سازمان حج و زیارت:

حجاج ایرانی خود را برای هر نوع محدودیتی آماده کنند

خبرگزاری مهر , 11 مهر 1389 ساعت 12:01

رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: حجاج توصیه‌ها و سفارش‌های مسئولین و مدیران کاروان را کاملا رعایت کنند چراکه این افراد تجربه حضور چندین ساله در این مراسم را دارند و از آگاهی بالایی برخوردار هستند.


جامعه:‌ رئیس سازمان حج و زیارت کشور گفت: حجاج ایرانی باید همانند سایر حجاج کشورهای دیگر خود را برای هر نوع محدودیتی آماده کنند.

علی لیالی شامگاه گذشته در همایش آغاز به کار کلاس‌های آموزشی حجاج خوزستانی در مصلای مهدیه اهواز اظهار داشت: همه امکانات اقامت توام با آرامش و آسایش یک ماهه برای حجاج ایرانی در کشور عربستان از سوی سازمان حج آماده شده و زایران بیت الله الحرام از این بابت نگرانی خاصی نداشته باشند.

وی افزود: مقدمات انتقال حجاج از فرودگاه تا هتل و از مدینه تا مکه به همراه سایر امکانات اقامتی و خدماتی نظیر خواب، خوراک و بهداشت به صورت کاملا ایده‌آل مهیا شده و در این خصوص نیز مدیران کاروان‌های اعزامی آماده هستند هرگونه مشکل و معضل حجاج را در سریع‌ترین وقت ممکن حل کنند.

لیالی تصریح کرد: در مقایسه با سایر کشورهای دیگر، حجاج ایرانی از امکانات فوق‌العاده‌ای بهره مند خواهند بود و در این راستا تمام مسئولان ارشد دولت خود را برای برگزاری هرچه بهتر کنگره جهانی حج امسال آماده کرده‌اند.

رئیس سازمان حج و زیارت خطاب به حجاج حاضر در همایش گفت: به علت حضور انبوه حجاج از سایر کشورها، محدویت‌های فراوانی برای افراد شرکت‌کننده در مراسم حج وجود دارد و این انتظار می رود که حجاج ایرانی خود را برای هر نوع محدودیتی آماده کنند.

لیالی افزود: برای مراسم حج، امکانات موجود در عربستان برای همه حجاج محدود است چراکه افراد حاضر در مراسم فوق العاده بالا هستند و این محدودیتها برای همه حجاج کشورهای دیگر نیز وجود دارد.

وی اضافه کرد: برای مثال برای سوار شدن به اتوبوس در فرودگاه و رفتن به سمت مدینه، باید چند ساعتی معطل شد. همچنین در عرفات و منا امکانات فوق العاده محدود است و زایران ایران باید برای دشواری‌های خاص این روزها آماده شوند.

لیالی همچنین از حجاج درخواست کرد قبل از اعزام به سفر حج به کلیه مسائل زندگی خود رسیدگی کنند تا در هنگام حضور در عربستان دغدغه زندگی خود را نداشته باشند و بتوانند از این فرصت پیش آمده کم نظیر نهایت استفاده را برای نزدیک شدن به خداوند استفاده کنند، حتی سعی کنند از دیگران حلالیت بطلبند و کدورت‌های پیش آمده با افراد مختلف را حل کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: حجاج توصیه‌ها و سفارش‌های مسئولین و مدیران کاروان را کاملا رعایت کنند چراکه این افراد تجربه حضور چندین ساله در این مراسم را دارند و از آگاهی بالایی برخوردار هستند.

لیالی تصریح کرد: حجاج همچنین برای اینکه از قبولی مناسک و مراسم حج خود اطمینان حاصل کنند باید به سفارشات روحانیون کاروان‌ها به خوبی گوش فرا دهند تا در این خصوص نگرانی خاصی پیش نیاید.

وی همچنین با تمجید از نظم و انظباطی که همواره حجاج ایرانی در مراسم حج از خود نشان داده‌اند، گفت: در چندین دیداری که با وزیر حج کشور عربستان داشتم وی به شدت از نظم و انظباط حجاج ایرانی تمجید کرد. دو هفته قبل هم در دیداری که با رئیس جمهور الجرایز داشتم وی گفت که آوازه نظم و آرامش حجاج ایرانی در هنگام حضور در کشور عربستان را شنیده‌ام.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: در این بین هم با توجه به اینکه هر ساله در سفرحج حضور داشته‌ام از مناعت طبع و قناعت بالای حجاج خوزستان باید به نیکی یاد کنم که همواره با نظم خاصی در مراسم حج حضور می‌یابند.

لیالی به حجاج جوان حاضر در مراسم امسال سفارش کرد با توجه به اینکه افزون بر ۵۰ درصد حجاج را افراد مسن تشکیل می‌دهند هر جوان خود را مکلف به نگهداری و مراقبت از یک حاجی مسن کند تا اینگونه تمام حجاج بتوانند در بهترین شرایط مراسم حج خود را به جا آورند.

در ابتدای این مراسم نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان گفت: خوشبختانه حجاج خوزستانی از سال ۱۳۶۴ تاکنون همواره در کلاس‌های آموزشی حج شرکت کرده‌اند و با کوله‌باری از دانش و معرفت رهسپار بیت الله‌ الحرام می‌شوند.

آیت الله موسوی جزایری افزود: اولین دعایی که حجاج در این مراسم بکنند تعجیل در فرج امام زمان(عج) باشد.

وی ادامه داد: حجاج قبل از اعزام به عربستان حتما شیوه قرائت صحیح نماز و به جاآوردن مناسک حج را یاد بگیرند تا در هنگام انجام مراسم حج، دغدغه‌ای نداشته باشند و حج آنها هم مقبول واقع شود.

امام جمعه اهواز گفت: نباید امور دنیوی و خرید کالاهای مختلف ما را از انجام مراسم و مناسک مختلف در روزهای حج غافل کند.

استاندار خوزستان نیز با اشاره به اعزام شش هزار و ۵۰۰ نفر از خوزستان به سفر حج امسال گفت: چشم امید حجاج سایر کشورها به حجاج ایرانی است چراکه ملت ایران به حمایت از مظلوم و کشور فلسطین و ایستادگی در برابر زور مشهور است.

سید محمد جعفر حجازی تصریح کرد: حجاج اعزام شده از کلاس‌های برگزار شده، پیش از اعزام نهایت استفاده را بکنند چراکه در هنگام حضور در کشور عربستان به تک تک این تعلیمات نیاز پیدا می‌کنند.


کد مطلب: 14377

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/14377/حجاج-ایرانی-خود-نوع-محدودیتی-آماده-کنند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir