ثبت ۵ میراث معنوی ایرانی در فهرست میراث جهانی

موج , 29 آبان 1389 ساعت 10:07

پنج اثر با عناوين آيين‏‌های معنوی تعزيه، آيين‏‌های پهلوانی، موسيقی مقامی بخشی‌‏های شمال خراسان و نيز مهارت‏‌های سنتی بافت فرش کاشان و فارس در فهرست ميراث جهانی ثبت شد.


مردم‌شناسی: پنج اثر مربوط به حوزه ميراث معنوی ايران در پنجمين نشست کميته بين‌الدولی پاسداشت ميراث معنوی به فهرست ميراث جهانی افزوده شدند.

معاون حفظ، احيا و ثبت آثار سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری با اشاره به ثبت جهانی پرونده بين‌المللی نوروز و رديف موسيقی ايرانی در سال گذشته گفت: امسال نيز ايران با حضوری شايسته و مقتدرانه توانست پنج اثر خود با عناوين آيين‏های معنوی تعزيه، آيين‏های پهلوانی، موسيقی مقامی بخشی‌‏های شمال خراسان و نيز مهارت‏‌های سنتی بافت فرش کاشان و فارس را در فهرست ميراث جهانی ثبت کند.

مسعود علويان صدر که اکنون در شهر نايروبی، پايتخت کشور نايروبی، محل برگزاری پنجمين نشست کميته بين الدولی پاسداشت ميراث معنوی به سر می‏‌برد، در توضيح اين مطلب افزود: در مجموع، ۴۵ اثر از سوی ۱۳۰ کشور عضو کميته جهانی ميراث ناملموس ارائه شده بود که از اين تعداد، پنج اثر متعلق به کشور ايران بود.

اين مقام مسئول تاکيد کرد: ايران در مقايسه با ساير کشورهای عضو، بيشترين تعداد پرونده را به پنجمين نشست کميته بين الدولی پاسداشت ميرا ث معنوی ارائه کرده بود.

وی در توضيح آيين معنوی تعزيه با اشاره به ويژگی‏‌های خاص اين هنر فرهنگی دينی گفت: اين مراسم در پاسداشت ياد و نام حضرت ابا عبداله الحسين‌(ع) در ماه محرم، همواره مورد توجه و احترام شيعيان و دوستداران اهل بيت بوده است.

علويان صدر، ثبت جهانی آيين معنوی تعزيه در روز عرفه و در آستانه فرارسيدن ماه محرم را مناسبتی خجسته و مبارک عنوان کرد.

معاون حفظ، احيا و ثبت آثار سازمان ميراث فرهنگی در توضيح آيين پهلوانی و زورخانه‏ای، نمايش اين آيين را بيانگر فتوت و جوانمردی ايرانيان دانست و گفت: نام و ياد مولای متقيان؛ علی(ع) همواره در اشعار و موسيقی موجود در اين آيين متجلی و نمايان است.

اين مقام مسئول در سازمان ميراث فرهنگی، موسيقی بخشی‌‏های شمال خراسان را يکی از موسيقی‏‌های فولکلوريک و بومی اين منطقه عنوان کرد و افزود: امسال دو پرونده مربوط به صنايع دستی ايران با عناوين مهارت‏‌های سنتی بافت فرش کاشان و مهارت‏‌های سنتی بافت فرش فارس به عنوان هنرهای مربوط به صنايع دستی ايران، نام و نشانی جهانی به خود گرفتند.

علويان صدر ادامه داد: هر يک از پرونده‏‌های ياد شده دربرگيرنده مدارک اصلی، مطالعات و تحقيقات جامع و کامل، تصاوير مرتبط به هر اثر و دو فيلم ۱۰ دو ۳۰ دقيقه‌ای بود که به کميته بين‌الدولی پاسداشت ميراث معنوی ارائه شده بود.

به گفته وی، می‌‏توان گفت که امسال با ثبت جهانی پنج اثر ياد شده، ايران در مجموع موفق شد هفت اثر ميراث معنوی خود را در فهرست ميراث جهانی بيافزايد.

معاون حفظ، احيا و ثبت آثار سازمان ميراث فرهنگی، ثبت جهانی پنج اثر مورد اشاره را به جامعه ولايتمداران و دوستداران اهل بيت عصمت و طهارت و نيز جامعه ورزشکاران و هنرمندان صنايع دستی تبریک گفت.

وی اين رويداد مهم را گامی موثر در راستای اعتلای نام و ياد اسلام شيعی و ايران اسلامی در عرصه جهانی دانست که همواره معانی و محتوياتی غنی در حوزه‌‏های ميراث معنوی تداعی می‌کنند.

يادآور می‏‌شود اين اجلاس از روز دوشنبه ۲۴ آبان ماه آغاز به کار کرد و تا روز جمعه ۲۸ آبان ماه ادامه دارد.


کد مطلب: 14842

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/14842/ثبت-۵-میراث-معنوی-ایرانی-فهرست-جهانی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir