه به انطباق و ارتباط قرآن با رفتار امامان و کنش‌های اجتماعی فردی پرداخته است. در ادامه پرده‌های عاشورایی، به «پرده سوم و چهارم؛ شقاق افکنی؟» اشاره شده است و همچنین در بخش تاریخ و اندیشه «حسین در قرآن» گزیده‌ای از مقاله بهاءالدین خرمشاهی را خواهید خواند.

در بخش هنر و ادبیات آئینی، به بررسی هنر چاووش‌خوانی در ایران، گزارشی درباره تعزیه‌خوانی شهیدبابایی و محتوای مجلس تعزیه روح‌الارواح پرداخته شده است.
در این شماره با نگاهی به کتاب «درام اسلامی» اثر «جمشید ملک‌پور» از ناآشنایی با تعزیه در غرب به علت احساسات ضداسلامی سخن رفته است.
«برخی نشانه‌ها و نمادها در شبیه‌خوانی» اثر «دکتر جابر عناصری» و نمایشنامه «پل» اثر «محمد رحمانیان» را در بخش هنر می‌خوانید.

در رسانه این شماره، پرونده سریال‌های مناسبتی ماه رمضان گشوده شده و گزارشی از نشست نقد و بررسی این سریال‌ها در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ارائه شده است.
همچنین «پردازشی نو از دین عامه‌پسند» حاصل گفت‌وگوی خیمه با دکتر داوود نعمتی انارکی است.
در مطلبی با عنوان «افطار؛ یه لقمه نان و سریال» بخشی از نظرات مردمی درباره ویژه برنامه‌ها و سریال‌های ماه رمضان منعکس شده است.
در پایان «همچون خاری در گلو» نگاه آسیب‌شناسانه سه صاحب‌نظر عرصه سینما و تلویزیون است بر سریال‌های حوزه تاریخ دین و مذهب در ایران که آن را مطالعه خواهید کرد.

ماهنامه خیمه به صاحب امتیازی محمد رضا زائری، مدیرمسئولی مرتضی وافی و سردبیری میثم غضنفری منتشر می‌شود.


کد مطلب: 14376

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/14376/شماره-۶۹-ماهنامه-خیمه-منتشر

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir