تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۱۹
۰
کد مطلب : ۱۴۸۵۲

ايجاد دوره دكترای حج و زيارت

ايجاد دوره دكترای حج و زيارت
جامعه: رئيس مركز پزشكی حج و زيارت گفت: به دنبال ايجاد دوره دكترای حج و زيارت هستيم.

سيدعلی رياض گفت: به منظور رشد و تعالی در امور درمانی و پزشكی حج به دنبال ايجاد دوره دكترای حج و زيارت هستيم.

وی با بيان اينكه برای تحول در امور پزشكی حج، آموزش و پژوهش را در راس كارهای خود قرار داده‌ايم، گفت: تاكنون نگاه تحقيقاتی به موضوع آموزش و پژوهش جدی نبوده است و ما می‌خواهيم من‌بعد با جديت اين كار را پيگيری كنيم.

وی در اين زمينه افزود: با رايزنی‌هايی كه صورت گرفته است مركز مطالعات و تحقيقات را راه‌اندازی خواهيم كرد تا به صورت علمی به اهداف مورد نظر دست يابيم.

رئيس مركز پزشكی حج و زيارت در ادامه با بيان اينكه به دنبال خريد و راه اندازی بيمارستانی برای مركز پزشكی حج و زيارت در عربستان هستيم گفت: گفتگوهايی با سرپرست حجاج ايرانی، رئيس سازمان حج و زيارت و سفير ايران در عربستان در اين خصوص انجام داده‌ايم كه اميدواريم با خريد اين بيمارستان بتوانيم تمام خدمات پزشكی مورد نياز زایران ايرانی را در طول ايام حج تمتع و عمره خودمان انجام دهيم.

رياض همچنين با اشاره به برنامه‌های آتی مركز پزشكي حج و زيارت گفت: در نظر داريم شورای پرستاری، شورای بهداشت، شورای مديران و ... را براي برنامه‌ريزی‌های بهتر به منظور ارائه خدمات پزشكی به زایران بيت الله الحرام راه‌اندازی كنيم.

وي در اين زمينه گفت: با رايزنی‌های صورت گرفته با سفير ايران در عربستان و ديگر دست‌اندركاران در نظر داريم وابسته پزشكی را در سفارت ايران در عربستان راه‌اندازی كنيم.

رياض در ادامه با اشاره به اينكه در موسم حج امسال همكاری و همراهی بسيار خوبي بين مركز پزشكی حج و زيارت، بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زيارت وجود دارد گفت: ما در موسم حج امسال همه چيز را زيبا ديديم و با همكاری نزديكی كه بين همه عوامل و دست اندركاران حج و زيارت وجود داشت توانستيم رضايت زایران بيت الله الحرام را كسب كنيم.

رئيس مركز پزشكی حج و زيارت همچنين با اشاره به عملكرد اين مركز در موسم حج امسال و مقايسه آن با موسم حج سال ۸۷ گفت: در سال جاري در عرفات هيچ فوتي نداشتيم در حالي كه در سال ۸۷ يك زائر به ديار باقي شتافت.

وی با بيان اينكه در منا در موسم حج امسال چهار نفر درگذشتند گفت: اين رقم در سال ۸۷ كه حدود ۹۵ هزار زایر در اين سرزمين بيتوته كرده بودند پنج نفر بود.

رياض همچنين با اشاره به تعداد مراجعات بيماران در عرفات به مركز پزشكی گفت: امسال با وجود حضور ۱۰۹ هزار زایر در سرزمين عرفات ۶۵۰ نفر به مركز پزشكی حج و زيارت مراجعه كردند در حالی كه اين رقم در سال ۸۷ هشتصد و بيست و پنج نفر بود.

وی با بيان اينكه امسال در منا ۲۴۰۰ نفر به مركز پزشكی مراجعه كردند گفت: اين رقم در سال ۸۷ دو هزار و ۳۱۴ نفر بود.

رياض در ادامه به عملكرد بيمارستان مركز پزشكی حج و زيارت در مدينه اشاره كرد و گفت: از ابتدای ورود زایران به مدينه تاكنون ۱۳ هزار نفر به بيمارستان مدينه مراجعه كرده‌اند كه اين رقم در سال ۸۷، ۱۵ هزار نفر بوده است.

وی با اشاره به اينكه تاكنون در موسم حج در سه بخش اورژانس، داخلی و سی سی يو ۱۲۰۰ نفر به مراكز پزشكی حج و زيارت مراجعه و بستری شده‌اند گفت: اين رقم در سال ۸۷ نيز ۱۲۰۰ نفر بوده است.

وی افزود گفت: در موسم حج امسال سه پزشك به مداوای ۱۱۱۲ نفر پرداخته‌اند در حالی كه در سال ۸۷ يك هزار و ۱۶۷ مراجعه كننده به اين بخش وجود داشته است.

رياض همچنين با بيان اينكه در موسم حج امسال ۳۶۶۵ نفر به آزمايشگاه مركز پزشكی حج و زيارت مراجعه كرده‌اند گفت: اين رقم در سال ۸۷ دو هزار و ۲۶۵ نفر بوده است.

رئيس مركز پزشكی حج و زيارت در ادامه به تعداد بيماران اعزامی به بيمارستان‌های عربستان اشاره كرد و گفت: در موسم حج امسال ۳۲۳ نفر به بيمارستان‌های عربستان اعزام شده‌اند كه اين رقم در سال ۸۷، ۲۵۰ نفر بوده است.

وی به تعداد كسانی كه به دليل عدم استطاعت جسمی به ايران بازگردانده شده‌اند اشاره كرد و گفت: در سال جاری ۱۹ زایر كه استطاعت جسمی برای انجام اعمال نداشتند به ايران بازگردانده شدند در حالی كه در سال ۸۷، ۹۳ نفر به ايران بازگردانده شدند.

رياض در اين زمينه تصریح كرد: تاكنون از مجموع حدود ۱۰۹ هزار زایر ايرانی ۲۵ نفر درگذشته‌اند كه اين ميزان در سال ۸۷ چهل نفر بوده است.

رئيس مركز پزشكی حج و زيارت عملكرد خوب اين مركز را مرهون زحمات شبانه‌روزی پزشكان كاروان‌ها و ديگر دست‌اندركاران امور پزشكی حج دانست.

وی در خاتمه با تشكر از خبرنگاران رسانه‌ها گفت: خبرنگاران در موسم حج امسال به نحو احسن به وظيفه خطير خود كه اطلاع‌رسانی دقيق و سريع بود را به منصه ظهور رساندند.
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما