سبک جلوه دادن مراسم اباعبدالله تعمدی است

فردا , 3 آذر 1386 ساعت 22:09

کشفی از اساتید حوزه و دانشگاه با اشاره به برخی از مجالس عزاداری که در آن شئون ائمه رعایت نمی شود گفت: در این مسئله تعمد و طرح فرهنگی است تا مراسم و فرهنگ محرم و اباعبدالله(ع) را سبک جلوه داده شود.


به گزارش خیمه، سید جعفر کشفی، استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برنامه‌های عزاداری و سخنرانی های مداحان و منبری ها ناجور است، در باره‌ مداحی‌ها و سخنرانی‌های ماه محرم گفت: از قدیم الایام گلایه‌های زیادی در این زمینه بوده است. متأسفانه برنامه‌های عزاداری و سخنرانی ها در ماه محرم بر یک روش نیست. بعضی منبری‌ها خوب سخنرانی می‌کنند و بعضی‌ها بد. در همین رابطه فروغی در زمان شاه کتابی نوشت که در آن از منبر و مداحی‌های بی‌فایده انتقاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه سخنرانی‌های محرم، بیشتر نقالی است،‌ افزود: برای یک سخنرانی خوب حداقل ده سال مطالعه لازم است. ما در مقابل منبری‌هایی که در حال حاضر سخنرانی می‌کنند،‌ نمی‌توانیم کار کنیم.

این استاد حوزه همچنین ادامه داد: برای اصلاح وضعیت سخنرانی‌ها قدرت و توانایی زیادی لازم است. باید تیمی را برای نظارت بر سخنرانی‌ها و مداحی‌های محرم اختصاص داد یا حداقل صاحب مجلس متعهد باشد و بر سخنرانی و مداحی در مجلس خود نظارت کند. هر چند به نظر من در حال حاضر وضع منبر از گذشته بهتر شده است.

کشفی با بیان اینکه صدا و سیما هم در رابطه با سخنرانی‌ها و مداحی‌های محرم سطح پایین برخورد می‌کند، گفت: رسانه‌ها و در رأس آنها صدا و سیما مروج سخنرانی‌ها و مداحی‌های ساده و سطحی است. حتی در بعضی مواقع برنامه‌هایی در این زمینه پخش می‌کند که بسیار ناراحت کننده و تاسف بار است.

وی افزود: مردم تابع فرهنگ اجتماعی هستند. اگر غذای خوب به آنها بدهیم ذائقه‌شان به غذای خوب تمایل پیدا می‌کند. شعر و ادب هم غذای روح است. شعرهای محتشم و وصال شیرازی، شعرهای خوبی است و ما باید ذائقه مردم به این سو ببریم. اگر شعر خوب درباره‌ ائمه (ع) داشته باشیم، ذائقه مردم به شعر و مداحی خوب عادت می‌کند و فهم مردم در این رابطه بالا می‌رود.

کشفی در ادامه بیان کرد: رسانه‌ها و مخصوصاً صدا و سیما فهم مردم را در رابطه با مداحی‌ها و سخنرانی‌های محرم پایین آورده اند. مثلاً چند روز پیش از رادیو شعری در رابطه با امام رضا (ع) شنیدم که در بیتی از آن می‌خواند « امام رضا عیدی بده... امام رضا عیدی بده... ». شعری مبتذل و ساده و عوامانه بود. رسانه‌ها باید در گزینش مداحی‌ها و سخنرانی‌ها مطالعه و بررسی بیشتری داشته باشند.

وی درباره آنچه مطلوب شرع مطهر اسلام و ائمه است، ‌گفت: شعری که مداحان انتخاب می‌کنند باید محتوایی عالی و در شأن ائمه (ع) داشته باشد. شاعران گذشته در این رابطه موفق تر بوده اند. آنها حتی مضامین آیات را در اشعارشان می‌گنجاندند.

این استاد حوزه افزود: مداحان جدید سواد چندانی ندارند. اگر مداحان ما ذوق ادبی داشته باشند، دین‌دار باشند و یا حتی سواد دینی مختصری داشته باشند و با دستگاه‌های موسیقی آشنا باشند می‌توانند در این زمینه بسیار موفق ظاهر شوند.

سید جعفر کشفی با بیان اینکه مداحان کم سواد مثل علف خود رو در مجالس ما حضور دارند، گفت: مداحان که گوششان بدهکار حرف ما نیست. باید چند مداح خوب تربیت کرد. باید شعر خوب به آنها داد و زیر نظر کارشناسان موسیقی و ادبیات و یک عالم باسواد آنها را تربیت کرد و این نمونه‌ها را باید به مردم معرفی نمود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ذائقه مردم بد شده است و مردم از این نوع مداحی‌ها استقبال می‌کنند، افزود: مداحان برای این مداحی‌های ساده و عوامانه پول‌های گزاف می‌گیرند و کسی هم معترض نمی‌شود. البته در این مسئله یک تعمد و طرح فرهنگی هم هست تا مراسم و فرهنگ محرم و اباعبدالله(ع) را سبک جلوه داده شود.

بنابرگزارش "فردا"، سید جعفر کشفی در پایان با اشاره به اینکه زور ما به تلویزیون نمی‌رسد، گفت: تربیت مداحان و سخنرانان و منبری‌ها کار ساده‌ای نیست. ما به سهم خودمان کلاس‌هایی در این زمینه تشکیل دادیم. این کلاس‌ها در بعضی شهرستان‌ها مثل شیراز بسیار مؤثر بود. اما باید یک تشکیلات دولتی بر کار مداحان و سخنرانان نظارت کند تا ساده و مبتذل و عوامانه نباشد.

سید جعفر کشفی متولد 1325 از استهبان استان فارس است که در حال حاضر مدرس حوزه می‌باشد.


کد مطلب: 149

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/149/سبک-جلوه-دادن-مراسم-اباعبدالله-تعمدی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir