عزاداری‌ در منطقه سراب

20 آذر 1389 ساعت 10:00

ماه محرم و عزادری ها ان آکنده از رسوم و آداب‌ مختلفی است که گاه شکل و شمایل عزادری‌های هر منطقه را ممتاز می‌سازد. منطقه سراب در آذربایجان نیز رسم و رسوم ویژه‌ای در برگزاری عزاداری‌ها دارد.


گروه خبرنگاران افتخاری - جواد عباس زاده: ماه محرم و عزادری‌ها ان آکنده از رسوم و آداب‌ مختلفی است که گاه شکل و شمایل عزادری‌های هر منطقه را ممتاز می‌سازد. منطقه سراب در آذربایجان نیز رسم و رسوم ویژه‌ای در برگزاری عزاداری‌ها دارد.

از یک هفته قبل حسینیه‌ها و دستجات عزاداری هرکدام در حد و توان خود با برگزاری مراسم طشت‌گذاری با دعوت از اهالی محل و اجرای مداحی و سوگواری در واقع شروع عزاداری‌ها را اعلام می‌کنند؛ هرچند که برخی حسینیه‌ها نیز از ذکر عنوان طشت‌گذاری برای مراسم خود خودداری و آن را مراسم اعلام عزای حسینی می‌نامند. اما به هرحال در منطقه سراب چند سالی است که مردم با برگزاری آئین موسوم به طشت‌گذاری ارادت خود را به اهل بیت(ع) اعلام می‌دارند‌.

از همین حالا بسیاری از خانواده‌ها در منطقه سراب خود را برای احسان و دادن ولیمه عمومی در روزهای تاسوعا و عاشورا آماده می‌کنند‌.

روزهای تاسوعا و عاشورا در سراب برخی از روستاهای همجوار با شهر به دلیل حضور گسترده هیئت‌های حسینی جمعیتی چند برابر جمعیت روستا را در خود جای می‌دهند.

از هم‌اکنون شهر چهره‌ای عزادار به خود گرفته، رخت عزا پوشیده است و مساجد و تکیه‌گاه‌ها مامن سوگواران حسینی است.


کد مطلب: 15130

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/15130/عزاداری-منطقه-سراب

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir