راه اندازی بازارچه‌های مرزی برای خرید سوغات توسط زایران

برنا , 21 مهر 1389 ساعت 14:11

سرپرست حجاج ایران شعار امسال حج را وحدت، بیداری و مسئولیت اسلامی اعلام کرد و گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری شعار وحدت، بیدار، مسئولیت اسلامی برای امسال انتخاب شد.


جامعه: نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت گفت: در صدد هستیم تا بازارچه‌هایی را برای خرید زایران قبل از اعزام به عربستان راه‌اندازی کنیم تا آنچه مورد نیاز است خرید کرده و بعد از بازگشت به در منازل‌شان ارسال شود.

حجت الاسلام سید علی قاضی عسگر با بیان این مطلب گفت: سال گذشته افرادی که بیش از ۶۰ سال داشتند موفق به انجام مناسک حج نشده‌اند بنابراین نوبت این افراد برای اعزام به این سفر معنوی به امسال منتقل شده است. بنابراین در حج امسال بیش از ۳۰درصد زایران که بالای ۶۵سال را دارند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اظهار داشت: از این رو به طور طبیعی بدنه اجرایی سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری دچار فشار خواهد بود اما با تمهیدات اندیشیده شده و مساعدت مجموعه عوامل و خدمات مشکل جدی پیش نخواهد آمد.

وی با بیان اجرای طرح نقل تردد برای نخستین بار در مراسم حج افزود: در سال‌های گذشته کشور عربستان ۲هزاراتوبوس در اختیار زایران ایرانی قرار داده بود. امسال نیز با اجرای طرح نقل تردد تعداد اتوبوس ها به ۷۵عدد تقلیل یافته است که این امر رفت و آمد زایران را دچار مشکل خواهد کرد اما با توجه ویژه زایران و مدیران کاروان امیدواریم که به مشکلات ترافیکی برنخوریم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در خصوص روابط سیاسی فعلی ایران با عربستان گفت: در شرایط کنونی روابط ایران با عربستان نسبت به سال‌های گذشته در سطح مطلوبی قرار ندارد اما با رایزنی‌های ریاست محترم جمهور و وزیر امور خارجه در صدد هستیم تا حج و عمره را از روابط سیاسی دو کشور جدا کنیم تا احیانا در مواقعی موردی به زایران ما تحمیل نشود که این امر از سوی علما و سیاست مداران عربستان نیز مورد قبول واقع شده است.

قاضی عسگر افزود: تجربه نشان داده است هر زمان مسئله‌ای با گفت‌وگوی مسالمت آمیز پیگیری شود نتایج مثبت خواهد داد مانند اجرای دعای کمیل در مدینه منوره که مقامات عربستان هر ساله با هماهنگی ویژه در اجرای هر چه بهتر این برنامه با مسئولان زایران ایرانی همکاری می‌کنند.

وی با بیان غیرقانونی بودن فروش فیش حج تصریح کرد: پیگیری خرید و فروش فیش حج مربوط به سازمان حج و زیارت است اما هر گونه توزیع فیش حج غیر قانونی و سوء استفاده از مردم محسوب می‌شود.

قاضی عسکر در ادامه اظهار داشت: تاکنون رئیس سازمان حج و زیارت چندین پرونده در این خصوص را به محاکم قضایی ارجاع داده است که برخی از این افراد زندانی نیز شده‌اند، اما در صدد هستیم با چاره‌اندیشی مانع نقل و انتقال و خرید و فروش فیش حج شویم.

سرپرست حجاج ایرانی با بیان فرهنگسازی بین زایران در خرید سوغات حج گفت: خرید سوغات از سوی زایران ایرانی در سال‌های اخیر با فرهنگسازی‌های صورت گرفته کاهش یافته است، اما باید با کمک رسانه‌ها، مطبوعات، ائمه جمعه و روحانیون فرهنگسازی در این خصوص به صورت گسترده آغاز شود تا زایران توجیه شوند تا در ایام تشرف به حج بیشتر از برکات معنوی این فریضه الهی استفاده کنند.

قاضی عسگر از احداث بازارچه‌هایی در مبادی خروجی کشور خبر داد و اظهار داشت: در صدد هستیم تا بازارچه هایی را برای خرید زایران قبل از اعزام به عربستان راه‌اندازی کنیم تا آنچه مورد نیاز است خرید کرده و بعد از بازگشت به درب منازلشان ارسال شود.

وی در خصوص آموزش روحانیون و حجاج نیز گفت: آموزش‌های دیجیتالی برای روحانیون و افراد تحصیل کرده در نظر گرفته شده است و آموزش‌های حضوری برای ۱۲جلسه به همه اعضای کاروان با روش‌های سمعی و بصری مسائل فرهنگی و آموزشی ارائه می‌شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: ۸۸ جلسه درسی در حال حاضر روی اینترنت قرار گرفته که همه افراد می‌توانند از آن در جهت آموزش در همه ابعاد مختلف حج استفاده کنند.

قاضی عسگر درخصوص ایجاد بسترهای فرهنگی برای زایران در حج تمتع گفت: برای بهتر بهره‌‌مند شدن زایران بیت الله الحرام بسته‌های فرهنگی چاپ و ارائه شده است.

وی افزود: رویکرد امسال بعثه مقام معظم رهبری رویکرد به توجه به قرآن، خواندن و ختم قرآن است که بر این اساس قرآنی چاپ و در اختیار همه زایران قرار می‌گیرد تا در مسجد الحرام و مسجد النبی مورد استفاده قرار دهند.

سرپرست حجاج ایران شعار امسال حج را وحدت، بیداری و مسئولیت اسلامی اعلام کرد و گفت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری شعار وحدت، بیدار، مسئولیت اسلامی برای امسال انتخاب شد. چراکه در سال جاری فتنه‌های زیادی برای ایجاد تفرقه بوجود آمد و چند ماه اخیر شاهد اهانت به اعتقادات شیعه بودیم.

قاضی عسکر تاکید کرد: شعار وحدت نیاز به راهکار اساسی دارد و تا زمانی که توافقی صورت نگیرد مبنی بر احترام بر مقدسات دیگر در حل اختلافات براساس مشترکات دینی راهی از پیش نخواهیم برد.

وی در خصوص بیداری گفت: بحث بیداری در این شعار به این دلیل قرار گرفت که در دنیا توطئه‌های عظیمی علیه شیعه مانند قرآن سوزی و اهانت به مقدسات آغاز شده است که صلح جهانی را در معرض خطر قرار می‌دهد و اگر مردم بیدار باشند می‌توانند از این فتنه‌ها دوری گزینند.

قاضی عسگر با بیان مسئولیت اسلامی برای تمام زایران گفت: توجه به مسئولیت اسلامی در شعار امسال حج به خاطر جریان سیل پاکستان و بی‌خانمان شدن ۲۰میلیون مسلمان است تا مردم با کمک‌های خود بتوانند مسئولیت دینی و انسانی خود را در قبال همه مسلمانان نشان دهند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از ارسال ۱۰۰هزار لاشه گوسفند به سیل‌زدگان پاکستان بعد از عملیات قربانی خبر داد و گفت: با تمهیداتی که صورت گرفته ۱۰۰هزار لاشه گوسفند در عید قربان توسط بانک توسعه اسلامی به پاکستان ارسال خواهد شد.

وی با بیان انجام عمل برائت از مشرکان در حج تمتع امسال افزود: نظر امام و رهبر فرزانه انقلاب این است که برائت از مشرکان رکن سیاسی حج است و امسال نیز به مانند سال های گذشته این عمل در صحرای عرفات برگزار خواهد شد اما تنوعی در اجرا و محتوای آن صورت خواهیم داد.

قاضی عسگر در خصوص اقدام اخیر برخی از افراد جاهل و فریب خورده در اهانت به مقدسات اهل سنت اظهار داشت: اخیراً افراد نادان و فریب خورده‌ای به برخی مقدسات اهل سنت اهانت کردند و این در رسانه‌های غربی به سرعت منعکس شد و اقدام رهبر معظم انقلاب در محکوم کردن این کار، آتش این فتنه را خاموش کرد و همه شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام از این فتوای مقام رهبری استقبال کرده و مجدداً دل های مسلمانان اعم از شیعه و سُنی به هم نزدیک شد.

سرپرست حجاج ایرانی از چاپ ۶۵ عنوان کتاب جدید در حوزه حج خبر داد و گفت: این کتب برای آگاه سازی شیعیان از شبهات وهابیت تالیف و چاپ شده که برخی از کتب ویژه روحانیون و برخی برای ایجاد جذابیت در بین جوانان به شکل رمان چاپ شده است و۸۰اثر دیگر نیز در حال نهایی شدن است.

وی افزود: در حال حاضر ۷۰کتاب در نقد وهابیت چاپ و تکثیر شده است که در سی دی نرم افزاری به سوی حقیقت در حال حاضر روی سایت بعثه قرار دارد.


کد مطلب: 14449

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/14449/راه-اندازی-بازارچه-های-مرزی-خرید-سوغات-توسط-زایران

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir