تاریخ انتشار
سه شنبه ۴ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۱۹
۰
کد مطلب : ۱۴۶۷۵

آخرین کاروان زایران خانه خدا از تبریز می روند

آخرین کاروان زایران خانه خدا از تبریز می روند
جامعه: رئیس سازمان حج و زیارت آخرین پرواز زایران برای ادای مناسک حج را صبح ۱۹ آبان از شهر تبریز اعلام کرد.

لیالی در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما ضمن اعلام این که از مجموع ۱۰۳ هزار زایر ایرانی امسال، ۴۸ هزار نفر بالای ۶۰ سال سن دارند گفت: با وجود آمادگی‌های قبلی ‌مشکلی را پیش‌بینی نمی‌کنیم و تا این لحظه از نظر انتقال، اسکان و دیگر برنامه‌ها اوضاع رضایت‌بخش بوده است.

وی افزود: مجموعه عملیات پروازی اعزام با آخرین کاروان در صبح روز ۱۹ آبان از تبریز پایان می‌یابد و از عصر جمعه همین هفته هم نخستین گروه زایران از مدینه به سمت مکه حرکت خواهند کرد.

لیالی با اشاره به حضور حدود ۲ و نیم میلیون زایر از کشورهای مختلف در موسم حج گفت: آموزش‌های لازم از جمله برای تعامل مناسب به زایران کشورمان داده شده است تا با حضور سلیقه‌ها و افکار مختلف در یک‌جا، مشکلی پدید نیاید.

وی افزود: براساس اذعان مسئولان کشور عربستان به ویژه وزیر حج آنها، ایرانیان از جمله منظم ترین و با فرهنگ ترین زائران هستند.

لیالی تصریح کرد: برای موارد جزئی هم براساس خبری که از همکاران در مدینه دریافت شد، با سابقه تشکیل در مکه و موسم حج عمره، درباره کمیسیون مشترکی طرف عربستانی تفاهم شد که در آن اگر اتفاق و تنشی هم بین مامور سعودی و زایران رخ داد، در آنجا حل و فصل شود که این امر رخ داد مهمی است،‌البته ما به زایران خودمان آموزش داده‌ایم که در صورت مشاهده رفتار ناشایست،‌خودشان در مقام پاسخ‌گویی برنیایند و مسئله را در اولین فرصت به روحانی یا مدیر کاروان اعلام کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت با توجه به اعمال مدیریت حج در بالاترین سطح در جمهوری اسلامی ایران گفت:‌ از این نظر کشور ما نمونه است و رمز موفقیت حج و زیارت هم همین ساختار است.

وی افزود:‌ نکته‌ای که ما دنبال می‌کنیم، آسایش و رفاه زایران است تا بتوانند بدون دغدغه فکری و ذهنی از مواهب معنوی این سفر بهره ببرند.

لیالی ساختار کاروان‌های حج را ساختاری فرهنگی ذکر کرد و گفت: هم اکنون بیش از ۸۰۰ عنوان کتاب و تالیفات مربوط به حج و زیارت تولید شده است و در هر کاروان به طور متوسط دو روحانی داریم که از طرف بعثه انتخاب می‌شوند و هدایت مناسک را برعهده دارند.

وی افزود: ما از جمله نادر کشورهایی هستیم که نظام جا به جایی زایر در عربستان را تعریف کرده‌ایم و به این وسیله هر وقت زایر اراده کرد می‌تواند با وسایل نقلیه برای زیارت اقدام کند.

رئیس سازمان حج و زیارت با توجه به امر تعمیرات در پایانه فرودگاهی مدینه گفت: حدود ۵۰ درصد زایران ما مدینه اول و بقیه هم مدینه دوم هستند، براساس روالی که در چند سال پیش وجود داشت، همه مدینه اولی‌ها به صورت مستقیم به مدینه منتقل می‌شدند و همه زایران مدینه دومی به جده که در زمان بازگشت عکس این امر اتفاق می‌افتاد.

وی افزود: ولی امسال ازمجموع زایران مدینه اولی، حدود ۳۲ تا ۳۳ درصد به مدینه و بقیه به جده اعزام می‌شوند که البته برای آنها اتوبوس‌های مجهز و خدمات رفاهی بین راهی پیش‌بینی شده است.

لیالی تامین رضایت زایران در هنگام سفر را نیز جمله دغدغه‌های سازمان متبوع خود دانست و گفت: ما در قرارداد با شرکت‌های هوایی این مسئله را مورد توجه قرار داده و در صورت بروز تاخیر، شرکت‌ها موظف به تامین نظر و پرداخت خسارت احتمالی هستند، اگر هم خسارت وارد شده جبران نشود، به موجب این قراردادها، سازمان حج و زیارت از محل قرارداد، این هزینه را تامین کند.

وی افزود: بنابر میزان تاخیر از خدمات فوری مانند آب و چای تا تغذیه و پذیرایی و در نهایت پرداخت نقدی در ازای خسارت بیش از ۶ ساعت در نظر گرفته می‌شود که اگر در هنگام اعزام باشد، در عربستان پرداخت می‌شود و اگر در هنگام بازگشت اتفاق بیافتد، با توجه به نبود وقت، این کار از طریق مدیران کاروان‌ها قابل انجام است.

رئیس سازمان حج و زیارت، پیشرفت تامین امکانات رفاهی از جمله اسکان و تغذیه را در مرز ۸۰ تا ۹۰ درصد اعلام کرد و گفت: امکانات اسکان مناسب است ولی ایده آل نیست چرا که به علت حجم زیاد زایران در مکه، عربستان محدودیت ۴ متر مربع فضای مفید برای هر زایر را قائل شده است، بنابر این ممکن است در اتاقی که در زمان حج عمره ۲ نفر ساکن داشت، این تعداد در حج تمتع به ۳ نفر برسد یا در ساختمانی که ۶۰۰ ساکن داشته است، این تعداد به ۱۰۰۰ نفر برسد و زایران در برخی تسهیلات مثل استفاده از آسانسور با معطلی روبرو شوند.

وی افزود: در مورد تغذیه هم ما در مکه دو مرکز تهیه غذای متمرکز و زیر نظر پزشک تغذیه داریم که برای ۱۰۳ هزار زایر ۳ وعده غذا را تهیه و در محل استقرار آنها تحویل می‌دهند.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین تعداد مراکز درمانی کشورمان در مکه و مدینه را دو بیمارستان و کلینیک مستقل و مجهز به همراه درمانگاه‌های فرعی در مناطق پرجمعیت ذکر کرد و گفت: در این بیمارستان‌ها امکان جراحی و بستری هم تدارک دیده شده است و هر کاروان یک پزشک به همراه خود دارد ولی اگر نیاز به درمان‌های جدی‌تری به وجود آمد از امکانات پزشکی کشور عربستان هم استفاده خواهد شد.

وی افزود:‌ امسال با پیش‌بینی مسیر خاص و ویژه که برای زایران ایرانی فنس کشی شده است در کمترین زمان از مکه به عرفات، مشعر و منا اعزام خواهند شد.

لیالی در پایان ضمن تاکید به زایران برای استفاده از فرصت دست نایافتی حج و نپرداختن به امر خرید سوغات و نیز تشکر از صدا و سیما برای پرداخت خوب به موضوع گفت: این امر در آموزش‌های کاروان‌ها بیان شده و ما امکاناتی را برای شرکت‌ها و فروشگاه‌های معتبر فراهم کردیم تا زایران بتوانند در ایران کالای مورد نیاز خود را خریداری کنند.

وی با اشاره به عملیات بازگشت ۱۰۳ هزار حاجی در طی ۲۰ روز افزود: ممکن است برنامه‌ریزی‌های انجام شده دقیقا انجام نشده و برخی تاخیرها بروز کند از این رو حجاج اگر برنامه‌ای دارند بهتر است آن را به ۲۴ ساعت پس از ورود موکول کنند.

در این گفتگو فرهاد پرورش، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی نیز تعداد پروزها انجام شده را تا کنون ۸۵ پرواز با ۸۸۱۵ زائر ذکر کرد و گفت: خوشبختانه با هماهنگی‌های انجام شده تا کنون تاخیر عمده ای نداشتیم که متوسط آن ده دقیقه بوده است.

وی افزود: براساس قرارداد ۵۰ درصد پروازها توسط ایران و ۵۰ درصد هم سعودی باید انجام می‌شد که امسال به علت مشکل فرودگاههای جده و مدینه و اختصاص نیافتن سهمیه پیش‌بینی شده،‌از ۱۰۳ هزار زایر ایرانی، حدود ۴۲ تا ۴۳ هزار تن به وسیله شرکت‌های داخلی و بقیه توسط پرواز سعودی منتقل می‌شوند .
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما