کد مطلب : ۱۴۵۴۹
توصيههای مهم مخابراتی به حجاج
از سال گذشته با مذاكرات انجام شده شركت ارتباطات سیار ایران با اپراتورهای عربستان تعرفهی رومینگ برای هر سه اپراتور عربستان كه شامل الجوال، زین و الاتحاد است، یكسان شده و تماس دریافتی ۱۶۷ تومان و تماس با ایران در همه آنها ۲۵۵۶ تومان است.
هزینه ارسال پیامك نیز ۴۳۰ تومان است و اگر مشتركی با تلفن همراه خود با شخصی كه سیمكارت عربستان را دارد یا با تلفن ثابت عربستان تماس بگیرد هزینه آن ۹۴۱ تومان خواهد بود؛ همچنین بر اساس اعلام، نوسان نرخ ارز در تعرفههای اعلام شده تأثیرگذار خواهد بود.
*ارائه خدمات ارتباطی ارزانقیمت به زائران*
امسال در راستای ارائه خدمات ارتباطی ارزانقیمت به زایران بیتالله الحرام، همراه اول سرویس رومینگ كم هزینه را برروی كلیه سیمكارتهای اعتباری ارائه و اعلام كرد زایران میتوانند با استفاده از كد *۱۹۹* از این سرویس استفاده و تا میزان ۸۰ درصد در هزینه مكالمات رومینگ بینالملل خود صرفهجویی كنند.
بر اساس این گزارش مشتركان سیمكارتهای اعتباری كه متقاضی استفاده از این سرویس باشند، باید قبل از شماره مقصد، كد *۱۹۹* را وارد كرده و در انتهای شماره مقصد، علامت # را وارد و با فشار دادن علامت (دكمه) سبز گوشی نسبت به شماره گیری اقدام كنند، پس از شمارهگیری به روش مذكور، در فاصله زمانی كوتاهی (۱۰ الی ۱۵ ثانیه) گوشی تلفن همراه مشترك زنگ میخورد كه با پاسخ به این تماس ارتباط برقرار میشود.
طبق اعلام، هزینه تماسهای دریافتی همواره ۱۶۶۹ ریال و هزینه ارسال پیامك ۴۳۰۵ است و با استفاده از این سرویس، هزینه تماسهای داخلی در آن كشور، از ۹۴۱۸ ریال به ۵۰۰۰ ریال و هزینه تماس با ایران، از ۲۵۵۶۴ ریال به ۵۰۰۰ ریال كاهش مییابد.
*حجاج برای تماس داخل عربستان دقت كنند*
مشتركانی كه در حج به سر میبرند توجه داشته باشند، در برخی مواقع دو زایر ایرانی كه در عربستان هستند، برای پیدا كردن یكدیگر از تلفن همراه استفاده میكنند و تصور میكنند تعرفه مكالمهشان مثل ایران است و هر دو در عربستان و یك مكان هستند و تعرفهشان فرقی نمیكند اما باید به این موضوع توجه داشته باشند كه حتی اگر دو زائر ایرانی در كنار یكدیگر و در عربستان باشند، زمانی كه با یكدیگر تماس بگیرند، همان تعرفه ۲۵۵۶ برای یك دقیقه مكالمه محاسبه میشود زیرا سیستمهای رومینگ آنها را بهعنوان سیمكارت ایرانی شناسایی میكند.
*توصیه برای كاهش مدت زمان برقراری ارتباط*
زایران خانه خدا دقت كنند كه درصورت برقراری ارتباط بین دو تلفن همراه ایرانی در كشور ثالث برای تلفن همراه تماس گیرنده، هزینه مكالمه بهصورت بینالملل و برای مخاطب هزینه تماس دریافتی مطابق با تعرفههای اعلام شده محاسبه خواهد شد، بنابراین كاهش مدت زمان برقراری ارتباط در کشور میزبان توصیه میشود.
*سوءاستفاده درصورت سرقت گوشی*
مساله سرقت و یا مفقودی گوشی از دیگر موضوعاتی است كه مشتركان باید به آن توجه داشته باشند كه به دلیل شلوغی و تراكم جمعیت زیاد و عملیات حج كه به صورت فشرده است، در سال گذشته بین ۸۰ تا ۸۵ درصد سیمكارتهای مفقودی و به سرقت رفته در مكه اتفاق افتاده بود؛ بنابراین فعالسازی پین كد سیمكارت و قفل رمزدار گوشی سوءاستفادههای احتمالی درصورت سرقت یا مفقودی تلفن را كاهش داده و درصورت خاموش بودن تلفن همراه در مكانهای شلوغ احتمال سوءاستفاده از تلفن را به حداقل میرساند.
اما به مشتركان توصیه میشود در صورت مفقود شدن گوشی بلافاصله مراتب را به یكی از بستگان درجه یك خود در داخل كشور اطلاع داده تا از طریق مراجعه به ادارات دولتی مشتركان نسبت به قطع آن اقدام كنند، با توجه به وصل تلفن همراه پس از ۲۰ روز توسط این شركت، توصیه میشود مالك تلفن همراه نسبت به مراجعه به اداره مربوطه و اخذ سیمكارت جدید اقدام كند.
*حجاج تلفن را به مكانهای شلوغ نبرند*
بنابراین توصیه میشود زایران خانه خدا هنگام زیارت در مكانهای شلوغ و اماكن زیارتی نظیر بیتالله الحرام یا مسجدالنبی و سایر مساجد در عربستان، تلفن همراه را با خود نبرند و چنانچه مجبور به این كار هستند، حتما تلفنشان را خاموش كنند؛ چراكه در صورت خاموش بودن و فعال نبودن پین كد امكان سوءاستفاده از تلفن همراه وجود ندارد.
*سوزاندن و صدور سیمكارت جدید در ۲۰ دقیقه*
برای سهولت كار به سند سیمكارت و كارت ملی نیاز نیست و زایران میتوانند با استفاده از كارتهای شناسایی كه در اینجا دارند، نسبت به انجام امور خود اقدام كنند. مراحل سوزاندن و صدور سیمكارت جدید ۲۰ دقیقه طول میكشد.
در صورت افزایش كاركرد تلفن همراه بیش از مبلغ ۲۰۰ دلار ودیعه شركت ارتباطات سیار مجاز به قطع تلفن همراه بوده اما بهدلیل تاخیر در ارسال این اطلاعات امكان قطع، دقیقا در حد مجاز تعیین شده وجود نداشته و مسوولیت پرداخت بدهی به هر میزان تا قبل از زمان قطع برعهده مشترك است، ضمن آنكه احتمال انتقال بخشی از مبلغ كاركرد تلفن به صورتحساب دوره بعد وجود دارد.
*شنیدن پیغام صوتی برای مشترك هزینه دارد*
اما مدیر كل روابط بین اپراتورهای شركت ارتباطات سیار ایران هشدار داده بود كه زایران خانه خدا اگر شمارهای را اشتباهی بگیرند و پیغام صوتی مبنی بر این كه «شماره مشترك مورد نظر در شبكه موجود نیست» و یا هر پیغام دیگری بشنوند، در واقع شنیدن پیغام صوتی به فارسی و عربی برای مشترك هزینه دارد.
*لزوم افزایش اعتبار سیمكارت به میزان كافی*
به گزارش ایسنا همراه اول به مشتركان خود توصیه كرده است قبل از سفر نسبت به افزایش اعتبار سیمكارت خود به میزان كافی اقدام كنند و زائران میتوانند از طریق TOPUP با مراجعه به پرتال همراه اول به نشانی www.mci.ir، از طریق پایانههای فروش (POS)، از طریق دستگاههای خودپرداز (ATM) و از طریق دستگاههای وب كیوسك نصب شده در اماكن عمومی پرتردد نظیر فروشگاهها و ایستگاههای مترو افزایش اعتبار دهند.
بنا بر اعلام همچنین بستگان زایران در داخل كشور نیز میتوانند از طریق TOPUP و سرویس انتقال اعتبار همراه اول نسبت به افزایش اعتبار سیمكارت اقدام كنند، مشتركان سیمكارتهای اعتباری همراه اول جهت كسب اطلاعات بیشتر در این باره میتوانند به پرتال این شركت مراجعه كنند.
مرجع : خبرگزاری ايسنا