تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۴۶
۰
کد مطلب : ۱۵۰۴۱

اركستر زهی پارسيان اپرای عاشورا را می‌نوازد

اركستر زهی پارسيان اپرای عاشورا را می‌نوازد
فرهنگ: اپرای عاشورا توسط اركستر زهی پارسيان و به رهبری بهزاد عبدی در دهه سوم محرم اجرا می‌شود.

بابك رضايی (مديرعامل انجمن موسيقی ايران) با اعلام اين خبر گفت: طی مذاكره‌ی بهزاد عبدی با آهنگساز اپرای عاشورا قرار شد كه درصورت بيشتر شدن جنبه‌ی موسيقايی اپراي عاشورا اين اثر توسط اركستر زهی پارسيان اجرا شود.

وی افزود: درصورتيكه اپرای عاشورا به صورت يك سوئيت سمفونی دربيايد كه قالب موسيقی آن در مقايسه با جبنه‌های بصری‌اش بيشتر شود، اپرای عاشورا در دهه سوم محرم توسط اركستر زهی پارسيان در تالار وحدت اجرا می‌شود.

مديرعامل انجمن موسيقی ايران تصریح كرد: طی نشستی كه با آهنگساز اپرای عاشورا و اعضای اركستر زهی پارسيان داريم، نتايج نهايی را اعلام خواهيم كرد.

اپرای عاشورا يك اثر مذهبی است كه نخستين همكاری غريب‌پور و عبدی به شمار می‌آمد. اين اثر تاكنون به كارگردانی بهروز غريب‌پور در كشورهای مختلف آسيايی و اروپايی به صحنه رفته است.

«اپرای عاشورا» روايتی از زبان محتشم کاشانی است و هدف آن بوده که در اين بهره‌مندی از نسخ و شيوه تعزيه، از نگاه موزه‌ای پرهيز شود.

در «اپرای عاشورا» عمده‌ترين صحنه، صحنه کربلاست و صحنه‌های مربوط به بارگاه يزيد، بارگاه ابن‌زياد، خانه شمر، خانه محتشم کاشانی و صحنه‌های تلفيقی نیز اجرا می‌شود.

مجموعاً ۶ صحنه در «اپرای عاشورا» وجود دارد و در جابه‌جايی‌ها هيچ‌گونه وقفه‌ای وجود ندارد و صحنه‌ها در هم تنيده هستند.

در اجرای فعلی، خوانندگان اشقيا و اوليا همگی ايرانی هستند و نقش‌های اوليا در دستگاه‌های ايرانی و نقش اشقيا نيز در «رسيناتيو» يا همان اصطلاح «اشتُلُم‌خوانی» در تعزيه آوازخوانی می‌کنند.

بهزاد عبدی طی يک سال اين اپرا را آماده اجرا کرد و با بهره‌گيری از رديف‌ها و دستگاه‌های موسيقی ايران و حفظ چارچوب‌های تعزيه، يک اپرای نوين مذهبی را روی صحنه خواهد برد. صدای خوانندگان همراه با اجرای موسيقی در اوکراين ضبط ‌شد.

در متن اپرا علاوه بر تمام تعزيه‌های مناطق مختلف ايران مرتبط با واقعه عاشورا که به شکل تلفيقی به يک متن واحد تبديل شده‌اند، اشعاری از محتشم کاشانی و ابوطالب نير تبريزی‌ در سمت و سو دادن به آن نيز استفاده شده است.

بهزاد عبدی متولد سال ۱۳۵۱ و فارغ التحصیل رشته مهندسی متالوژی مک است که برای تحصیل در رشته آهنگسازی سال‌هاست در اکراین اقامت دارد و تا کنون تا مقطع فوق لیسانس آهنگسازی به تحصیلش ادامه داده است. بهزاد عبدی تا کنون آثار زیادی را با ارکستر های ایرانی و اکراینی ضبط و اجرا کرده است که از مشهور‌ترین آنها، «رسیتاتیو برای ویولون و ارکستر» ، «انتظار برای ارکستر سمفونیک»، «اپرای عاشورا» و «اپرای مولوی» است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما