برگزاري نخستين همايش تجليل از پيشکسوتان هنر تعزيه تهران

آریا , 30 آذر 1389 ساعت 12:06

تعزیه شیوه نمایشی اصیل ایرانی و ناب‌ترین گونه نمایشی جهان اسلام به شمار می‌رود.


جامعه: مراسم قدردانی از پیشکسوتان و فعالان برگزیده تعزیه خوانی استان تهران یکشنبه ۲۷ آذر ماه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد.

در این مراسم که بذرباش معاون رئیس جمهور و رییس اسبق سازمان ملی جوانان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و مدیران و فعالان حوزه فرهنگ و هنر حضور داشتند؛ برخی تعزیه خوانان به نوحه و شبیه خوانی پرداختند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران هم در این مراسم با اشاره به اثرگذاری جهانی تعزیه گفت: تعزیه شیوه نمایشی اصیل ایرانی و ناب‌ترین گونه نمایشی جهان اسلام به شمار می‌رود.

سائلی افزود: اجرای مستمر تعزیه در تهران و شهرستان های استان تهران در گستره ای وسیع و نیز برپایی نمایشگاه عکس تعزیه در اربعین امسال از جمله برنامه های حمایتی این اداره کل در تهران و شهرستان‌های استان تهران است.

رییس اسبق سازمان ملی جوانان نیز در این مراسم گفت: هنر اصیل و معنوی تعزیه ریشه در حماسه عاشورا دارد و این ضمانتی برای پویایی جاودانه آن است. مهرداد بذرپاش افزود: حماسه عاشورا اوج هنرمندی و اعتلای مفاهیم انسانی است و تلاش هنرمندان ما برای عرضه گسترده تر این پیام نمایشی از رسالت واقعی هنر است.

وی اضافه کرد: باید تلاش کرد واقعیت ها، ضرایب و ارزش های این هنر اصیل و پیام معنوی آن با زبان روز به جوانان منتقل شود. وی با اشاره به لزوم مبارزه با بدعت ها در این هنر افزود: باید هنر تعزیه را از محدود بودن در ایام محرم خارج کنیم و در مناسبت های مختلف سنتی و آیینی آن را اجرا کنیم.

بذرپاش افزود: وارد شدن این هنر اصیل سنتی، دینی و ملی در نظام آموزشی کشور می تواند راهکاری مناسب برای برطرف کردن مشکلات این هنر ارزشمند باشد. در این مراسم با شکوه ضمن تقدیر از پیشکسوتان هنر تعزیه در استان تهران، قطعه امان نامه توسط دو تن از تعزیه خوانان استان تهران همصدا با موسیقی زنده این هنر اجرا شد.


کد مطلب: 15321

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/15321/برگزاري-نخستين-همايش-تجليل-پيشکسوتان-هنر-تعزيه-تهران

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir