همايش كشوری و استانی عاشوراييان استان فارس برگزار می‌شود

ایکنا , 15 آذر 1389 ساعت 14:13

روضه خوانی، شمايل گردانی، مناقب خوانی، نقالی، پرده خوانی و تعزيه همگی در تكامل يكديگر موثر بوده و اگر هر يك موردحمايت قرار نگيرد قطعا آسيب‌های جدی به مجموعه آنها وارد می‌شود.


ایران‌زمین: چهارمين همايش بزرگ كشوری و استانی عاشوراييان استان فارس شامل نمايش مذهبی، پرده‌خوانی، تعزيه و چاووش‌خوانی با آغاز ماه محرم در شيراز برگزار می‌شود.

«منصور طبيعی» مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در جمع خبرنگاران با اشاره به رشد ۵۰ درصدی برنامه‌های اين اداره كل فرهنگ در دو ماه محرم و صفر امسال گفت: در مجموع يك‌هزار نمايش مذهبی، پرده خوانی، تعزيه و چاووش خوانی در سطح استان برگزار می‌شود.

وی افزود: برنامه‌های ارائه شده علاوه بر مركز استان همزمان در ۲۷ شهرستان و در ۴ بخش همايش كشوری شيراز، همايش كشوری لامرد، همايش استانی كازرون و همايش سراسری استانی است.

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به حجم وسيع اجرای برنامه‌های تهيه شده در روستاها اظهار كرد: برنامه‌های ارائه شده يك حركت بی‌نظير مردمی است و در هيچ يك از استان‌های كشور اين تعداد برنامه در اين دو ماه اجرا نمی‌شود.

وی با تاكيد بر گستردگی محدوده اين برنامه‌ها اظهار كرد: برنامه های پيش‌بينی شده بسياری از مدارس ادارات، دانشگاه‌ها، محلات، پادگان‌های نظامی، مساجد و حسينيه‌ها را در بر می‌گيرد.

طبيعی تصریح كرد: امروز با تلاش صورت گرفته هنرهای ملی و مذهبی در استان با چنان شكوه و گستردگی اجرا می‌شود تا گردی كه در ساليان مختلف بر چهره اين گنجينه‌های ارزشمند نشسته بود، زدوده شده و مردم فرهنگ دوست استان فارس يكبار ديگر اين فرصت را يافته‌اند كه به‌راحتی و در جای جای اين خطه پهناور شاهد اجرای اين برنامه‌ها باشند.

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنده نگه داشتن آيين‌های با ارزشی همچون پرده خوانی را از دست آوردهای همايش‌های پيش‌بينی شده دانست و افزود: ديری نيست كه در شيراز مردم در دو ماه محرم و صفر امكان تماشای ۱۰ تا ۲۰ اجرای تعزيه را داشتند، اما در ۴ سال گذشته تعداد اجراها در اين دو ماه به ۲۰۰ اجرا افزايش پيدا كرده است.

وی اضافه كرد: شايد درد آور باشد كه در ساليان نه چندان دور اين هنر عظيم فقط در دارالرحمه شيراز و در كمال غربت اجرا می‌شد ولی امروز در همه محلات و مساجد قابل اجراست.

طبيعی حفظ و نگهداری تعزيه، به عنوان يكی از شاخص‌ترين آئين‌های نمايشی را ضرورری دانست و افزود: بايد مركز حفظ و اشاعه تعزيه به وجود آيد، جايی كه وظيفه و مسئوليتش فقط گردآوری، تحقيق و پژوهش درباره تعزيه و حمايت و هدايت تعزيه خوانان باشد.

وی هچنين با تاكيد بر اينكه نظام‌ نمايش‌ تعزيه‌ در رابطه‌ با متن‌ نظرات‌ خاص‌ خود را دارد، ادامه داد: درمجموع‌، می‌توان تعزيه‌ را ‌ به‌ مثابه‌ی‌ يك‌ نظام‌ نمايشی‌ در نظر گرفت‌ كه‌ نقالی‌ را به‌ كمال‌ رسانده است.

مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بيان كرد: در ايران بارزترين و جامع ترين نمايش آئينی، تعزيه يا شبيه خوانی بوده است كه به عنوان يك نمايش آئينی خاص بايد از آن حمايت شود.

وی افزود: روضه خوانی، شمايل گردانی، مناقب خوانی، نقالی، پرده خوانی و تعزيه همگی در تكامل يكديگر موثر بوده و اگر هر يك موردحمايت قرار نگيرد قطعا آسيب‌های جدی به مجموعه آنها وارد می‌شود.

اين استاد جامعه شناس با اشاره به نوع ارتباط ويژه تماشاگر با تعزيه اضافه كرد: تماشاگر تعزيه، برای عزاداری امام حسين(ع) و ياران او می‌آيد، بالطبع همدلی و همراهی با تعزيه خوان و اطرافيان برقرار می‌شود كه خود در ترويج فرهنگ وحدت موثر خواهد بود.


کد مطلب: 15078

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/15078/همايش-كشوری-استانی-عاشوراييان-استان-فارس-برگزار-می-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir