شاعران مسیحی در همایش شیعی

سايت خبری قرآنی , 5 آذر 1389 ساعت 11:51

دبير نخستين دوره جشنواره ادبی هنری «باران غدير» كه شب گذشته (4 آذرماه) با حضور شش شاعر مسيحی لبنانی برگزار شد، اظهار كرد: اين شاعران برای شهادت به حق و ياری دين حق به شعرسرايی درباره اهل بيت(ع) پرداخته‌اند.


«محمدرضا زائری»، دبير نخستين جشنواره ادبی هنری «باران غدير» كه شب گذشته (۴ آذرماه) برای نخستين بار در حوزه هنری برگزار شد، گفت: به لطف خدا پس از تاخير در برگزاری جشنواره‌ای درباره غديرخم كه ۲۰ سال پيش برگزار شد، اكنون توانستيم جشنواره‌ای را با نام اميرمومنان(ع) برگزار كنيم.

وی با اشاره به حديثی از رسول اكرم(ص) ادامه داد: سال‌هاست كه آثاری از شاعران مسيحی لبنانی در فضايی متفاوت و بدون اقتضا، منفعت، مصلحت و هيچ گونه شبهه‌ای منتشر شده است.

زائری با اشاره به نكته‌ای درباره شعرسرايی در زمان حضرت محمد(ص) اظهار كرد: هميشه در تاريخ حاكمان به مناسبت پيروزی در جنگ‌ها به شاعران دستور می‌دادند كه شعر بسرايند، ولی رسول اكرم(ص) برای هيچ جنگی چنين خواسته‌ای نداشتند. ولی در مراسم عيد غدير خم، به «حسّان ثابت» می‌فرمايند كه شعر بگويد.

به گفته وی، اين نكته نشان می‌دهد كه آنچه پيامبر اسلام (ص) می‌خواستند ماندگار شود، غديرخم بوده است كه نقطه تلاقی بعثت و عاشوراست.

زائری ادامه سخنانش را با حديثی از امام صادق(ع) دنبال كرد و گفت: شاعران مسيحی لبنان نيز وقتی درباره سرودن شعر برای اهل بيت(ع) سوال می‌كنيم، می‌گويند كه می‌خواستند با اين كار شهادت به حق بدهند و حق را ياری كنند.

وی به سخنان حضرت رسول كه ماندگاری امری را منوط به پيوستگی آن با هنر می‌دانستند اشاره كرد و افزود: سابقه و پيوند ايران با لبنان نقطه درخشانی است كه در تاريخ بر جای مانده است.

دبير نخستين همايش باران غدير اظهار كرد: در اين همايش تلاش شد تا از شاخص‌ترين چهره‌هايی كه برای مقاومت و غدير شعر سروده‌اند، برای حضور در اين همايش دعوت شود.

وی با اشاره به انتشار كتاب‌هايی پيش از تشكيل رژيم صهيونيستی، ادامه داد: تلاقی غدير و فكر غدير مربوط به سال‌های اخير نيست، بلكه به ۶۰ سال گذشته بازمی‌گردد و اميدواريم كه اين فرهنگ بين دو كشور دوست ايران و لبنان ادامه پيدا كند.

«محسن مومنی»، رييس حوزه هنری، با اشاره به اين كه عيد غدير، عيدالله اكبر است و ادامه داد: روز غدير روزی است كه جلوه جلال الهی تجلی يافت و خداوند نعمت را بر انسان تمام كرد.

وی با اشاره به شخصيت والای حضرت امير(ع) كه هه فضايل و ارزش‌های انسانی در وجود او جمع شده است، افزود: همه پاك‌نهادان با هر مذهبی و بنا بر شناختی كه از اين شخصيت والامقام به دست آوردند، به مدح و ستايش او پرداخته‌اند.

رييس حوزه هنری از اين كه باران غدير با موضوع غدير و مقاومت برگزار می‌شود، اظهار كرد: با وجود تعطيلی نابهنگامی كه از آلودگی هوا ناشی می‌شد، اين جشنواره به صورت مطلوب برگزار شده است.

مومنی از سروده‌های ارزشمندی كه برای حضرت امير(ع) و به كوشش شاعران لبنان منتشر شده است اشاره كرد و گفت: اين جشنواره برای نخستين بار با عنوان باران غدير برگزار شد و اميدوارم كه در سال‌های آينده نيز با مطلوبيت بيشتری برگزار شود.

در ادامه اين مراسم، «علی معلم‌دامغانی»، رييس فرهنگستان هنر نيز با بيان اين كه مسيحيان شرقی و غير از آنانی كه در سرزمين‌های غربی هستند، پيوستگی و هم‌خونی با اديان الهی داشته‌اند، به شعرخوانی درباره كربلا پرداخت كه برخی از ابياتش در زير آورده شده است:

«بيا و تيغ و قرآن را ميانجی كن

دل ای دل، تكيه بر مولا و منجی كن

حقيقت خواهی اين مردم نابكارانند

نه اين صحرا و خشك و تشنه، خيل مارانند

كه صدها و هزارانند كه خصم نور و بارانند

الا فرزند سعد بن ابی وقاص، ابن سعد، در ابر خشك بی باران

تو با پور بتول و نور چشمان رسول الله

آيا ابن سعد، حربن يزيد آيا، آيا كه فرمانده است غير از عبيدالله

علی نستود او را در قضا، قاضی چه كين دارد

وی اينان اين همه بی دين و بی دردند

هيمت مرده و آيا تمام كوفه نامردند؟

نه حر بن يزيد ای اولين سالار می‌جنگيم

به قول شمر تا يكسو شود اين كار می‌جنگيم

به قول شمر هم قرآن مطبوعی است

آری قول مشروعی است

چه بود آن قصه‌ها درباره اينان

چه بودند و چه آياتی نمودند اين

دو تن در خاطر آيينه آيينان

مگر گوساله‌ای در خاندان سعد

بگو در دولت بوزينگان در سال‌های بعد

حسين بن علی فرزند زهرا را

به ظلم و جور خواهد كشت

حسين سالار و سردار بهشتی را بر عدوان خواهد كشت...»

در ادامه اين مراسم، بخشی از فيلم تهيه شده بر اساس مجموعه سروده‌های «جرج شكور»، شاعر مسيحی لبنان با عنوان «سر بر شانه ستاره» پخش شد كه بخشی از اشعار او درباره امام علی(ع) به اين شرح است:

«ديوار شكافته شد و نحری عظيم حرمتتان را پوشاند

شما در بيت‌الله الحرام به دنيا آورد، در حالی كه انسان‌هايی شاهد و حيران بودند»

همچنين بخشی از اشعار او درباره امام حسين(ع) به اين شرح هستند:

«ای كربلا، آيا تو به دردها مبتلايی؟

نه، نه، تو سند حقيقتی و شاهد

و باطل هر چه به درازا بكشد با پايانی دارد

قلب تان تشنه است و آبی نمی‌دهند

هر چند كه در سختی معركه‌ها گرفتار شود...»

جرج شكور كتاب‌هايی با عنوان «حماسه حضرت رسول(ص)»، «حماسه امام حسين(ع)»، «ديوان زهرة الجماليا» و ... را در اين باره سروده است.

در ادامه مراسم نيز، «ويكتور الكك»، «جوزف الهاشم»، «يوسفعلی ميرشكاك»، «ريمون قسّيس»، «كعدی» و «زكی الحاج»، «سيد عبدالله حسينی» به شعرخوانی پرداختند.

در پايان مراسم و پس از مروری بخشی از مناجات حضرت امير(ع)، با حضور «محسن مومنی»، «علی معلم دامغانی» و «محمدرضا زائری»، به شش شاعر مسيحی لبنانی لوح تقدير و تنديس باران غدير اهدا شد.


کد مطلب: 14905

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/14905/شاعران-مسیحی-همایش-شیعی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir