دوره‌های تخصصی پزشكی حج راه‌اندازی می‌شود

ایکنا , 5 دی 1389 ساعت 11:26

در برنامه‌ای جديد از اين پس، پزشكانی كه به طول زمانی يك ماه در عتبات عاليات حضور يابند، از اولويت‌دارترين پزشكان ايرانی برای مراسم حج تمتع و عمره محسوب می‌شود.


جامعه: رئيس مركز پزشكی حج و زيارت جمعيت هلال‌احمر، دوم دی‌ماه، با اشاره به ضرورت آموزش پزشكان ويژه حج گفت: مجوز تشكيل دوره‌های تخصصی پزشكی حج و زيارت اخذ شده است.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، «سيدعلی رياض» رئيس مركز پزشكی حج و زيارت جمعيت هلال‌احمر با اشاره به طرح‌های جديد مركز پزشكی حج و زيارت جمعيت هلال‌احمر اظهار كرد: مركز مطالعات سلامت حج به عنوان يكی از برنامه‌های بسيار تأثيرگذار در حفظ و ارتقای سلامت حجاج راه‌اندازی می‌شود.

وی افزود: از طرح‌های جديد ديگر مركز پزشكی حج و زيارت جمعيت هلال‌احمر می‌توان به اخذ مجوز جهت دوره‌های تخصصی پزشكی حج و استقرار نيروهای ثابت در عربستان وابسته به مركز پزشكی سفارت جمهوری اسلامی ايران در عربستان اشاره كرد.

رياض ادامه داد: خريد و ساخت مكانی ثابت برای احداث بيمارستان در مكه و مدينه، خريد آمبولانس‌های جديد و تقويت ناوگان حمل بيمار و خريد دستگاه‌ها و تجهيزات سرمايه‌ای جديد مانند يونيت دندانپزشكی، سونوگرافی، اكوكارديوگرافی، راديولوژی و در نهايت دستگاه‌های همودياليز از برنامه‌های جديد مركز پزشكی حج و زيارت جمعيت هلال‌احمر خواهد بود.

رئيس مركز پزشكی حج و زيارت جمعيت هلال‌احمر به برگزاری كنگره بين‌المللی سلامت در حج با دعوت از صاحب‌نظران پزشكی حج از كشورهای اسلامی و تقويت و ساماندهی اقدامات پژوهشی درباره سلامت در حج اشاره كرد و گفت: در اين راستا تكميل سيستم، ثبت اطلاعات و تقويت بيمارستانی همچنين ارتقای واحد مديريت سلامت كاروان و چرخه انتخاب و اعزام پزشك كاروان از ديگر طرح‌های جديد اين مركز خواهد بود.

وی همچنين به چالش‌های حج در حوزه سلامت اشاره‌ كرد و بيان كرد: عدم پايبندی كامل مؤسسه متولی حجاج ايرانی به تعهدات خود در ارائه خدمات بهداشتی مانند دفع زباله در منا، اصلاح وضعيت دستشويی‌های مشعر، پيش‌بينی صابون مايع در منا و موضوع اعزام زایران معتاد به حج از چالش‌های حج در سال ۸۹ به حساب می‌آيد.

رياض در پايان به وضعيت نابسامان بهداشتی و درمانی كاروان‌های ايرانيان مقيم خارج از كشور نيز اشاره كرد و افزود: متأسفانه حضور عوامل غيرايرانی در زنجيره تغذيه زایران ايرانی نيز از جمله چالش‌های حج تمتع در سال ۸۹ بود.

سيدعلی رياض ادامه داد: از مهمترين اقدامات انجام‌شده در زمان برگزاری حج تمتع سال ۸۹ می‌توان به راه‌اندازی بيمارستان‌های مركز پزشكی حج و زيارت هلال‌احمر در مدينه منوره و مكه مكرمه در طول ۴۸ ساعت پيش از ورود زایران حج و ارائه خدمات تخصصی، سرپايی و بستری در اين بيمارستان‌ها از بدو ورود زایران و بر اساس سيستم ارجاع بيمار اشاره كرد.

وی به آمار و ارقام خدمات پزشكی حج تمتع سال ۸۹ مركز پزشكی حج و زيارت جمعيت هلال‌احمر از جمله فوت‌شدگان ۶۱ نفر، اعزام به بيمارستان سعودی ۳۹۸ نفر، اعزام به ايران ۱۰۹ نفر، اقدامات سرپايی ۷ هزار و ۹۴۰ نفر، سونوگرافی و اكو ۶۴۵ نفر، راديولوژی ۲ هزار و ۵۲۲ نفر، آزمايشگاه ۳ هزار و ۵۱۷ نفر، بستری يك‌هزار و ۳۰۹ نفر، ويزيت دندانپزشكی يك‌هزار و ۱۲۲ نفر، ويزيت تخصصی ۱۱ هزار و ۶۹۲ نفر و ويزيت اسكرين چهار هزار و ۳۶۹ نفر كه در ايام حج تمتع ۸۹ انجام شد، اشاره كرد.

رئيس مركز پزشكی حج و زيارت جمعيت هلال‌احمر به راه‌اندازی اورژانس‌ها و درمان‌های تخصصی در منا و عرفات در بهترين زمان ممكن با وجود اجرا و ارائه خدمات درمانی در مشعرالحرام، ايجاد پرستار خوش‌آمدگو در ورودی بيمارستان برای تسهيل در امر پذيرش حجاج مراجعه‌كننده و تهيه و نصب برنامه ثبت بيماری‌های زایران بر روی كامپيوترهای همراه پزشكان كاروان در حين برگزاری حج تمتع سال ۸۹ اشاره كرد و گفت: در اين راستا در زمان برگزاری حج تمتع، برنامه‌های آموزشی بسياری از جمله انجام نظارت بر كاروان‌ها با استفاده از وسايل نقليه سبك مانند دوچرخه و موتورسيكلت و تجهيز بيمارستان مكه به دستگاه آندوسكوپی كه برای نخستين‌بار صورت گرفته بود، انجام شد.

وی به خريد و تحويل گوشی تلفن همراه به زایران بستری‌شده در بيمارستان مركز پزشكی حج و زيارت جمعيت هلال‌احمر و بيمارستان‌های سعودی برای ارتباط راحت‌تر بيماران با خانواده‌های‌شان اشاره كرد و افزود: در اين راستا، منتخبی از برنامه‌های آموزشی زایران در پروازهای ايرانی پخش شد.

رياض اظهار كرد: در برنامه‌ای جديد از اين پس، پزشكانی كه به طول زمانی يك ماه در عتبات عاليات حضور يابند، از اولويت‌دارترين پزشكان ايرانی برای مراسم حج تمتع و عمره محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اينكه مسن‌ترين زایر فوت‌شده در حج تمتع امسال، ۸۸ سال سن داشت و كمترين سن نيز مربوط به يك زایر با ۴۸ سال بود، تصریح كرد: ۷۰ درصد از فوت‌ها در حج تمتع سال ۸۹ به دليل ايست قلبی اتفاق افتاد و در مجموع بر خلاف تصورات آحاد جامعه مبنی بر اينكه امسال به دليل اعزام حجاج مسن به حج با درصد زيادی از فوتی‌ها روبه‌رو خواهيم شد خوشبختانه امسال با كمترين تعداد فوت زایران در حج تمتع سال ۸۹ مواجه بوديم.


کد مطلب: 15390

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/news/15390/دوره-های-تخصصی-پزشكی-حج-راه-اندازی-می-شود

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir