چهارمین سوگواره تعزیه کرمان بین‌المللی برگزار می‌شود

خبرگزاری سینمای ایران , 5 دی 1389 ساعت 9:31

فروردین سال ۹۰ فعالیت دبیرخانه دائمی سوگواره تعزیه آغاز می‌شود.


جامعه: رئیس حوزه هنری کرمان از برگزاری چهارمین دوره سوگواره تعزیه کرمان در سال ۹۰ به شکل بین‌المللی خبر داد.

غلام‌عباس سالاری رئیس حوزه هنری کرمان به پایگاه خبری حوزه هنری گفت: با توجه به اینکه تولیدات حوزه هنری کرمان در زمینه‌های مختلف به ویژه هنرهای نمایشی پتانسیل بالایی دارد باید این تولیدات در حوزه بین‌الملل نیز مطرح شود.

وی افزود: در مبحث تعزیه حوزه هنری کرمان بیش از ۱۷ سال تجربه برگزاری استانی را دارد که در این بخش تصور نمی‌کنم هیچ استانی مثل کرمان با این وسعت به هنر تعزیه پرداخته و اقدام کرده باشد.

رئیس حوزه هنری کرمان ادامه داد: در بخش سراسری نیز ما تجربه برگزاری سه دوره خوب را داشته‌ایم که دو دوره نخستین آن به‌صورت یک همایش برگزار و این دوره نیز با حضور صاحبان فن تعزیه داوری شد. با توجه به این سابقه برگزاری طولانی مدت برآن شدیم که سوگواره تعزیه کرمان را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم.

سالاری اضافه کرد: ما کشورهای بسیاری همچون هند، جمهوری آذربایجان، لبنان، عراق، پاکستان، مالزی و ... را داریم که در این کشورها هنر تعزیه جریان دارد و با بین‌المللی شدن این هنر، گروه‌های تعزیه این کشورها در ایران اجرا خواهند داشت و این مهم زمینه تبادل بسیاری از محورهای تعزیه میان این کشورها و ایران فراهم خواهد شد.

وی یادآور شد: البته تعزیه ایران در قالب گروه‌های حرفه‌ای در کشور انگلستان اجرا می‌شود اما وقتی این سوگواره بین‌المللی شودما می‌توانیم از تجربیات این کشورها به‌ویژه کشورهای جهان اسلام بهره‌گیریم تا به پیشبرد این هنر منجر شود.

سالاری در مورد زمان آغاز به فعالیت دبیرخانه بین‌المللی سوگواره تعزیه گفت: در نظر داریم در فروردین سال ۹۰ فعالیت دبیرخانه دائمی سوگواره تعزیه را آغاز کنیم. با توجه به اینکه فعالیت یک دبیرخانه بین‌المللی بسیار با دبیرخانه‌های داخلی متفاوت است برای آغاز به‌کار این جشنواره نیاز است تا بررسی‌های لازم صورت گیرد.

وی افزود: ما بنا داریم تا از پیشکسوتان و سرپرست گروه‌های تعزیه که در تمام طول سال اجرای تعزیه را دارند دعوت کنیم که راه‌کارهای مناسب را در زمینه دبیرخانه بین‌المللی سوگواره تعزیه با برگزاری جلسات سازماندهی کنیم.

رئیس حوزه هنری کرمان در مورد انتشار فراخوان چهارمین سوگواره بین‌المللی تعزیه ادامه تصریح کرد: ما همزمان با آغاز به‌کار دبیرخانه دبیرخانه بین‌المللی چهارمین سوگواره تعزیه فراخوان این جشنواره را نیز که همزمان با ایام فاطمیه خواهد بود منتشر خواهیم کرد. همچنین با توجه به اینکه ۱۸ دوره سابقه برگزاری این سوگواره را داریم به‌دنبال آن هستیم که این برنامه در قالب بین‌المللی نیز در کرمان برگزار شود.

وی در پایان گفت: نحوه دریافت آثار به‌صورت لوح فشرده خواهد بود تا برای شرکت گروه‌های بین‌المللی به‌ویژه کشورهای جهان اسلام و گروه‌های شهرستان‌های مختلف سهولت داشته باشد.

هنر نمایشی تعزیه پاییز ۸۹ به‌عنوان هنر ملی ایران از سوی یونسکو ثبت جهانی شد و در راستای این برنامه حوزه هنری کرمان خانه تعزیه این استان را که نخستین مکان دائمی تعزیه در ایران است را به‌بهره برداری رساند.


کد مطلب: 15378

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/15378/چهارمین-سوگواره-تعزیه-کرمان-بین-المللی-برگزار-می-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir