حج تمتع امسال دارای حساسیت ویژه‌ای است

برنا , 18 مهر 1389 ساعت 9:53

بعثه مقام رهبری امسال نظارت موردی نخواهد داشت و نظارت‌ها در سطح کلان صورت می‌گیرد.


جامعه: حجت الاسلام قاضی عسکر گفت: حج امسال دارای ویژگی‌های خاصی است که یکی از حساسیت‌های آن حضور افراد مسن و نیز افزایش تعداد حجاج است.

نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت در همایش مدیران حج تمتع سال ۸۹ با بیان این مطلب اظهار داشت: حج امسال همان گونه که گفته شد دارای حساسیت ویژه‌ای است و با توجه به روابط فعلی ایران و عربستان باید دقت بیشتری در تعاملات بین زایران صورت گیرد.

وی از حضور ۳۰درصدی افراد مسن در تمتع سال ۸۹ خبر داد و افزود: یکی از حساسیت های حج امسال حضور افراد مسن و نیز افزایش تعداد حجاج است، بنابراین با توجه به اینکه نقل ترددی برای حج امسال الزامی است باید از سوی مدیران کاروان به این مسائل اهمیت ویژه داده شود.

نماینده ولی‌فقیه در سازمان حج و زیارت با قدردانی از مدیران کاروان‌ها تصریح کرد: هرچند با تجربیات به دست آمده در سال‌‌های اخیر توقعات برخی زایران بیش از اندازه افزایش یافته است اما مدیران باید با صبر و حوصله از مهمانان خانه خدا پذیرایی کنند. و این کار را تکلیف شرعی خود بدانند چرا که حج بزرگترین و یکی از مهمترین فرایض دینی بوده و حاجی امانت خدا در دست ما است.

قاضی عسکر با بیان هماهنگی بین مدیران کاروان‌های حج افزود: مدیریت حج یک مدیریت جمعی است، نقش مدیران ایجاد هماهنگی بین زایران بوده و به نوعی مدیران کارگردانان اصلی برگزاری مراسم حج هستند.

وی از ایجاد شورای فرهنگی در کاروان‌ها خبرداد و تصریح کرد: شورای فرهنگی در هر کاروانی با عضویت مدیر، روحانی، معاون و پزشک کاروان تشکیل می‌شود تا به بررسی مشکلات زایران پردازند. در صورت به نتیجه نرسیدن این شورا در حل مشکلات افراد، نتایج بررسی‌ها و موضوع مورد بحث را به اطلاع سازمان حج و زیارت و بعثه مقام رهبری می‌رسانند تا مشکل رفع شود.

نماینده ولی‌فقیه در سازمان حج و زیارت افزود: بعثه مقام رهبری امسال نظارت موردی نخواهد داشت و نظارت‌ها در سطح کلان صورت می‌گیرد. براین اساس مدیران باید برادرانه و دوستانه به اداره کاروان و جلب رضایت زایران بیت الله حرام بپردازند.

قاضی عسکر با بیان این مطلب که هدف از انجام عمل حج ایجاد تحول روحی و اخلاق در بین زایران است، تاکید کرد: تمام زحمات و رنج‌های سفر برای ایجاد تحول روحی و اخلاق در بین زایران خانه است، بر این اساس اگر یک زایر در مسیر درست قرار بگیرد ثواب آن شامل حال همه ما خواهد بود.

وی در خصوص رویکرد فرهنگی به قرآن مجید در حج تمتع امسال نیز اظهار داشت: توزیع قرآن کریم امسال نیز در بین کاروان‌ها صورت خواهد گرفت تا فرهنگ قرائت قرآن و ختم آن در بین زایران ترویج شود، اما امسال قرآن کریم در فرودگاه بین زایران توزیع خواهد شد تا به همراه خود به کشور عربستان ببرند. در حالی که در سال‌های گذشته قرآن در کشور ایران توزیع می‌شد.

نماینده ولی‌فقیه در سازمان حج و زیارت با بیان مطلب که حج نهضت فرهنگی عظیمی است، گفت: درصدد هستیم تا توسعه فعالیت‌های فرهنگی، نهضت فرهنگی عظیمی را ایجاد کنیم و با توجه به پیام مقام معظم رهبری در امر صرف هزینه‌های سفر حج برای سیل‌زدگان پاکستان یا طرح‌های مدرسه سازی و کارهای خیر، بار دیگر افتخاری برای ایرانی کسب کنیم.


کد مطلب: 14414

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/14414/حج-تمتع-امسال-دارای-حساسیت-ویژه-ای

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir