پيوند واقعه‌ كربلا و دوران دفاع مقدس در نماهنگ «پلاك كهنه» تلويزيون

خبرگزاری ايسنا , 20 آذر 1389 ساعت 12:10

علیرضا صنعتی آهنگ‌ساز، عبدالجبار كاكائی شاعر و صادق آهنگران خواننده‌ این نماهنگ هستند.


فرهنگ: نماهنگ «پلاك كهنه» به نویسندگی و كارگردانی فرامرز گرجیان در سیمای مركز خوزستان تولید می‌شود.

گرجیان در این باره گفت: این نماهنگ شش دقیقه‌ای، با مصوبه‌ای كه از شورای طرح و برنامه‌ریزی تلویزیون دریافت كرده‌ است، به سفارش سیمای مركز خوزستان ساخته و به شهدای جاویدالاثر هدیه می‌شود.

وی افزود: پیش از این، سه نماهنگ «فرشتگان خاك»، «ما ز دریاییم» و «بوی گل» را برای سیمای مركز خوزستان ساخته‌ام كه در جشنواره‌های مختلف از جمله جشنواره‌ی بین‌المللی عفاف تهران، جشنواره‌ سراسری دفاع مقدس و ... برنده‌ تندیس نخست جشنواره و لوح‌های تقدیر متعدد شده‌اند.

این كارگردان ادامه‌داد: در متن «پلاك كهنه» بین واقعه‌ كربلا و دوران دفاع مقدس، تركیب تصویری نمادین و متفاوتی وجود دارد.

گرجیان با اعتقاد به این كه بسیاری از ارزش‌های نمایان شده در هشت سال دفاع مقدس برگرفته از ارزش‌های والای نهفته در واقعه‌ كربلا بوده است، گفت: در این داستان به منظور نشان دادن ارتباط میان این دو حماسه‌ بزرگ، تلاش بسیاری صورت گرفته و امید است كه بتوانیم آن طور كه بایسته و شایسته است آن را به تصویر بكشیم.

این كارگردان خوزستانی ادامه داد: روایت قصه روایتی بسیار متفاوت است كه در آن، در جریان آمدن كاروان راهیان نور به خوزستان، دختری دانشجو و مشتاق، با روحیه‌ای كاملا كنجكاو و جستجوگر می‌آید و در حالی كه به دنبال یافتن پاسخ برای سوالات بی‌جوابش است با سوژه‌ اصلی عكاسی‌اش كه مادر یك شهید است،‍ آشنا می‌شود.

وی با بیان اینكه در این نماهنگ برای بیان اندیشه‌ خود دوربین‌ عكاسی را انتخاب كرده‌ام، افزود: به گونه‌ای كه مدام از طریق لنز دوربین عكاسی، ‌ترددی میان وهم و خیال و واقعیت صورت می‌گیرد؛ یعنی هر بار كه دختر جوان قصه در چشمی دوربین خود نگاه می‌كند، در عالم خیال اتفاقی را می‌بیند كه در واقعیت شكل دیگری است. سعی شده از این طریق و البته به گونه‌ای ملموس، پلی به آن سوی تاریخ زده، از آن عبور كرده و در واقع دو دوره‌ تاریخی را از طریق لنز دوربین عكاسی این دختر دانشجو كه همان پل ارتباطی است، به یكدیگر متصل كنیم تا مخاطب به واقعیت‌ها و حقایق جدیدی دست یابد.

مراحل تصویربرداری «پلاك كهنه» در منطقه‌ یادمان چزابه كه واقع در لوكیشن اصلی كار است، انجام می‌شود. اعضای گروهی كه ساخت و تولید این نماهنگ را انجام می‌دهند، از هنرمندان خوزستانی و ساكن تهران تشكیل شده‌اند. در این نماهنگ بدرالسادات برنجانی نقش مادر شهید و ساناز حیدری نقش دختر دانشجوی جوان قصه را بازی می‌كنند.

فرامرز گرجیان تهیه‌كننده، سهیل خویش كار تصویربردار، علی ثابتی مدیر تولید، حسین مكرمی مونتاژگر و بابك گودرزی دستیار كارگردان، بازیگردان و برنامه‌ریز این كار هستند و طراحی گریم و طراحی لباس آن را محمد محمدی بر عهده‌ دارد.

كیومرث چناری دستیار طراح صحنه، مریم‌السادات موسوی دستیار گریمور، علیرضا صنعتی آهنگ‌ساز، عبدالجبار كاكائی شاعر و صادق آهنگران خواننده‌ این نماهنگ هستند. ساخت موسیقی «پلاك كهنه» در مراحل پایانی است.


کد مطلب: 15149

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/15149/پيوند-واقعه-كربلا-دوران-دفاع-مقدس-نماهنگ-پلاك-كهنه-تلويزيون

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir