تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۲۴
۰
کد مطلب : ۱۴۴۱۶

یونسکو پرونده تعزیه را در نوبت بررسی دارد

یونسکو پرونده تعزیه را در نوبت بررسی دارد
فرهنگ: مسئول پرونده ثبت جهانی تعزیه با اشاره به اینکه زمان رسیدگی به پرونده تعزیه اول مهر تا اسفند اعلام شده است، گفت: با توجه به اینکه پرونده آیین‌های کشورهای مختلف در یونسکو بررسی می‌شود تاریخ دقیق بررسی و حکم نهایی پرونده ثبت جهانی تعزیه قابل پیش‌بینی نیست‌.

عظیم موسوی مسئول پرونده ثبت جهانی تعزیه در رابطه با پرونده ثبت جهانی تعزیه گفت: براساس قرار قبلی پرونده ثبت جهانی یونسکو از ماه مهر ماه وارد یونسکو شده و در زمان خود، مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه کشورهای بسیاری آئین‌های خود را برای ثبت جهانی به یونسکو ارائه می‌کنند مشخص نیست که نوبت بررسی پرونده تعزیه ایران به طور دقیق چه زمانی باشد.

یونسکو پیش از این برای تکمیل این پرونده خواستار ساخت فیلمی ۱۰ دقیقه‌ای برای به تصویر کشیدن شیوه اجرای تغزیه بود که این فیلم توسط عظیم موسوی کارگردان تئاتر و مسئول پیگیری پرونده ثبت جهانی تعزیه ساخته شده است.

موسوی پیشتر درباره این فیلم گفته بود: این فیلم تمام قراردادها و نشانه‌هایی که در تعزیه وجود دارد، مکان اجرا، انتخاب رنگ‌ها، نوع رجز‌خوانی‌ها، نوع کلام آوازی، نقش موسیقی با تصویر در حین اجرا را در بردارد‌. نفش ماسک‌ها، مؤلفه‌های مختلف و همچنین نوع آموزش سینه به سینه، نوع استقبال مردم از تعزیه نیز در تمام ۱۰ دقیقه این فیلم با عنوان «تعزیه» در قالب مستند به تصویر کشیده شده است.

ثبت تعزیه در فهرست میراث جهانی از سال ۸۴ آغاز و پرونده این میراث آیینی برای قرار گرفتن در فهرست جهانی به یونسکو ارسال شد، اما به دلیل نواقصی برگشت خورد و در مهلت تعیین شده نیز پرونده رفع نقص نشد و تعزیه از ثبت جهانی باز ماند.

در زمانی که مسئولان و کارشناسان در پی تهیه پرونده‌ای بی‌نقص برای تعزیه بودند، مشخص شد که این میراث معنوی ابتدا باید به ثبت ملی برسد تا قابلیت جهانی شدن را داشته باشد، از این رو پس از رفع موازیکاری‌ها میان مرکز هنرهای نمایشی و سازمان میراث فرهنگی نواقص پرونده رفع شد و اکنون پس از طی مراحل مختلف و فراز و نشیب‌های بسیار در انتظار بررسی یونسکو قرار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما