کد مطلب : ۱۴۸۱۲
چهره حضرت ابوالفضل در مختارنامه نمایش داده میشود
مختارنامه ـ نیز انجام وظیفه کرده است.
خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ در گفتگو با وی، به بسیاری مسائل درباره این سریال پرداخت؛ از جمله: آیا چهره برخی شخصیتهای مقدس مانند حضرت زینب(س) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) نشان داده میشود؟ / بازیگر نقش حضرت عباس(ع) کیست؟ / تأثیر کارشناسان مذهبی و تاریخی در فیلمنامه چقدر بود؟ / آیا حساسیت مراجع تقلید و رهبری نسبت به عدم توهین به مقدسات اهل سنت رعایت شد؟ / ضرورت وجود داستانهای عاشقانه در کارهای میرباقری چیست؟ / آیا صحنههای انتقام سخت از دشمنان نشان داده میشود؟ و ...
سریال مختارنامه در حال رسیدن به نقطه اوج خود است. اما از سوی دیگر اخباری منتشر شده است که قرار است در سریال مختارنامه، چهرهی برخی شخصیتهای مقدس ـ مانند حضرت زینب (س)، حضرت ابوالفضل العباس(ع) و حضرت علی اکبر(ع) ـ نشان داده شود. این موضوع تا چه اندازه واقعیت دارد؟
روابط عمومی مختارنامه: به نظر میرسد انتشار چنین اخباری ناشی از نوعی شیطنت رسانهای باشد. به نظر من هدف کسانی که به این گونه اخبار میپردازند، اطلاعرسانی نبوده است. پروژهی مختارنامه از ابتدای ساخت نیز با اظهارنظرهایی از این دست مواجه بوده است که هدف آنها مقابله با اصل سریال است.
ولی در بیانیهای هم که روابط عمومی سریال منتشر کرد،این خبر تکذیب نشد! حالا لطفاً دقیقاً پاسخ بدهید که آیا قرار است در این سریال چهره این مقدسان نشان داده شود یا خیر؟ و اگر آری، بر اساس چه مبنای فقهی؟
روابط عمومی مختارنامه: برای پاسخ به این سؤال بد نیست به یک مقدمه اشاره کنم: «داوود میرباقری» کارگردان و نویسنده متن نهایی سریال مختارنامه، برای ساخت این سریال با کارشناسان، مورخان، روحانیون و افراد مطلع زیادی گفتوگو کرد؛ و در آخر نیز به همراه «حجتالاسلام والمسلمین رسول جعفریان» که در این پروژه به عنوان مشاور و محقق تاریخ اسلام حضور داشت، طی سفر به قم و دیدار با علماء، نظر آنها را درخصوص این اثر در مرحله نگارش جویا شدند. دیدگاههای مختلفی درخصوص شخصیت مختار و این مقطع تاریخی وجود داشت که در مرحله نگارش مورد توجه واقع شد و در نهایت، متن اصلی نیز برای مطالعه و تأیید در اختیار برخی از بزرگان قرار گرفت. با چنین سابقه ای بعید است که در سریال مختارنامه کارگردان بخواهد کاری خلاف شرع و عرف نمایش دهد.
چهرهی حضرت ابوالفضل(ع) در این سریال به تصویر کشیده شده؛ و این امر با نظر و موافقت «آقای عزت الله ضرغامی» رییس سازمان صدا و سیما صورت گرفت. به تصویر کشیدن این شخصیت نیز در زمانی صورت میگیرد که داستان به واقعهی کربلا میپردازد که اساساً این بخش از داستان به درخواست رییس سازمان صدا و سیما به سریال اضافه شد که قطعا ایشان نیز ملاحظات فراوانی را لحاظ کردهاند و به عنوان رییس رسانه ملی، بر این مسأله نظارت داشتهاند.
چهره حضرت زینب(س) و حضرت علی اکبر(ع) چه؟
روابط عمومی مختارنامه: خیر، چهرهی این دو بزرگوار نشان داده نمیشود. بخش مربوط به حضور حضرت ابوالفضل هم به شکل فلاشبک روایت میشود و داستان به نوعی با ظرافت فراوان، از کنار واقعهی کربلا عبور میکند. اما در فلاشبکها گاهی وقایع کربلا از دید افراد حاضر در آن واقعه روایت میشود.
با توجه به اهمیت فراوان شخصیت حضرت عباس(ع) نزد شیعیان، بازیگر آن چه کسی است؟
روابط عمومی مختارنامه: آقای میرباقری ایفای این نقش را بعد از مشورتهای فراوان به چهره جوانی به نام «کاوه فتوحی» سپرد. ایشان هم پس از انتخاب، دورههای مختلفی را زیر نظر چند مربی گذراند تا برای حضور در این نقش مهم آماده شود. ضمن آنکه به دلیل اهمیت و حساسیت این نقش، تاکنون تصویر رسمی از چهرهی این بازیگر منتشر نگردیده و اساساً این موضوع رسانه ای نشده است.
در بسیاری از سریالهای تاریخی یا فیلمهای مذهبی، میبینیم که نامهایی چون «حجتالاسلام گلی» یا «حجت الاسلام والمسلمین جعفریان» به عنوان کارشناسان مذهبی یا مشاوران تاریخی فیلمنامه در عنوانبندی اثر وجود دارد؛ اما سریال یا فیلم در طول نمایش با انبوهی از اشکالات فقهی، اعتقادی و تاریخی مواجه میشود! آیا در مختارنامه نیز شاهد چنین ایراداتی خواهیم بود یا خیر؟
روابط عمومی مختارنامه: متأسفانه گاهی چنین اتفاقی رخ میدهد. حتی در آثار نمایشی که کارشناس نظامی و انتظامی دارند نیز بعضاً با برخی مشکلات در همین حوزه مسائل نظامی مواجه هستیم.
اما در سریال مختارنامه، حجت الاسلام رسول جعفریان در مقاطع مهم و حساس حضور داشته و به کارگردان مشاوره دادهاند. این مشاوره و نظارت در ابتدا شامل سیناپس، بعدها درخصوص فیلمنامه، و در ماههای اخیر شامل حال تدوین نیز شد تا کار به شکل کامل رسید. حتی در برخی قسمتها که مثلاً ادای کلمات به شکل عربی از سوی برخی بازیگران درست انجام نشده بود، ایشان اصلاحاتی را اعلام کردند که در حد توان گروه در کار صورت گرفت.
البته در کار بزرگی همچون مختارنامه بعید نیست ایرادهای کوچکی وجود داشته باشد اما فکر نمیکنم ایرادات و اشکالات بزرگی که شما گفتید، در آخرین ساخته میرباقری دیده شود؛ زیرا برای خود کارگردان و گروه سازنده هم مهم بوده که کاری با این درجه حساسیت بدون اشکال عرضه شود.
با توجه به حساسیت مراجع تقلید و نیز فتوای اخیر مقام معظم رهبری، نسبت به عدم توهین به مقدسات اهل سنت هم دقت شد؟
روابط عمومی مختارنامه: فیلمنامهی مختارنامه برگرفته از تخیل میرباقری نبوده و او با حساسیت نسبت به متون تاریخی و مذهبی و اصول شرعی فیلمنامهی نهایی را تهیه کرده است. یکی از حساسیتها و تلاشهای آقای میرباقری این بود که متون موجود شیعه را با اسناد اهل سنت تطبیق دهد تا به یک نتیجه متقن و نهایی دست یابد. به عنوان مثال در مورد شهادت امام حسن(ع)، بیشتر مردم بر این عقیدهاند که «جعده بنت اشعث کندی» که در همسر امام(ع) بود ایشان را به شهادت رسانده است و حتی در سریال تنهاترین سردار (ساخته مهدی فخیمزاده) هم همسر امام(ع) را قاتل ایشان نمایش دادند. در حالی که در مختارنامه اینگونه نیست و در داستان اشاره شده که امام حسن (ع) توسط یکی از نزدیکان خود مسموم شدند؛ نه جعده، به این خاطر که در بررسیهای تاریخی و سیر در منابع اهل سنت و شیعه، اتفاق نظری بر سر نوشاندن جام زهر به امام(ع) از سوی همسرشان یافت نشد.
یکی از نگرانیهای مخاطبان مذهبی و عاشق اهلبیت(ع)، وجود مؤثر داستانهای عاشقانه در موازات داستان اصلی در کارهای میرباقری است. این داستانکها گاهی آنقدر پررنگ میشود که داستان اصلی سریال و هدف اصلی آن را در حاشیه قرار میدهند! این مسأله در سریال امام علی(ع) ـ بخصوص قسمتهای انتهایی که منتهی به شهادت حضرت(ع) میشد ـ بشدت نمایان بود. مثلاً در نقش افرادی چون «ولید»، «قطام» و «وردان» خیلی مبالغه گردید و حتی ضربالمثلها و لطیفههایی هم در افراه مردم ساخته شد!
اکنون در مختارنامه هم، در سه قسمت اول با چند کشمکش عشقی در موازات داستان مواجه شدیم؛ آیا این مسأله ضرری به اصل داستان وارد نمیکند؟
روابط عمومی مختارنامه: قبل از هر چیز باید بگویم هیچیک از شخصیتهای موجود در سریال تخیلی و بافته ذهن میرباقری نیستند. مثلا همین ماجرای خانوادگی مختار و ازدواج او، در تمام اسناد تاریخی موجود است. حتی در همهجا ذکر شده که مختار سه بار ازدواج کرد ولی میرباقری تنها دو ازدواج او را به تصویر کشانده است؛ چون تشخیص داد که نمایش هر سه ازدواج مختار، ممکن است به روند داستان اصلی ضربه بزند و آن را به حاشیه براند لذا به دلیل عدم ضرورت این موضوع، تنها به دو زندگی وی میپردازیم.
از سوی دیگر یک سریال تاریخی، پیش از آنکه بازسازی اتفاقات پیشین باشد، یک اثر هنری است و مانند همه آثار، باید از کشش دراماتیک هم برخوردار باشد. اگر این سریال خالی از کشمکش دراماتیک باشد، به یک نمایش خشک و کمجاذبه تاریخی صرف تبدیل میشود که دنبال کردن آن برای مخاطب هم دلیلی ندارد. بنابراین نمیشود فرآیند دراماتیک را مخدوش کرد. اما نکته مهم این است که چنین ماجراهایی تا چه اندازه در خدمت داستان باشد.
یعنی وجود داستانهای عاشقانه در موازات داستان اصلی، استفاده ابزاری است تا مردم سریال را ببینند؟
روابط عمومی مختارنامه: خیر؛ ما به هیچ عنوان نمیخواستیم از این داستان یا بازیگران زن، استفاده ابزاری کنیم. مخاطبان سریال مختارنامه افراد خاص و مطلعی هستند که به خوبی میدانند اول باید با محتوای اثر و داستان اصلی ارتباط برقرار کنند و از عمق عمل مختار آگاه شوند، و سپس به سراغ فرم و ظواهر و داستانهای فرعی فیلم بروند. در سریال مختارنامه نیز این ماجرای عاشقانه مختار کارکردی داستانی پیدا کرده است. همسر اول مختار دختر یکی از اعراب جاهلی است. مختار او را دوست دارد اما او میانهای با اعتقادات مختار ندارد. این مسأله سبب میشود تا مختار از زندگی اولش رضایت اعتقادی نداشته باشد. از طرفی همسر دوم او «عمرة» دختر «نعمان بن بشیر» حاکم کوفه است. فردی که مختار برای همراهی با امام حسین (ع) مجبور می شود تا در مقابل او ـ نعمان ـ ایستادگی کند؛ حال آنکه عمره به عنوان دختر نعمان، زنی فاضل است که در مسیر قیام مختار را بسیار همراهی می کند.
با توجه به این نکات، استفاده از این شخصیتها در داستان جنبه کاملا کاربردی دارد و کارگردان تلاش نکرده تا صرفاً با نمایش چهره زیبای زنان، مخاطب را پای تلویزیون نگه دارد.
نگرانی دیگری که دربارهی این سریال وجود دارد این است که نشان دادن صحنههای انتقام از دشمنان ـ مانند سوزاندن و سربریدن و در روغن گداختن ـ ممکن است باعث شود برخی از عامه مردم که اطلاع تاریخی زیادی ندارند، نسبت به قاتلان امام حسین(ع) دلسوزی کنند.
روابط عمومی مختارنامه: جای نگرانی نیست؛ چون چنین صحنههایی نشان داده نمیشود.
به عنوان آخرین سؤال، پس از استقبال خوب مسلمانان جهان از سریال حضرت یوسف(ع)، پیامهای متعددی از سوی شیعیان کشورهای عربی و شبه قاره به خبرگزاری ابنا میرسد و میپرسند: فیلمها و سریالهایی مانند «ملک سلیمان» و «مختارنامه» چه زمانی به شکل دوبلهشده به زبانهای دیگر ـ مخصوصاً عربی و اردو ـ پخش میشوند؟
روابط عمومی مختارنامه: هماکنون شبکه جام جم همزبان با پخش فارسی، در حال پخش این سریال با زیرنویس انگلیسی برای ایرانیان خارج از کشور است که شیعیان هند و پاکستان نیز با توجه به دانستن زبان انگلیسی میتوانند از آن استفاده کنند. احتمالا از قسمت دوازدهم یا سیزدهم به بعد، پخش سریال را به زبان عربی هم آغاز می کنیم. اما اول باید مشکلات فنیمان را حل کنیم تا بتوانیم بسته آماده سریال را به مدیر دوبلاژ بدهیم تا آن را برای دوبله به زبان عربی آماده کند.
ناگفته نماند که پیدا کردن صداهای مناسب با بازیگران فعلی و تطبیق آن صداها و نیز ترجمهای درخور شأن سریال، کار بسیار سختی است و به همین دلیل خود آقای میرباقری با حساسیت زیادی این مسأله را دنبال میکنند. اما اینکه به زبان اردو دوبله بشود، هنوز تدبیری اندیشیده نشده است.
فرهنگ: نام «رضا استادی» برای علاقهمندان حرفهای سینما، تئاتر و تلویزیون، نامی آشناست. این نویسنده، روزنامهنگار و منتقد سینمایی به عنوان مدیر روابط عمومی بسیاری از فیلمها و سریالها ـ از جمله خبرگزاری اهلبیت(ع) ـ ابنا ـ در گفتگو با وی، به بسیاری مسائل درباره این سریال پرداخت؛ از جمله: آیا چهره برخی شخصیتهای مقدس مانند حضرت زینب(س) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) نشان داده میشود؟ / بازیگر نقش حضرت عباس(ع) کیست؟ / تأثیر کارشناسان مذهبی و تاریخی در فیلمنامه چقدر بود؟ / آیا حساسیت مراجع تقلید و رهبری نسبت به عدم توهین به مقدسات اهل سنت رعایت شد؟ / ضرورت وجود داستانهای عاشقانه در کارهای میرباقری چیست؟ / آیا صحنههای انتقام سخت از دشمنان نشان داده میشود؟ و ...
سریال مختارنامه در حال رسیدن به نقطه اوج خود است. اما از سوی دیگر اخباری منتشر شده است که قرار است در سریال مختارنامه، چهرهی برخی شخصیتهای مقدس ـ مانند حضرت زینب (س)، حضرت ابوالفضل العباس(ع) و حضرت علی اکبر(ع) ـ نشان داده شود. این موضوع تا چه اندازه واقعیت دارد؟
روابط عمومی مختارنامه: به نظر میرسد انتشار چنین اخباری ناشی از نوعی شیطنت رسانهای باشد. به نظر من هدف کسانی که به این گونه اخبار میپردازند، اطلاعرسانی نبوده است. پروژهی مختارنامه از ابتدای ساخت نیز با اظهارنظرهایی از این دست مواجه بوده است که هدف آنها مقابله با اصل سریال است.
ولی در بیانیهای هم که روابط عمومی سریال منتشر کرد،این خبر تکذیب نشد! حالا لطفاً دقیقاً پاسخ بدهید که آیا قرار است در این سریال چهره این مقدسان نشان داده شود یا خیر؟ و اگر آری، بر اساس چه مبنای فقهی؟
روابط عمومی مختارنامه: برای پاسخ به این سؤال بد نیست به یک مقدمه اشاره کنم: «داوود میرباقری» کارگردان و نویسنده متن نهایی سریال مختارنامه، برای ساخت این سریال با کارشناسان، مورخان، روحانیون و افراد مطلع زیادی گفتوگو کرد؛ و در آخر نیز به همراه «حجتالاسلام والمسلمین رسول جعفریان» که در این پروژه به عنوان مشاور و محقق تاریخ اسلام حضور داشت، طی سفر به قم و دیدار با علماء، نظر آنها را درخصوص این اثر در مرحله نگارش جویا شدند. دیدگاههای مختلفی درخصوص شخصیت مختار و این مقطع تاریخی وجود داشت که در مرحله نگارش مورد توجه واقع شد و در نهایت، متن اصلی نیز برای مطالعه و تأیید در اختیار برخی از بزرگان قرار گرفت. با چنین سابقه ای بعید است که در سریال مختارنامه کارگردان بخواهد کاری خلاف شرع و عرف نمایش دهد.
چهرهی حضرت ابوالفضل(ع) در این سریال به تصویر کشیده شده؛ و این امر با نظر و موافقت «آقای عزت الله ضرغامی» رییس سازمان صدا و سیما صورت گرفت. به تصویر کشیدن این شخصیت نیز در زمانی صورت میگیرد که داستان به واقعهی کربلا میپردازد که اساساً این بخش از داستان به درخواست رییس سازمان صدا و سیما به سریال اضافه شد که قطعا ایشان نیز ملاحظات فراوانی را لحاظ کردهاند و به عنوان رییس رسانه ملی، بر این مسأله نظارت داشتهاند.
چهره حضرت زینب(س) و حضرت علی اکبر(ع) چه؟
روابط عمومی مختارنامه: خیر، چهرهی این دو بزرگوار نشان داده نمیشود. بخش مربوط به حضور حضرت ابوالفضل هم به شکل فلاشبک روایت میشود و داستان به نوعی با ظرافت فراوان، از کنار واقعهی کربلا عبور میکند. اما در فلاشبکها گاهی وقایع کربلا از دید افراد حاضر در آن واقعه روایت میشود.
با توجه به اهمیت فراوان شخصیت حضرت عباس(ع) نزد شیعیان، بازیگر آن چه کسی است؟
روابط عمومی مختارنامه: آقای میرباقری ایفای این نقش را بعد از مشورتهای فراوان به چهره جوانی به نام «کاوه فتوحی» سپرد. ایشان هم پس از انتخاب، دورههای مختلفی را زیر نظر چند مربی گذراند تا برای حضور در این نقش مهم آماده شود. ضمن آنکه به دلیل اهمیت و حساسیت این نقش، تاکنون تصویر رسمی از چهرهی این بازیگر منتشر نگردیده و اساساً این موضوع رسانه ای نشده است.
در بسیاری از سریالهای تاریخی یا فیلمهای مذهبی، میبینیم که نامهایی چون «حجتالاسلام گلی» یا «حجت الاسلام والمسلمین جعفریان» به عنوان کارشناسان مذهبی یا مشاوران تاریخی فیلمنامه در عنوانبندی اثر وجود دارد؛ اما سریال یا فیلم در طول نمایش با انبوهی از اشکالات فقهی، اعتقادی و تاریخی مواجه میشود! آیا در مختارنامه نیز شاهد چنین ایراداتی خواهیم بود یا خیر؟
روابط عمومی مختارنامه: متأسفانه گاهی چنین اتفاقی رخ میدهد. حتی در آثار نمایشی که کارشناس نظامی و انتظامی دارند نیز بعضاً با برخی مشکلات در همین حوزه مسائل نظامی مواجه هستیم.
اما در سریال مختارنامه، حجت الاسلام رسول جعفریان در مقاطع مهم و حساس حضور داشته و به کارگردان مشاوره دادهاند. این مشاوره و نظارت در ابتدا شامل سیناپس، بعدها درخصوص فیلمنامه، و در ماههای اخیر شامل حال تدوین نیز شد تا کار به شکل کامل رسید. حتی در برخی قسمتها که مثلاً ادای کلمات به شکل عربی از سوی برخی بازیگران درست انجام نشده بود، ایشان اصلاحاتی را اعلام کردند که در حد توان گروه در کار صورت گرفت.
البته در کار بزرگی همچون مختارنامه بعید نیست ایرادهای کوچکی وجود داشته باشد اما فکر نمیکنم ایرادات و اشکالات بزرگی که شما گفتید، در آخرین ساخته میرباقری دیده شود؛ زیرا برای خود کارگردان و گروه سازنده هم مهم بوده که کاری با این درجه حساسیت بدون اشکال عرضه شود.
با توجه به حساسیت مراجع تقلید و نیز فتوای اخیر مقام معظم رهبری، نسبت به عدم توهین به مقدسات اهل سنت هم دقت شد؟
روابط عمومی مختارنامه: فیلمنامهی مختارنامه برگرفته از تخیل میرباقری نبوده و او با حساسیت نسبت به متون تاریخی و مذهبی و اصول شرعی فیلمنامهی نهایی را تهیه کرده است. یکی از حساسیتها و تلاشهای آقای میرباقری این بود که متون موجود شیعه را با اسناد اهل سنت تطبیق دهد تا به یک نتیجه متقن و نهایی دست یابد. به عنوان مثال در مورد شهادت امام حسن(ع)، بیشتر مردم بر این عقیدهاند که «جعده بنت اشعث کندی» که در همسر امام(ع) بود ایشان را به شهادت رسانده است و حتی در سریال تنهاترین سردار (ساخته مهدی فخیمزاده) هم همسر امام(ع) را قاتل ایشان نمایش دادند. در حالی که در مختارنامه اینگونه نیست و در داستان اشاره شده که امام حسن (ع) توسط یکی از نزدیکان خود مسموم شدند؛ نه جعده، به این خاطر که در بررسیهای تاریخی و سیر در منابع اهل سنت و شیعه، اتفاق نظری بر سر نوشاندن جام زهر به امام(ع) از سوی همسرشان یافت نشد.
یکی از نگرانیهای مخاطبان مذهبی و عاشق اهلبیت(ع)، وجود مؤثر داستانهای عاشقانه در موازات داستان اصلی در کارهای میرباقری است. این داستانکها گاهی آنقدر پررنگ میشود که داستان اصلی سریال و هدف اصلی آن را در حاشیه قرار میدهند! این مسأله در سریال امام علی(ع) ـ بخصوص قسمتهای انتهایی که منتهی به شهادت حضرت(ع) میشد ـ بشدت نمایان بود. مثلاً در نقش افرادی چون «ولید»، «قطام» و «وردان» خیلی مبالغه گردید و حتی ضربالمثلها و لطیفههایی هم در افراه مردم ساخته شد!
اکنون در مختارنامه هم، در سه قسمت اول با چند کشمکش عشقی در موازات داستان مواجه شدیم؛ آیا این مسأله ضرری به اصل داستان وارد نمیکند؟
روابط عمومی مختارنامه: قبل از هر چیز باید بگویم هیچیک از شخصیتهای موجود در سریال تخیلی و بافته ذهن میرباقری نیستند. مثلا همین ماجرای خانوادگی مختار و ازدواج او، در تمام اسناد تاریخی موجود است. حتی در همهجا ذکر شده که مختار سه بار ازدواج کرد ولی میرباقری تنها دو ازدواج او را به تصویر کشانده است؛ چون تشخیص داد که نمایش هر سه ازدواج مختار، ممکن است به روند داستان اصلی ضربه بزند و آن را به حاشیه براند لذا به دلیل عدم ضرورت این موضوع، تنها به دو زندگی وی میپردازیم.
از سوی دیگر یک سریال تاریخی، پیش از آنکه بازسازی اتفاقات پیشین باشد، یک اثر هنری است و مانند همه آثار، باید از کشش دراماتیک هم برخوردار باشد. اگر این سریال خالی از کشمکش دراماتیک باشد، به یک نمایش خشک و کمجاذبه تاریخی صرف تبدیل میشود که دنبال کردن آن برای مخاطب هم دلیلی ندارد. بنابراین نمیشود فرآیند دراماتیک را مخدوش کرد. اما نکته مهم این است که چنین ماجراهایی تا چه اندازه در خدمت داستان باشد.
یعنی وجود داستانهای عاشقانه در موازات داستان اصلی، استفاده ابزاری است تا مردم سریال را ببینند؟
روابط عمومی مختارنامه: خیر؛ ما به هیچ عنوان نمیخواستیم از این داستان یا بازیگران زن، استفاده ابزاری کنیم. مخاطبان سریال مختارنامه افراد خاص و مطلعی هستند که به خوبی میدانند اول باید با محتوای اثر و داستان اصلی ارتباط برقرار کنند و از عمق عمل مختار آگاه شوند، و سپس به سراغ فرم و ظواهر و داستانهای فرعی فیلم بروند. در سریال مختارنامه نیز این ماجرای عاشقانه مختار کارکردی داستانی پیدا کرده است. همسر اول مختار دختر یکی از اعراب جاهلی است. مختار او را دوست دارد اما او میانهای با اعتقادات مختار ندارد. این مسأله سبب میشود تا مختار از زندگی اولش رضایت اعتقادی نداشته باشد. از طرفی همسر دوم او «عمرة» دختر «نعمان بن بشیر» حاکم کوفه است. فردی که مختار برای همراهی با امام حسین (ع) مجبور می شود تا در مقابل او ـ نعمان ـ ایستادگی کند؛ حال آنکه عمره به عنوان دختر نعمان، زنی فاضل است که در مسیر قیام مختار را بسیار همراهی می کند.
با توجه به این نکات، استفاده از این شخصیتها در داستان جنبه کاملا کاربردی دارد و کارگردان تلاش نکرده تا صرفاً با نمایش چهره زیبای زنان، مخاطب را پای تلویزیون نگه دارد.
نگرانی دیگری که دربارهی این سریال وجود دارد این است که نشان دادن صحنههای انتقام از دشمنان ـ مانند سوزاندن و سربریدن و در روغن گداختن ـ ممکن است باعث شود برخی از عامه مردم که اطلاع تاریخی زیادی ندارند، نسبت به قاتلان امام حسین(ع) دلسوزی کنند.
روابط عمومی مختارنامه: جای نگرانی نیست؛ چون چنین صحنههایی نشان داده نمیشود.
به عنوان آخرین سؤال، پس از استقبال خوب مسلمانان جهان از سریال حضرت یوسف(ع)، پیامهای متعددی از سوی شیعیان کشورهای عربی و شبه قاره به خبرگزاری ابنا میرسد و میپرسند: فیلمها و سریالهایی مانند «ملک سلیمان» و «مختارنامه» چه زمانی به شکل دوبلهشده به زبانهای دیگر ـ مخصوصاً عربی و اردو ـ پخش میشوند؟
روابط عمومی مختارنامه: هماکنون شبکه جام جم همزبان با پخش فارسی، در حال پخش این سریال با زیرنویس انگلیسی برای ایرانیان خارج از کشور است که شیعیان هند و پاکستان نیز با توجه به دانستن زبان انگلیسی میتوانند از آن استفاده کنند. احتمالا از قسمت دوازدهم یا سیزدهم به بعد، پخش سریال را به زبان عربی هم آغاز می کنیم. اما اول باید مشکلات فنیمان را حل کنیم تا بتوانیم بسته آماده سریال را به مدیر دوبلاژ بدهیم تا آن را برای دوبله به زبان عربی آماده کند.
ناگفته نماند که پیدا کردن صداهای مناسب با بازیگران فعلی و تطبیق آن صداها و نیز ترجمهای درخور شأن سریال، کار بسیار سختی است و به همین دلیل خود آقای میرباقری با حساسیت زیادی این مسأله را دنبال میکنند. اما اینکه به زبان اردو دوبله بشود، هنوز تدبیری اندیشیده نشده است.
با چه توجیهی
مگر او کارشناس مذهبیه