آلبوم «پيشخوانی در تعزيه» رونمايی می‌شود

خبرگزاری ايسنا , 5 دی 1389 ساعت 11:02

مراسم رونمایی از این آلبوم روز دوشنبه ششم دی‌ماه ساعت ۱۰:۳۰ در سالن شماره دو تالار اندیشه برگزار می‌شود.


فرهنگ: مراسم رونمایی از آلبوم «پیشخوانی در تعزیه» دوشنبه ۶ دی‌ماه با حضور مهدوی، صالح‌پور و ناصربخت در سالن شماره دو تالار اندیشه برگزار می‌شود.

مراسم رونمایی از آلبوم موسیقایی «پیشخوانی در تعزیه» با حضور رضا مهدوی؛ مدیرکل مرکز موسیقی حوزه هنری، دکتر اردشیر صالح‌پور؛ پژوهشگر و گردآورنده این آلبوم و دکتر محمدحسین ناصربخت برگزار می‌شود.

در این مراسم قرار است دکتر صالح‌پور صالح‌پور در خصوص ۵۰ پیش‌خوانی در ۳۳ ترانه‌ای که در این آلبوم از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شده است توضیحاتی را ارائه می‌دهد.

همچنین دکتر ناصربخت در این مراسم به عنوان کارشناس تعزیه و منتقد آلبوم «پیشخوانی در تعزیه» را بررسی و تحلیل خواهد کرد.

آلبوم موسیقایی «پیشخوانی در تعزیه» با مجموعه‌ای از ۳۳ نوع از پیشخوانی‌های فراموش شده ایران در قالب چهار آلبوم مجزا از سوی مرکز اوایل آذر در موسیقی حوزه هنری منتشر شد.

این اثر برگرفته از مطالب بزرگانی چون روح‌الله خالقی، صبا، بیضائی، شهیدی، سپانلو، اخوت، بدیع‌زاده و بوذری است که آشنایی کامل به فرهنگ تعزیه داشته‌اند و بخشی کوتاهی از مطالب نوشتاری این بزرگان در کتابچه آلبوم آمده است.

این آلبوم را دکتر اردشیر صالح‌پور گردآوری کرده و در بخشی از این آلبوم آورده است: برخی از این پیشخوانی‌ها نمونه‌هایی تطبیقی مشهوری داشته که در سالیان اخیر از سوی خوانندگان موسیقی ایرانی در قالبی دیگر ارائه شده که به این شباهت‌ها و نمونه سازی‌ها استناد شده است و در نهایت غنای ارزشمند تعزیه را به‌عنوان میراث فرهنگی و تجلی‌گاه ذوق و قریحه و اعتقادات ایرانیان در این زمینه ابراز می‌دارد.

خوانندگان این مجموعه آلبوم رضا حیدری، مرتضی صفاریان، محمود معینی، احمد عزیزی، مجتبی حیدری، قاسم تسبیحی و مهدی طائفی هستند و عباس حیدری(شیپور) و حمید گرگانی(طبل ریز) را در این اثر نواخته‌اند. ضبط این بخش نیز در استودیو مرکز موسیقی حوزه هنری(پژواک) ضبط و تدوین شده است.

کتاب آلبوم موسیقی «پیشخوانی در تعزیه» به‌زودی از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری در انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر خواهد شد.

مراسم رونمایی از این آلبوم روز دوشنبه ششم دی‌ماه ساعت ۱۰:۳۰ در سالن شماره دو تالار اندیشه برگزار می‌شود.


کد مطلب: 15387

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/15387/آلبوم-پيشخوانی-تعزيه-رونمايی-می-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir