از سوی سازمان حج و زیارت اعلام شد

توصيه‌های ضروری برای زایران حج تمتع ۸۹

فارس , 13 مهر 1389 ساعت 10:11

نخستین توصیه به زایران این است که حتما جزوه «امنیت در سفر» را که برای آنان تهیه شده است،‌ مطالعه کنند.


جامعه: نماینده حراست سازمان حج و زیارت، در جمع زایران استان تهران نكات و تذكرات لازم و ضروری كه حجاج در حج تمتع امسال باید مد‌نظر داشته باشند را اعلام كرد.

بیات امروز در همایش بزرگ حجاج استان تهران كه در مجموعه ورزشی ۱۲ هزار نفری آزادی برگزار شد با اشاره به تهیه جزوه آموزشی از سوی حراست سازمان حج و زیارت برای زایران اظهار داشت: نخستین توصیه ما به زایران این است كه حتما این جزوه را كه با نام «امنیت در سفر» برای زایران تهیه شده، مطالعه كنند كه مطالب لازم و ضروری به‌صورت دقیق در آن آمده است.

وی ادامه داد: اولین مشكلی كه می‌تواند برای زایران بیت‌الله‌الحرام ایجاد شود این است كه زایری در جایی ایام حج احساس كند كه گم شده است؛ كلمه گم شدن را از ذهن خود بیرون كنید و به جای آن عبارت جدا شدن را قرار دهید و در طول سفر زایران باید همواره كارت شناسایی خود را همراه داشته باشند و آن را از خود به هیچ عنوان جدا نكنند.

بیات تصریح كرد: در صورتی كه از كاروان جدا شدید، به هیچ عنوان به خود اضطراب راه ندهید و مسیرهایی كه بلد نیستید را نروید و در چنین شرایطی زایران به امداد‌گران سازمان حج و زیارت ایران كه با لباس‌هایی كاملاً مشخص در مكان‌های مختلف و همچنین در مشاعر مقدسه استقرار دارند، مراجعه و مسیر را آنها سؤال كنند و اگر این امكان نیز برای زایران نبود به اولین پلیس عربستانی كه رسیدید، كارت خود را نشان دهید تا آنها شما راهنمایی كنند.

وی به موضوع انجام سرقت در خیابان‌ها و مغازه‌ها و حتی در حرمین شریفین اشاره كرد و از زایران خواست كه مراقب پول و اشیای خود باشند و گفت: باور كنید كه در عربستان هم سرقت صورت می‌گیرد و بدانید كه جیب شما امن‌ترین جا نیست.

بیات در ادامه اظهار داشت: یكی دیگر از موضوعاتی كه زایران بیاید به آن توجه داشته باشند موضوع بازداشت شدن در عربستان است؛ در صورتی كه به هر دلیلی دستگیر شدید، اضطراب به خود راه ندهید و درخواست كنید نماینده جمهوری اسلامی ایران حضور یابد و به هیچ عنوان چیزی را كه نمی‌دانید امضا نكنید و درگیری فیزیكی نداشته باشید.

وی با بیان اینكه در عمره سال گذشته حدود ۱۶۰ نفر از زایران به جرم همراه داشتن مواد مخدر در عربستان دستگیر شدند، خاطر‌نشان كرد: در حج تمتع سال گذشته تنها یك نفر به واسطه مواد مخدر دستگیر شد كه ۵ ماه در زندان سعودی ماند و بدون انجام دادن اعمال و مناسك حج به كشور بازگشت؛ امسال تدابیر لازم در این خصوص اندیشیده شده و هر فردی كه مواد مخدر از وی كشف شود ویزایش ابطال و از اعزام وی ممانعت می‌شود.

بیات با توصیه به زایران خانه خدا مبنی بر اینكه به هیچ عنوان برای تردد خود در مكه و مدینه از ماشین‌های شخصی استفاده نكنند، گفت: همچنین در هنگام عبور و مرور در خیابان‌های مكه و مدینه بسیار مراقب خود باشید چرا كه رانندگان این كشور بسیار بی‌دقت رانندگی می‌كنند همچنین زایران باید توجه داشته باشند كه عملی انجام ندهند كه باعث اختلاف شیعه و سنی شود و در نظر داشته باشید افرادی كه از سوی وهابیون به شیعیان توهین می‌كنند، سنی نیستند بلكه دشمنان اسلام هستند.


کد مطلب: 14384

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/14384/توصيه-های-ضروری-زایران-حج-تمتع-۸۹

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir