پرداخت تمام خسارت تأخير پرواز بازگشت حجاج ايرانی
خبرگزاری ايسنا , 14 آذر 1389 ساعت 9:30
براساس قراردادی که داریم، خسارت تاخیر پرواز را خواهیم گرفت و به زایران تقدیم میکنیم البته این کار به محض پایان عملیات بازگشت حجاج و براساس میزان تاخیر از محل قراردادها، انجام خواهد شد.
جامعه: رئیس سازمان حج و زیارت از پرداخت تمام خسارت تأخیر پرواز بازگشت حجاج ایرانی براساس قرارداد با شركتهای هواپیمایی خبر داد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران،علی لیالی رئیس سازمان حج و زیارت پس از بازگشت از عربستان در نشست خبری گفت: براساس برنامه، پرواز برگشت حجاج از نیمه شب ۲۹ آبان شروع شد و تا پایان پنج شنبه ۱۸ آذر ادامه خواهد داشت.
وی به تاخیر پروازها اشاره کرد و افزود: عملیات سنگین انتقال حجاج هر ساله در زمان شروع برگشت به علت تراکم حضور زایر و پروازها، هر از گاهی با مشکلات پرواز و تشریفات قانونی خروج حجاج روبرو میشود.
لیالی تصریح کرد: در سالهای گذشته هم این مشکل بود ولی پس از چند روز تا یک هفته از شروع عملیات پرواز، تاخیر پروازها به حداقل میرسید، امسال چند عامل موجب طولانیتر شدن تاخیرها در مقایسه با سالهای قبل شود.
رئیس سازمان حج و زیارت در مورد این علتها گفت: عامل اول براساس اظهارات مسئولان سعودی، حضور بیش از ظرفیت پیشبینی شده در موسم حج امسال بود و عوامل دیگر شامل تراکم بار فرودگاههای مدینه و جده، در دست تعمیر بودن فرودگاه مدینه و تحمیل بار اضافه به فرودگاه جده میشد تا جایی که روز چهارشنبه بر مبنای آمار داده شده، ۲۵۷ پرواز از این فرودگاه صورت گرفته است که مجموعه این عوامل دست در دست هم دادند تا ما با تاخیرهای کلی همه پروازها از دست کم ۵ ساعت تا برخی پروازها تا ۲۴ ساعت هم مواجه بودیم.
وی افزود: تعداد تاخیرهای سنگین کم بود ولی تاخیرهای عمومی بین ۷ تا ۱۲ ساعت، اکثریت قریب به اتفاق پروازهای ما را شامل شد، البته این تاخیرها شامل همه کشورها میشد به گونه ای که برخی کشورها از جمله براساس گزارشها، حجاج الجزایر تا ۷۲ ساعت هم در فرودگاه منتظر پرواز بودند، همین گونه حجاج عراقی و دیگر کشورها بر مبنای مشاهدات ما در فرودگاه جده و اظهارات مسئولان ذیربط سعودی مشکل تاخیر پرواز فراگیر و طولانی شدن تاخیرها در مقایسه با سالهای قبل بیشتر بود.
رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: با وجود همه این مشکلات با تعامل و همکاری نزدیکی که داشتیم توانستیم بر این بحران ناهماهنگی در انتقال فائق بیاییم و سعی کردیم حجاج خود را در هتلهای شهرهای مکه و مدینه نگاه داریم و علاوه بر آن برای تاخیرهای بدون اطلاع قبلی دو هتل یکی در مکه و یکی در مدینه اجاره کردیم تا مانع از ماندن زایران در فرودگاه شویم. این مدیریتها در نوع خود کم نظیر بود به گونه ای که تقدیرو قدردانی مدیرکل حج و مدیرکل فرودگاه مدینه را به همراه داشت.
لیالی در مورد خبر برخی رسانهها درباره مشکل بعضی حجاج مستقر در هتل ماریوت گفت: اینها حجاج زیر پوشش سازمان حج و زیارت نبودند، ولی این که احیانا زایران آزاد بودند چون این هتل در اجاره ما در ایام حج نبودند، البته دیروز از مدینه گزارشی دادند که متاسفانه برخی از گروههایی که به صورت آزاد آمده بودند، تمهیدات خوبی را برای زایران به کار نگرفتند و ما در ایام منا هم شاهد چنین بیبرنامگیها در مورد آژانسهای بودیم که اقدام به اعزام زایران آزاد کرده بودند، بودیم.
وی افزود: در حدی که در توان ما بود زایران را کمک کردیم که ایام حج خود را با مشکل کمتری پشت سر بگذارند، اینها ایرانیانی بودند که یا مقیم خارج یا دارای روادید آزاد بودند. البته ما همه این گزارش ها را ثبت کردیم و در زمان خود با آژانسها یا دفاتر خاطی طبق قوانین برخورد لازم خواهد شد.
رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه سخنان خود با اشاره به نقل ترددی گفت: نقل ترددی اتفاق ارزنده و غرور آفرین بود برای ما چرا که مسئله انتقال زایران از مکه به عرفات و نیز از عرفات به مزدلفه و منا هر ساله جزو حساس ترین و سنگین ترین برنامه مدیران کاروان و ستادهای حج ما بود به گونه ای که برای این انتقال گاهی اوقات دیده میشد بخشی از کاروانها مسافت را ۱۰ تا ۱۲ ساعت برای رفتن به عرفات گرفتار میشدند و نیز برای رفتن به مزدلفه و منا هم ترافیکهای سخت و شکننده را ما شاهد بودهایم.
وی افزود: نقل ترددی امسال این دستاورد را داشت که ۱۰۳ هزار زایر ما حداکثر بیش از نیم ساعت برای انتقال از مکه به عرفات معطل راه نشدند، همه ۱۰۳ هزار زایر از ساعت ۲ بعد از ظهر روز هشتم تا ساعت ۸ و نیم شب، از محل اسکان در مکه به عرفات انتقال بدهیم، این کار بسیار بزرگی بود که تحسین مسئولان حج عربستان سعودی را برانگیخت و وزیر حج آن کشور از مدیریت بر این مسئله با جدیت تقدیر و تشکر کرد.
نماینده مقام معظم رهبری هم که نظارت بر عملیات داشت، از دست اندرکاران سازمان و ستادهای حج ما قدردانی کرد.
لیالی با قدردانی از پشتیبانی ارزشمند بعثه مقام معظم رهبری در فرآیند حج امسال در مورد عملکرد شرکتهای هواپیمایی گفت: امسال در انتقال زایران از ۱۷ ایستگاه پروازی به مقصد مدینه و جده موفقیت بزرگی داشتیم به گونه ای که در مسیر رفت با همکاری عالی دستاندرکاران متوسط تاخیر بیش از ۳۲ دقیقه نبود، و این خلاف سالهای گذشته بود که در رفت هم دچار تاخیرهای سنگین میشدیم.
وی افزود: مشکل ما در برگشت به علل گفته شده بود، البته تاخیر پرواز به هر شکلی خوش آیند نیست و من لازم هست از طرف خود، سازمان حج و زیارت و شرکت های هواپیمایی از آن دسته از زایرانی که با تاخیر مواجه شد، عذرخواهی کنم، البته تاخیر شامل همه کشورها بود و ما تلاش کردیم در حدی که در توان داشتیم مشکل زایران را کاهش دهیم.
رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه، تعداد شرکتهای هواپیمایی انتقال دهنده زایران را ۴ شرکت شامل هواپیمایی ملی ایران، ماهان، هواپیمایی ملی سعودی و شرکت خصوصی الوفیر از عربستان سعودی ذکر کرد و گفت: نسبت قرار داد اینها متفاوت بود به گونهای که ۳۱ و ۶ دهم درصد سهم هواپیمایی ایران ایر، ماهان ۹ و هشت دهم درصد، ملی سعودی ۴۸ و ۶۹ صدم درصد و شرکت الوفیر هم ۹ و هشت دهم درصد انتقال را تقبل کرده بودند.
وی افزود: اصل تاخیر به همه شرکتها مرتبط بود به گونهای که هواپیمایی سعودی هم برخی پروازهایش ۱۵ تا ۲۰ ساعت تاخیر داشت، پرواز هما هم تاخیر داشت البته هما با تدابیر خوبی که اندیشیده بود میزان تاخیر کمتری نسبت به دیگر شرکتها داشت.
رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: الوفیر هم تاخیرهای سنگینی داشت ولی ما براساس قراردادی که داریم، خسارت تاخیر پرواز را خواهیم گرفت و به زایران تقدیم میکنیم البته این کار به محض پایان عملیات بازگشت حجاج و براساس میزان تاخیر از محل قراردادها، انجام خواهد شد. عمکرد این شرکتها هم مورد بررسی قرار می گیرد و آن بخش از شرکتها که در بررسی یا پیشنهادها خود اطمینان ما را جلب نکنند، الزامی برای انعقاد قرار داد مجدد نخواهیم داشت.
وی در پایان ابراز امیدوری کرد با توجه مسئولان سعودی این مشکلات حل شود و ما هم برای استیفای حقوق زایرانی که امسال دچار تاخیر شدند قدمهای خوبی برداریم.
کد مطلب: 15017
آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/15017/پرداخت-تمام-خسارت-تأخير-پرواز-بازگشت-حجاج-ايرانی