كرسی‌های آزاد‌انديشی با موضوع پاسخگويی به شبهات عاشورا

جهان نیوز , 16 آذر 1389 ساعت 12:36

اين نشست‌ها، به مدت چهار روز از شنبه بيستم تا سه‌شنبه ۲۳ آذرماه از ساعت ۱۵در دانشگاه الزهرای تهران برگزار می‌شود.


جامعه: يك محقق و پژوهشگر تاريخ اسلام از برگزاری كرسی آزاد‌انديشی با موضوع پاسخگويی به شبهات عاشورا، همزمان با هفته نخست محرم در دانشگاه الزهرا خبر داد.

حجت‌الاسلام ابوالفضل هادی‌منش اظهار داشت: بحث‌هايی نظير نقش مختار در صحنه كربلا، مأموريت جناب مسلم از سوی امام حسين‌(ع) در كوفه و هويت تاريخی حضرت رقيه‌(س) و حضور وی در واقعه عاشورا از مباحثی است كه در اين كرسی از سوی اينجانب مطرح می‌شود.

مدير گروه علمی روش تحقيق و نويسندگی شورای عالی مديريت حوزه علميه قم ادامه داد: مختار شخصيت مهمی در تاريخ شيعه دارد، اما سئوال‌ها درباره او زياد است و اين پرسش‌ها را هم تاريخ اسلام و هم جوانان پرسشگر امروز مطرح می‌كنند. سئوالات فراوان درباره او نشان می‌دهد كه چه پيچيدگی‌ها و رمز‌هايی در شخصيت او وجود داشته و نقاط مبهم بسياری در زندگی‌اش به چشم می‌خورد.

اين نويسنده، مترجم و پژوهشگر تصریح كرد: يكی ديگر از مباحث اين كرسی‌ها، شبهه خودداری حضرت مسلم‌(ع) از پذيرش مأموريتی است كه از جانب امام حسين‌(ع) به وی واگذار شده است.

هادی‌منش ادامه داد: بحث ديگری كه در اين سلسله نشست‌ها مطرح می‌شود، عبارت است از چرايی حضور امام حسين‌(ع) در مهلكه‌ای كه منجر به شهادت او و يارانش شد. چرا كه با وجود كهنگي اين شبهه، هنوز به آن به درستی پاسخ داده نشده است.

نويسنده كتاب «سايه ماه» (بررسی زندگانی و نقش الگويی حضرت رقيه) همچنين موضوع هويت تاريخي اين دختر سيدالشهدا‌(ع) و شبهات مربوط به حضور او در صحنه كربلا را محور يكی ديگر از نشست‌های چهارگانه هفته نخست محرم در دانشگاه الزهرا بيان كرد.

يادآور می‌شود، پيش از اين حسن رحيم‌پور ازغدی برای حضور و سخنرانی در اين كرسی‌های آزادانديشی انتخاب شده بود.


کد مطلب: 15093

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/15093/كرسی-های-آزاد-انديشی-موضوع-پاسخگويی-شبهات-عاشورا

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir