دکتر سیدحمید خویی:

لعن های زیارت عاشورا برای ما تکلیف دینی است

2 اسفند 1386 ساعت 20:16

استاد دانشگاه تهران حساسیت برانگیزترین بخش زیارت عاشورا را لعن های مکرر در این زیارت عنوان کرد و گفت: برای ما اجرای پیام هایی که در لابه لای زیارت است به عنوان تکلیف دینی است.


به گزارش خیمه، سی و هفتمین نشست از سلسله نشست های عاشورا پژوهی "چهل منزل تا اربعین" با موضوع «نگاهی به مضامین زیارت عاشورا از سوی مرکز مطالعات راهبردی خیمه در مجتمع فرهنگی شهید فهمیده قم برگزار شد.

استاد دانشگاه تهران در این نشست که با حضور جمعی از محققین و دین پژوهان برگزار شد، با اشاره به شرایط اختناق سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در بسیاری از مقاطع حیات ائمه (ع) گفت: آن شرایط خاص سبب شده بود که آن حضرات در راستای نقش راهنما و هدایتگر خود پیام های خویش را در قالب مضامین دعایی عرضه کنند.

دکتر سیدحمید خویی از دعاها و زیارات منتسب به ائمه به عنوان میراث گرانبهای فرهنگ تشیع نام برد و خاطر نشان کرد: در واقع این این به ظاهر دعاها، بستر و ابزار انتقال پیام از امام به مخاطبان خویش در همه زمان هاست.

وی در ادامه با اشاره به زیارت معروفه عاشورا گفت: زیارتی معتبر تر و مستندتر از زیارت عاشورا و در انتساب این دعابه امام محمد باقر جای کمترین شبهه و شکی نیست.

این پژوهشگر دینی زیارت عاشورا را شناسنامه فرهنگی شیعه دانست و گفت: زیارت عاشورا صرف نظراز پیام های عاشورایی که در خود نهفته است نقطه تکرار حادثه عاشورا برای ماست تا پویایی مکتب امام حسین(ع) حفظ شود.

وی حساسیت برانگیزترین بخش زیارت عاشورا را لعن های مکرر در این زیارت عنوان کرد و گفت: برای اجرای پیام هایی که در لابه لای زیارت است به عنوان تکلیف دینی است.

خویی، شخصیت شناسی را از ویژگی های مهم زیارت عاشورا برشمرد و افزود: نام هایی که در زیارت عاشورا آمده است اشاره به شخصیت هایی است که در طول تاریخ با نام های مختلف رهبری ظلم و نفاق را بر عهده دارند و زیارت عاشورا به عنوان قطب نمایی است که درست شناختن شمر و معاویه و ال مروان و ... زمان خود را به ما نشان می دهد.


وی در ادامه با اشاره به بخش هایی از زیارت عاشورا به بیان مفاهیم بلند آن پرداخت و گفت: عاشورا فصل اساسی از نبرد تاریخی حق و باطل است که از نبرد هابیل و قابیل شروع و تا ظهور امام عصر(عج) ادامه خواهد داشت.

استاد دانشگاه تهران افزود: بیش از نیمی از مفاهیم زیارت عاشورا بر این نکته تاکید دارد که حادثه عاشورا پایان یافته نیست و در طول تاریخ جاری و ساری است

وی از امام حسین به عنوان وارث، مدافع، پاسدار و تضمین کننده بقاء همه رسالت های الهی یاد کرد و گفت: اگر جان فشانی های امام حسین نبود همه رسالت های الهی از بین می رفت و با نابودی حق، باطل نهادینه می شد.

این پژوهشگر قرآنی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که در تاریخ اسلام یک فرقان به نام قرآن متمایز کننده حق و با طل است، اظهار داشت: سه نقطه تاریخی جنگ بدر و صفین و عاشورا نیز فرقان را دارند.

وی تصریح کرد: هرگز در طول تاریخ 1429 ساله اسلام، نقطه ای مثل کربلا و تاریخی مثل دهم محرم سال دهم هجری اسلام به این درجه از خلوص و در مقابل کفر همه به این درجه از خلوص نرسیده است. عاشورا نقطه ای از تاریخ است که هرگز امت اسلام مانند این روز خالص نشده بود نقطه ای از تاریخ که استثناً حق و باطل صددرصد خالص شده است.

خویی، عدم بیعت با کفر در هر زمان از تاریخ را از جمله درس های عملی حادثه عاشورا برشمرد و گفت: مسوولیت اساسی ما، خونخواهی و پاسداری از فرهنگ عاشورا است.

وی دو اصل تبری و تولی که از فروع دین است را از جمله مفاهیم بلند زیارت عاشورا برشمرد و با تاکید بر پیروی از این اصول گفت: لازمه دینداری فاصله گرفتن از اولیا طاغوت و دوست داشتن اولیا خداست.


کد مطلب: 1539

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/1539/لعن-های-زیارت-عاشورا-تکلیف-دینی

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir