تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۱۶
۰
کد مطلب : ۱۴۴۱۹

سازمان حج و زیارت از تعداد نیروهای حاشیه‌ای در سفرهای زیارتی بکاهد

سازمان حج و زیارت از تعداد نیروهای حاشیه‌ای در سفرهای زیارتی بکاهد
جامعه: نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی معتقد است سازمان حج و زیارت برا ی اینکه بتواند پاسخگوی متقاضیان زیارت خانه خدا باشد باید اقدام به ساماندهی در حضور نیروهای حاشیه ای در این سفر ها و الویت بندی متقاضیان کند.

«جواد آرین منش» در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت در خصوص مشکلات اعزام زایران ایرانی به سفرهای زیارتی گفت: میزان تقاضای مردم برای سفر‌های زیارتی خارج از کشور به مراتب بیشتر از ظرفیت و سهمیه‌ای است که ایران دارد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: این محدودیت باعث شده تا بعضی از کشورها که قصد سوءاستفاده دارند، از این وضعیت سو استفاده کنند

وی با اشاره به اظهارات رئیس سازمان حج و زیارت مبنی بر اینکه به دلیل اینکه یک میلیون ۷۰۰ هزار فیش برای حج تمتع واریز شده است و به این دلیل تا ۱۷ سال آینده هیچ ثبت‌نامی برای حج تمتع صورت نمی‌گیرد گفت: سازمان حج و زیارت باید برای افزایش تقاضاها چاره‌ای اندیشد تا بتواند پاسخ گوی متقاضیان باشد.

آرین منش با بیان اینکه شیوه‌ای که سازمان حج و زیارت در ثبت نام از زایران در پیش گرفته است شیوه مطلوبی نیست گفت: همه ساله افراد زیادی به عنوان نیروهای حاشیه‌ای که حضور آنها هیچ ضرورتی ندارد به همراه زایران به این سفرها اعزام می‌شوند که بخش زیادی از سهمیه جمهوری اسلامی را پر می‌کنند.

وی تصریح کرد: باید در نحوه ثبت نام از زایران ساماندهی انجام شود و سازمان حج و زیارت از ثبت‌نام‌های فله‌ای بپرهیزد.

نایب رئیس اول کمیسیون فرهنگی تاکید کرد: این سازمان باید در نحوه ثبت نام زایران اولویت‌هایی را رعایت کند و کسانی که تاکنون به این سفرها نرفته‌اند و یا کسانی که سن بالاتری دارند را در الویت قرار دهد.

وی همچنین در خصوص ارائه کیفیت خدمات به زایران ایرانی از سوی دولت و شرکت‌های خدمات دهنده عربستان گفت: کاهش مشکلات ارائه خدمات به زایران ایرانی در سال‌های اخیر رشد مطلوبی داشته و برای جلوگیری از تکرار مشکلات و بد رفتاری‌های که در گذشته با زایران ایرانی صورت می‌گرفت وزارت خارجه موظف است با انجام رایزنی با مقامات مسئول عربستانی مانع بروز مجدد چنین رفتارهایی شود.

عضو کمیسیون فرهنگی اظهار داشت : قرار شده است بعثه رهبری با مراجع هماهنگی کنند و سازمان حج به کمک بعثه رهبری کسانی را که حج واجب انجام نمی‌دهند و برای چندمین بار است که به این سفر می‌روند‌، قانع کند تا از انجام این سفر منصرف شوند و جای خود را به کسانی دهند که در انتظار این سفر و انجام این فریضه الهی هستند.

«سید رضا اکرمی» نیز در گفتگو با خبرنگار خانه ملت در خصوص اظهارات رئیس سازمان حج و زیارت مبنی بر اینکه یک میلیون ۷۰۰ هزار فیش برای حج تمتع واریز شده است و به این دلیل تا ۱۷ سال آینده هیچ ثبت‌نامی برای حج تمتع صورت نمی‌گیرد گفت: ضرورتی برای اعلام این مساله وجود نداشت چرا که هزینه‌های داخلی و اعتراض‌های مردمی را که توقع دارند به سفر حج بروند در پی دارد و سازمان باید سعی کند به مرور زمان بر ظرفیت و سهمیه زایران ایران بیافزاید.

نماینده تهران، ری‌، شمیرانات و اسلامشهر در خصوص نگرانی‌ها و تحلیل‌هایی مبنی بر اینکه اعلام این موضوع ممکن است موجب سوء استفاده دولت عربستان و شرکت‌های خدمات دهنده به زایران ایرانی و افزایش قیمت خدمات شود گفت: نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد اما عربستان در ارائه خدمات به زایران تابع معیارهای بین‌المللی است و کسانی که برای زیارت به عربستان می‌روند فقط ایرانی‌ها نیستند بنابراین اعزام زایران ایرانی نقش اساسی در افزایش و یا کاهش درآمد عربستان در این قضیه ندارد و به نظر نمی‌رسد در این مورد نگرانی وجود داشته باشد.

وی در خصوص ضرورت اعزام هرساله نیروهای حاشیه‌ای و کسانی که به عنوان خدمه به این سفرها می‌روند گفت: این موضوع را در کمیسیون فرهنگی مطرح کردیم و قرار شده است بعثه رهبری با مراجع هماهنگی کنند و سازمان حج به کمک بعثه رهبری کسانی را که حج واجب انجام نمی‌دهند و برای چندمین بار است که به این سفر می‌روند‌، قانع کند تا از انجام این سفر منصرف شوند و جای خود را به کسانی دهند که در انتظار این سفر و انجام این فریضه الهی هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما