فاز اول متروی مکه آغاز به کار می‌کند

خبرگزاری مهر , 13 مهر 1389 ساعت 10:28

راه‌اندازی مترو مکه می‌تواند تغییرات بزرگی را در سیستم حمل و نقل اماکن مقدس شهر مکه در فصل حج ایجاد کند.


جهان: خط متروی مکه که از آن با عنوان راه آهن مشاعر یاد می‌شود و اماکن مقدس منا، عرفات، مزدلفه را به مکه مرتبط می‌کند از امروز سه‌شنبه ۱۳ مهر ماه به مدت ۳۰ روز به طور آزمایشی پیش از حمل و نقل زایران در فصل حج آغاز به کار می‌کند.

به گزارش عرب نیوز، منصوربن مطیب وزیر امور شهری و روستایی روز سه‌شنبه ۱۳ مهر ماه بر نخستین عملکرد متروی مکه نظارت می‌کند تا اطمینان حاصل شود که این تسهیلات آماده حمله نقل زایران خانه خدا در فصل حج است. راه‌اندازی مترو مکه می‌تواند تغییرات بزرگی را در سیستم حمل و نقل اماکن مقدس شهر مکه در فصل حج ایجاد کند.

این خط راه آهن جدید با بودجه ۵/۶ میلیارد ریال عربستان راه‌اندازی شده و ظرفیت جابجای ۷۲ هزار زائر را در یک ساعت دارد. ۹ ایستگاه در عرفات، منا و مزدلفه برای این راه آهن ساخته شده که هرکدام دارای سه ایستگاه جداگانه هستند. راه‌اندازی متروی مکه پس از پروژه پل جمرات دومین پروژه بزرگ وزارت امور شهری و روستایی محسوب می‌شود.

حبیب زین العابدین معاون وزارت امور شهری و روستایی اظهار داشت که این خط راه آهن در فاز اول ۱۰ قطار خواهد داشت که طول هرکدام به ۳۰۰ متر می‌رسد و هر کدام ۳ هزار مسافر را جابه جا می‌کند.

وی همچنین گفت که مقامات سعود تاکنون بهای بلیط این قطار را نهایی نکرده‌اند. این مسئله باید از سوی چند مقام رسمی بررسی و پس از آن اعلام شود.

با راه‌اندازی مترو مکه زمان رسیدن زایران از عرفات به مزدلفه در روز نهم ذیحجه به ۵ دقیقه کاهش خواهد یافت. در روز دهم ذیحجه نیز حرکت آنها از مزدلفه به منا پنج دقیقه زمان می‌برد.

این راه آهن در تمام طول سال فعال خواهد بود.

دومین فاز این پروژه راه آهن مشاعر را به مسجد الحرام در مکه متصل می‌ کند و برای رسیدن به این هدف ایستگاهی در جاده ام القری ساخته می‌شود. این راه آهن همچنین به راه آهن حرمین که مکه و مدینه را با جده متصل می‌کند نیز ارتباط خواهد داشت.


کد مطلب: 14386

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/14386/فاز-اول-متروی-مکه-آغاز-کار-می-کند

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir