تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۵۶
۰
کد مطلب : ۱۴۷۷۰

طرح ترددی ‌برای جابه‌جایی حجاج به اجرا درمی‌آید

طرح ترددی ‌برای جابه‌جایی حجاج به اجرا درمی‌آید
جهان: مدير کل بهسازی، آموزش و فناوري سازمان حج و زيارت گفت: طرح ترددی ‌برای جابه جايی حجاج امسال به اجرا درمی‌آيد.

سید ابوالحسن رضوی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه یکی از انواع نظام‌های حمل و نقل زایران بین مکه و مشاعر «نظام ترددی» نام دارد گفت: مراد از واژه نقل ترددی آن است که تعدادی اتوبوس طی چند نوبت به صورت چرخشی اقدام به رفت و برگشت برای جا به جایی حجاج بین مکه مکرمه و مشاعر مقدس نموده و زایران را با استفاده از مسیرهای تقریباً اختصاصی و دو طرفه از مقابل ایستگاه‌های مشخص و شماره‌گذاری شده سوار و به نقطه بعدی منتقل می‌کنند.

وی افزود: در این نظام، تعداد رفت و برگشت اتوبوس‌ها در مسیرهای مکه، عرفات، مزدلفه و منا یکسان نیست، به طوری که یک اتوبوس در فواصل بین مکه و عرفات سه بار، عرفات به مزدلفه پنج تا هفت بار، مزدلفه به منا هفت بار و بالاخره منا به مکه سه بار حرکت می‌کند.

مدیر کل بهسازی، آموزش و فناوری سازمان حج و زیارت در این زمینه افزود: بدین ترتیب از امکانات موجود مثل جاده، اتوبوس و راننده و ... بیشترین استفاده به عمل خواهد آمد.

وی تصریح کرد: این طرح از سال ۲۰۰۳ با حجاج ترکیه و اروپا و آمریکا آغاز شده و در مرحله بعدی حجاج جنوب شرق آسیا را تحت پوشش گرفته و هم اینک در مرحله سوم قرار است طرح ترددی از حج ۱۳۸۹/۱۴۳۱ در مورد جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آفریقایی غیر عرب به اجرا درآید.

وی در ادامه با بیان اینکه موضوع انتقال حجاج از مکه به مشاعر برای انجام مناسک حج در ایام تشریق و سرانجام بازگرداندن زایران به مکه مکرمه برای تکمیل اعمال حرم، از جمله فعالیت‌های پراهمیت و حیاتی در جریان حج تمتع بشمار می آید گفت: شرکت های متعددی در عربستان زیر نظر سندیکای اتوبوس‌داران (نقابه السیارات) به این مهم اشتغال دارند و اتوبوس‌های روبسته (مغطّی = مکیّف) و روباز (مکشوف) را تامین می‌نمایند.

مدیر پیاده سازی حمل و نقل ترددی سازمان حج و زیارت نیز در این گفتگو با بیان اینکه اصولاً حجاج به سه روش به مشاعر منتقل می شوند گفت: اول – یک ردّ، (یک نوبت حرکت) دوم – ردین (‌دو نوبت حرکت) ، سوم- ردهای متعدد که روش تحویل و به کارگیری اتوبوس‌های مشاعر برای جابه جایی ۱۰۰هزار حاجی ایرانی به شیوه رد واحد انجام می پذیرد که قرار است از حج ۱۳۸۹ تغییر یابد.

محمد علی ترابیان افزود: نظام رد واحد چنین است که متجاوز از ۲۳۰۰ دستگاه اتوبوس برای حدود ۱۰۰ هزار زائر بر حسب ظرفیت کاروانها (بین سه تا شش دستگاه برای هر کاروان) در روز هفتم ذیحجه با نظارت ستاد عملیات حج تحویل مدیران کاروان شده و تا روز ۱۲ ذیحجه در اختیار ایشان است تا مسیرهای عرفات، مشعر و منا را یکبار طی کنند.

وی گفت: در این سیستم برای هر اتوبوس یک بلیت (تذکره) به ارزش ۳۶۰ ریال سعودی حاوی چهار برگ خاص هر مسیر در نظر گرفته شده که نام شرکت، شماره اتوبوس، ظرفیت و نام راننده درهر کدام آنها درج شده است.

وی در این زمینه افزود: این بلیت ها روز ششم ذیحجه از طریق ستادهای مناطق مکه بین کاروان ها توزیع گردیده و روز هفتم ذیحجه مدیران به اتفاق خدمه با در دست داشتن بلیت طبق نوبت بندی به موسسه مراجعه و پس از تعیین مرشد با یک وسیله نقلیه به محل پارکینگ رفته و اتوبوس های مربوطه را دریافت و در حوالی ساختمان محل استقرار در مکه متوقف و راننده را در کاروان جای می دهند. نهایتاً هم پس از اتمام خدمات زمانی که به مکه مراجعت کردند، بلیت های استفاده شده توسط مدیر مهر و امضا شده و به راننده باز پس داده می شود.

ترابیان گفت: مدیر همچنین در صورت خرابی اتوبوس نسبت به رفع مشکل با هماهنگی ستاد مکه اقدام می نمایند. در همه این دوره راننده موظف است که در اختیار و دسترس مدیر کاروان باشد.

مدیر پیاده سازی حمل و نقل ترددی سازمان حج و زیارت در خاتمه با بیان اینکه اصولاً نظام حرکت از مکه با مشاعر و بازگشت به مکه در مورد اکثر کشورها به صورت «ردین» است، گفت: این به این معناست که اتوبوس ها در اختیار مدیر کاروان قرار ندارد بلکه در اختیار موسسات است. به این معنی که اتوبوس های محدودتری تقریباً دو بار در جابه جایی نفرات به مشاعر شرکت دارند و به ازای هر صندلی ۱۸۰ ریال سعودی پرداخت می شود.اما در مورد ایران عمدتاً به دلیل لزوم بهره گیری از اتوبوس های مکشوف نظام «رد واحد» به اجرا در می آید و اتوبوس، هر مسیر را یک بار طی می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما