فصاحت، بلاغت و مخاطب‌شناسی از ویژگی‌های مداح خوب است

خبرگزاری شبستان , 23 آذر 1389 ساعت 11:51

مداح باید با توجه به درک مخاطب و مستمع مطالب خود را ارایه دهد.


جامعه: رییس سازمان مداحان کشور بلاغت، فصاحت و مخاطب‌شناسی را از ویژگی‌های مداح خوب دانست و گفت: مداح باید با توجه به درک مخاطب و مستمع مطالب خود را ارایه دهد.

قاسم رضایی، رییس سازمان بسیج مداحان کشور گفت: در بسیج مداحان ۳۰۰ ساعت کلاس طراحی شده است که در آن به بررسی اخلاق مداحی، روضه‌خوانی، تاریخ اسلام، بیانات رهبری، ادبیات عربی، نقشه راه مداحی و ... پرداخته می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم آموزش جامعه مداحان برای جلوگیری از رواج خرافات در مجالس عزاداری تاکید کرد و گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته از صداو سیما برنامه‌های مداحی پخش می‌شد که مشکلاتی در آنها وجود داشت. بسیج مداحان در صدد است با نظارت بر برنامه‌های مداحی رسانه ملی از ورود ترحیفات در عزاداری جلوگیری کند.

رضایی تصریح کرد: تعجب من از این است که چگونه صداوسیما برای هر برنامه‌ای از کارشناس استفاده می‌کند اما برای مداحی این گونه نیست؟ چرا صداوسیما نباید کارشناسانی را به کارگیرد تا بر مداحی‌هایی که بناست از تلویزیون یا رادیو پخش شود نظارت داشته باشند؟ چرا برنامه‌های نقد مداحی در تلویزیون گذاشته نمی‌شود؟

وی بر نقش و تاثیر مقتل خوانی در مراسم عزاداری اشاره کرد و گفت: مقتل‌خوانی کار بسیار سختی است در درجه اول مداح باید بر زبان عربی تسلط داشته باشد زیرا ترجمه‌ها نمی‌تواند بار معنایی را که در زبان اصلی مقتل نهفته است به مخاطب برساند.

رییس سازمان مداحان کشور ادامه داد: نفس المهموم، لهوف و خصائص الحسینیه کتاب‌هایی هستند که مداحان و دیگر علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به آن از جزئیات واقعه عاشورا آگاه شوند.

وی بلاغت، فصاحت و مخاطب‌شناسی را از ویژگی‌های مداح خوب دانست و افزود: فقط مقتل دانستن کافی نیست بلکه مداح باید بتواند با ذوق هنرمندانه خود مطلب را بپروراند و این کار هر کسی نیست همچنین مداح باید با توجه به درک مخاطب و مستمع مطالب خود را ارایه دهد.

رضایی تاکید کرد: مداحان باید به کتاب حماسه حسینی شهید مطهری به عنوان معیار و میزانی برای تشخیص صحت مقاتل توجه کنند تا اگر مقتلی با مطالب این کتاب ارزشمند استاد مطهری مخالف بود آن را کنار بگذارند.

وی کتاب نفس المهموم ترجمه علامه شهرانی و همچنین کتاب سلحشوران طفّ را کتاب‌های مناسبی برای جوانان دانست که در عین اعتبار از متنی روان و ساده برخوردارند.


کد مطلب: 15231

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/15231/فصاحت-بلاغت-مخاطب-شناسی-ویژگی-های-مداح-خوب

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir